Danfoss Link på gulvvarme

Jeg er ved at ville skifte mine radiator termostater ud til Danfoss Link termostater. I den forbindelse er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg kunne få glæde af sådan en termostat til min gulvvarme på badeværelset. Den er nemlig styreret af en helt almindelig radiator ventil. Kan en Danfoss Link termostat anvendes til dette eller ville den ikke kunne finde ud af det?
Se ventilen på billedet nedenfor.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge en Danfoss Link termostat, men jeg ville tage en af de termostater, du skifter ud, og sætte den på i stedet for. Gulvvarme er trægt regulerende, så derfor ville jeg bare bruge en termostatventil uden fjernstyring, fordi jeg ikke tror du vil sænke temperaturen på dit badeværelsesgulv om natten. Sæt temperaturen så du har en behagelig temperatur på gulvet og lad en evt. radiatorventil være styret af Danfoss Living. Det virker hos mig.

fase
Kan du højst sandsynligt ikke, og kan nok heller ikke bruge de andre termostater hvis de sidder på fremløbet - da det gulvvarme på dit badeværelse nok bliver styret på returløbet, og det kan Danfoss link ikke styre, og heller ikke en alm fremløbstermostat - hvertfald så vidt jeg er orienteret 😊

Termostatventiler måler på rumtemperaturen, og ikke på vandets temperatur, som returtermostater måler på, så hvor skulle det ikke virke? Det har det gjort hos mig.

 


fase
Linken duer ikke på returventiler.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 02-11-2016 22:40
<p>Termostatventiler måler på rumtemperaturen, og ikke på vandets temperatur, som returtermostater måler på, så hvor skulle det ikke virke? Det har det gjort hos mig.</p>

<p> </p>


Du skriver jo selv svaret på hvorfor det ikke vil virke ordentlig - er 2 forskellige "teknologier" i fremløbstermostater og returtermostater
Annonce
Returventilen måler på vandets temperatur og ikke på rumtemperaturen, hvor i mod termostatventilen på fremløbet måler på rumtemperaturen. Ønsket her er, at kunne regulere rumtemperaturen og ikke vandets returtemperatur. Det har virket hos mig i mange år, derfor tør jeg påstå, at det virker.

fase
Jeg har mødt samme udfordring. Købte egentlig Danfoss Link i håb om at kunne få en bedre styring af mit gulvvarme, men da der sidder returventiler på mit gulvvarme, kan jeg slette ikke montere Danfoss link termostaterne, da de ikke passer på.

Så hvis der er nogen der har en god løsning er jeg også meget interesseret
Jeg har også tænkt over om denne løsning med Danfoss Link radiatortermostat på en gulvvarmekreds vil virke. Min teori er at hvis man tilføjer en Link rumføler til rummet i Link Controlleren så vil controlleren selv finde ud af at regulere rumtemperaturen præcis som den gør det i de rum hvor der bruges radiatorer med samme enheder. Danfoss Link lærer jo hvordan den skal styre de enkelte rum efter lidt tid.
Min erfaring med Danfoss Link systemet kommer pt fra at have en rigtig Link HC til styring af gulvvarme i køkkenalrum og i vores værelser har vi kun radiatorer. Her startede jeg med kun at have radiatortermostater men styringen havde svært ved at holde en jævn temperatur så jeg tilføjede rumfølere i alle rum og vupti nu virker det helt perfekt.

Jeg har et par rum som jeg vil bygge om og lægge radiatorer ned som gulvvarme og for ikke at skulle købe Link HC til alle rum så vil jeg blot sætte en Link radiatortermostat på sammen med rumføler. Måske ændre Link CC opsætning til at være langsomtvirkende f.eks. skjult radiator så den ved at det ikke varmer lige så hurtigt som en alm radiator.

Men altså det er en teori som jeg endnu ikke har efterprøvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis