Varmtvandsbeholderen drypper :-(

Hej alle LDS'ere


Jeg har et lille problem med min varmtvandsbeholder, den er begyndt at dryppe og ved ikke helt om jeg skal være bekymret eller hvad jeg skal.

Det er en gammel Vølund QF100 beholder som er tilsluttet til fjernvarme.

Jeg har vedhæftet nogle billeder af bundproppen hvor det drypper fra, der står anode ved og det ser umiddelbart ud til at det er ud af selve proppen det drypper.

Problemet i det er at jeg har huset til salg og at jeg derfor ikke vil ofre alt for mange "usynlig" penge i det.

Så vil høre om der er nogen der har haft nogle lignende tilfælder og har en idé om det kan laves og helst uden at skulle skifte hele beholderen og uden det koster en formue? :-)


Ser frem til at høre fra jer.

 

Mvh
Jakob

 


Jakob
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

er det fra selve gevindet vandet drypper

vandet skal tappes af beholderenså du kan pakke gevindet om med nyt pakgarn

iøvrigt er du sikker på det er anoden på billedet er det noget vedsiden af som også kunne være den ?

 

iøvrigt er det en gammel svend 1984 så lad og håbe du kan holde dig til det kun er en utæthed i gevindet,

vi har lige skiftet 2x beholdere fra 1989 hvor den ene sprang læk og alt emalje invendig var krakkeleret.
 

Anode i en varmt vands beholder er en normal vedligeholdelses ting. Altså noget der slides og skal skiftes. Jeg ville da ofre en ny anode på den, også selv om du har huset til salg. Man får kun problemer med sådanne småting der kommer frem når folk har købt huset.
Anoden er af magnesium og er beregnet til at tæres først inden selve beholder tæres. Når anoden er "slidt op" begynder det at tære på selve beholder.

Set hos Hedestoker til 125 + fragt

Du skal naturligvis have alt vandet lukket, og beholderen tømt men så er den også ret enkelt at skifte HVIS den ikke er groet fast.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
pris eksembel på anode https://www.hedestoker.dk/varmtvandsbeholder-anoder.html?gclid=COqO1_X-ntACFUxlGQod9XkC5A

alt efter hvad længden skal være
Skrevet af jetdirect på 10-11-2016 20:59

er det fra selve gevindet vandet drypper

vandet skal tappes af beholderenså du kan pakke gevindet om med nyt pakgarn

iøvrigt er du sikker på det er anoden på billedet er det noget vedsiden af som også kunne være den ?

 

iøvrigt er det en gammel svend 1984 så lad og håbe du kan holde dig til det kun er en utæthed i gevindet,

vi har lige skiftet 2x beholdere fra 1989 hvor den ene sprang læk og alt emalje invendig var krakkeleret.
 

Du kan måske have ret i noget der, for hvis man kigger på det øverste billede er der faktisk noget "over" klistermærket der også godt kunne være anoden?

Men hvad er det andet så? Kan det bare være en bundprop der er blevet utæt? Umiddelbart ser det faktisk ikke ud til det kommer fra gevindet, men fra selve proppen altså til venstre for forhøjningen ved den lille rustplet der er.

 


Jakob

det kan meget sansynligt være en prop til cirkulation, sådan var det på de 2 beholdere vi fik skiftet ud.
dvs du har 5 tilslutninger

1x fjernvarme frem
1x fjernvarme retur
1x koldvand ind (her sidder sikkerheds aggreatet også med afløb)
1x varmvand ud
1x cirkulation (bruges ikke)
1x anode

jeg har lige læst lidt på vølund den prop kan være flere ting : 

1) alternativ varmvand udgang

2) plads til varme patron 230v

for at være helt sikker så kontakt vølund :

Vølund Varmeteknik A/S  -  Brogårdsvej 7  -  DK-6920 Videbæk  -  [email protected]  -  Tel: +45 97 17 20 33  - 

Proppen kan sagtens være tæret, hvilket det ser ud som om den er.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis