Penge banker og negativ rente.

Hej til alle.

Det som undre mig er: Ser at ordførende i Jydske Bank mener at kunderne burde betale for at spare op. Bankerne siger at det koster at ha penge i Nationalbanken. Godt så. Men penge er jo ikke stabler af sedler og mønter, så hvorfor skal de opbevares i nationalbanken. Problemet for os almindelige er jo at vi kun kan ha dem i madrassen som kontanter, Men tidligere har det  jo været fremme at bankerne selv laver penge når de låner ud. Så kunne de vel i stedet låne vores penge ud. Er der nogen som kan forklare mig sammenhængen?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om jeg lige kan forklare det helt tror jeg ikke.
Jeg starter lige med at fastslå at banken er en butik der handler med penge, og skal tjene på det til sine ansattes løn og ikke mindst til aktionærer.
På mit arbejde laver vi ting i alm. jern til ca. 6,00 kr /kg og også i aluminium til 18,00 - 28,00 kr /kg. Det er lettere at tjene noget på det dyre produkt.
Så når nu renterne er lave på udlån 1 - 3 % så er det ikke nemt at holde et overskud ved indlån på 0 %
Dengang udlån lå på 10 - 12 % og indlån på 5-6 % kunne det give lidt mere.
Når alt det er sagt så skal slige direktører jo også hytte deres eget skind. Derfor gøder man jo ligesom jorden for at man kan tage penge for at administrere vores penge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand.
Jeg kan da godt se hvad du mener. Og self skal de tjene penge, men jeg synes bare deres begrundelse er helt ude i hampen. Hvis jeg hæver 10000kr til en ny racercylel. Så flytter jer bare et tal fra min konto i netbanken til en konto hos cylkelhandleren eller til min dankortkonto hvor pengene så bliver hævet. Banken har ikke rørt en finger. Tænk hvis I på dit arbejde kunne sige til kunden den der aluting laver du selv, men da den er dyr så koster det altså kassen at få lov til at gøre det selv. Jeg forstår simpelthen ikke at penge som bare er et tal på i en computer kan koste noget at ha stående. Og hvorfor det skal være i nationalbanken. Men du har nok ret i at det bare handler om at gøde jorden for en højere indtjening. Hvis det bliver virklighed så kan man jo altid begynde at kigge på ikano bank eller bank norvegian. de giver da stadig positiv rente.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas, Når 1000 krone sedlerne begynder at fylde for meget i hovedpuden vil jeg anbefale Santander Bank der giver dig helt op til 1,25% i rente hvilket vist pt. er det meste nogen bank giver. Hvis den slags interesserer dig er det let at tjekke og sammenligne på siden Mybanker.dk.

Hundefar

Der er jo et alternativ til banker mv. Man kan låne sine penge ud direkte til private låntagere uden om banker - og begge parter kan ovenikøbet tjene på det.
Jeg tror ikke du skal være bange for negative renter på din private indlånskonto. Hvis de gjorde det, så ville folk begynde at stå i kø ved hæveautomaterne, og det er det sidste bankerne har lyst til.

Der hvor de negative renter kommer i spil (og allerede er i spil), er typisk overfor andre banker imellem, eller store investorer. Hvis man eksempelvis ligger inde med 1 mia danske kroner, når børserne lukker ved aftentid, så skal de parkeres et sted, indtil børserne åbner næste morgen. Hvis banken krakker i nattens mulm og mørke, så risikerer man at ens milliard bliver forvandlet til 750.000 (100.000 euro, indskydergaranti)
Så derfor vil man gerne betale lidt for at få dem i "sikker havn" - og deraf de negative renter.
Annonce
Skrevet af kovas på 08-11-2016 20:13
Hej elmand.
Jeg kan da godt se hvad du mener. Og self skal de tjene penge, men jeg synes bare deres begrundelse er helt ude i hampen. Hvis jeg hæver 10000kr til en ny racercylel. Så flytter jer bare et tal fra min konto i netbanken til en konto hos cylkelhandleren eller til min dankortkonto hvor pengene så bliver hævet. Banken har ikke rørt en finger. Tænk hvis I på dit arbejde kunne sige til kunden den der aluting laver du selv, men da den er dyr så koster det altså kassen at få lov til at gøre det selv. Jeg forstår simpelthen ikke at penge som bare er et tal på i en computer kan koste noget at ha stående. Og hvorfor det skal være i nationalbanken. Men du har nok ret i at det bare handler om at gøde jorden for en højere indtjening. Hvis det bliver virklighed så kan man jo altid begynde at kigge på ikano bank eller bank norvegian. de giver da stadig positiv rente.

 

Banken har ikke rørt en finger? Nej måske ikke, men de har betalt en allerhelvedes masse penge, for at gøre det muligt for dig, med et snuptag at lave en manøvre som flytter 10.000 fra din konto, til cykelhandlerens på få sekunder, uanset om I har forskellige pengeinstitutter.

Du glemmer hvor meget it-udvikling der ligger bagved alle de ting som du tager for givet når du svinger dit dankort, bruger mobilbetaling eller flytter penge i din netbank.

 

Den lave rente er, som jeg ser det, er i det hele taget et problem for verdensøkonomien. Det hele styres af USA som i et desperat forsøg på at redde os ud af finanskrisen, har sænket renten i det uendelige for at skabe vækst. En lav rente gør det billigt at låne penge, og giver flere mulighed for at købe, investere, starte forretninger osv. - alt sammen for at holde væksten ved lige. Havde man ikke gjort sådanne tiltag, ville risikoen for deflation være stor. Dvs. en negativ økonomisk spiral for verdensøkonomien. Det har man gjort alt for at undgå. 

Normalt burde man se renten stige igen i takt med at økonomien kommer på fode. Da det ikke er sket, må det betragtes som et tegn på at verdensøkonomien ikke kan bære en rentestigning hvorved man fortsætter med at holde renten kunstig lav. En rentestigning må derfor vurderes til, med stor sandsynlighed, at skabe alvorlige problemer for dem der har lånt penge. Så store at man frygter at det vil skabe en økonomisk ustabilitet som vi så det i 2007 - ja måske endda værre.

Din bank justerer naturligvis din indlånsrente efter det... Og når bankerne ikke længere tjener noget særligt ved at dine penge stående, så sendes regningen videre til dig som forbruger.

Jeg har hørt lign. rygter om at det kommer til at koste penge at have penge i banken i løbet af 2017, og jeg tror det er sandsynligt. Nok ikke mange, men lidt i hvert fald. Der er mange andre steder hvor du kan finde et bedre afkast, også som det ser ud nu. I dag taber du allerede penge på at have dem i banken, da inflationen er noget højere end den rente du får (eller rettere, ikke får) i banken.

Jeg tror ikke det er usandsynligt at vi kommer til at se et crash som i 2007, med høj sandsynlighed endnu værre, da man har har holdt en uholdbar økonomi kunstigt i live. Bla. ved at sænke renterne til et unaturligt lavt niveau, men også ved at printe enorme mængde penge til at "betale" sig ud af den forhenværende krise.

Det handler om profit, Bankerne tjener flere penge idag end de nogensinde har gjort, men de vil have fortsat vækst, tjene endnu flere penge, jeg tror ikke de laver minusrenter til privat kunder, men de stopper næppe med at skrue på gebyr skruen lige foreløbigt...
Hvis den negative rente på indlån undrer dig, så tænk på de investorer der gerne vil købe danske obligationer, velvidende at de bliver mindre værd for hver dag der går. Du tjener i princippet penge på at låne dem (hvis det ikke havde været for bidragssatserne til realkreditten). F.eks. kan man låne 2 millioner "gratis" og få 1000 kr. i hånden hvert år (igen, "gratis" pga. bidrag til realkredit)
Der hele opstår i kravet om økonomisk vækst som er skabt af griske aktionærer. Der er jo absolut ingen grund til vi hele tiden skal tjene mere andet end dem på toppen for endnu mere i kassen.

Optimalt skal man bremse inflationen men det er der jo ikke nogen"vismænd" der er interesseret i at gøre for det bremser væksten og fortjenesten på aktier.

Det reducerer jo også behovet for at tjene mere som forbruger men eftersom verden ikke er økonomisk lige siger vores politikere vi skal vækste for at sikre den danske økonomi. Lige nu er det den grønne omstilling der bruges som drivkraft for det projekt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis