uskærmet rockwool som isolering i pejseindsats

Hejsa.

Jeg har en pejseindsats der virker helt elendigt.

Såvidt jeg kan se er der to issues.

1) Der er et alt for stort hul til røgen, der går op i den gamle skorsten. Så varmen fiser ud den vej.

2) Brænd kammeret er alt for stort, så det opnår aldrig  en særlig høj temperatur.

De 2 effekter kombineret gør at ovnen bruger meget brænde, men uden det egentlig giver noget varme til rummet den står i. Samtidig soder glasset på den til, da der ikke opnåes høje nok temperaturer til at det brændes bort.

Jeg tænkte jeg ville eksperimentere lidt med strategisk placerede små stykker rockwool (der jo ikke kan brænde), for at se om det har nogen særlig effekt. Når jeg så har fundet en god "opstilling", vil jeg gøre den mere permanent med nogle ildfaste plader af en eller anden type.

Grunden til at jeg selv prøver, er at vi allered har hældt en del penge i en professionel indsats til pejsen for nogle år siden, og med meget ringe resultat. Har klaget mange gange og de har kigget på det, men uden noget godt resultat.

Er min plan helt absurd?

 

Med venlig hilsen

Lasse

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke sende et par billeder?

og fortælle lidt om hvordan du fyrer - hvilke spjæld du bruger hvornår og hvad du fyrer med.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det er svært og hjælpe dig ud fra din beskrivelse. Prøv og læg nogle billeder af "opstillingen" i dit indlæg i stedet, idet de vil vise mere end 10000 ord kan beskrive.

Du skal nok over i noget med nogle røgvendeplader, men mere om det senere. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for billederne. Hvad fyrer du med og hvordan?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej Lasse.

Det ligner et 70'er hygge-fyrsted. Som du selv er inde på er brændkammeret alt for stort, så forbrændingstemperaturen aldrig kommer langt nok op til gassen fra træet bliver ordentligt afbrændt. Desværre tror jeg ikke det vil hjælpe synderligt og lave et lille forbrændingskammer, idet du formodentlig ikke vil kunne få flyttet varmen ud i rummet alligevel.

Som jeg ser det, skal der en lille moderne pejseindsats til, eller nedrivning + ny skorsten og brændeovn op, for det bliver til andet end hyggebelysning, sorry.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det med rock wool har i min optik lige netop den modsatte virkning af det du ønsker. du skal i hvertfald bagefter have varmen ud af din røgluft. 
Det man ønsker er et lille brændkammer, så der kan blive høj temperatur som Leif påpeger, Men bagefter skal du have varmen ud af luften med nogle kanaler i et godt varmeledende materialer.
Prøv at gogle >raketovne< og tag nogle input derfra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med at prøve at bygge/lægge en ordentlig omgang mursten langs kanterne og dermed gøre dit brandkammer mindre. Så kan du se om det virker, og måske kunne det også være løsningen.
Hvad med en skamolplade under skorstensåbningen, som en slags spjæld der mindsker suget lidt og tvinger varmen lidt ud på en omvej ?

Bare et vildskud, skamolplade er jo nede i en pris hvor det kan gå at eksperimentere lidt... Men ellers vil jeg også sige nedrivning og noget nyt uptodate (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis