Montere håndvask på tynd væg

Hej,

Jeg er ved at renovere badeværelse og jeg går lidt og tænker over hvordan jeg skal montere vasken på væggen. Det er en frithængende vask.

Problemet er at min væg er meget tynd. 5 cm lecablokke og 1 cm puds på hver side og jeg meget bekymret for det "vægtstangspres" der vil opstå, hvis vasken bare bliver monteret med 2 skruer som anvist.

Min ide var så at skrue en 15-20 mm OSB/krydsfinér/andet op på væggen, for at fordele trykket over et større areal, og så pudse resten af væggen op, så pladen og pudset er plan.

Er det "godt nok" bare at montere pladen med karmskruer med 20 cm mellem hver rundt i kanten eller er der en anden måde der er bedre?

Det er udelukket at lave gipsvæg og andet der er mere end et par cm. tykt.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige brugt 50 mm multiblokke foran cisterne og ophængt toilet på det. Du har meget ret i at de er uden ret meget hold i, men jeg har så hele cisterne stativet bagpå.
Jeg har bemærket at du skriver LECA og det er måske lidt bedre, men jeg ville heller ikke stole på det.
Din plan er sådan set ok, men håndvask vil jo trække krydsfiner lidt ud fra væggen midt på, og dermed følger revnedannelse i pudslaget. Så min umiddelbare logik siger mig at det er det bedste at placere krydsfiner BAGPÅ. Du skal dog så være sikker på at skruer går helt igennem krydsfiner. Eventuelt kunne du bruge undersænkede (eller bræddebolte) gennemgående, med f.eks. m10 gevind og med møtrikken inde under håndvask. Det stykke gevind der vil stikke for langt ud kan så saves af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er desværre udelukket at montere noget bag på væggen, da det er en skillevæg mellem badeværelse og en entre, som er gjort i stand.
I forhold til at vasken måske hiver pladen ud, kan dette jo løses ved at give den et par skruer midt på.
Jeg havde ikke forestillet mig at pudse ud over pladen, men bare beklæde denne med glasvæv på samme måde som pudset ville blive.

Umiddelbart ville jeg så montere vasken med nogle selvskærende skruer igennem krydsfiner/OSB og væg. Umiddelbart burde det så kunne lade sig gøre med nogle 92mm skruer, når den så både har fat i væg og plade.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når landet ligger sådan, må du jo gøre det bedste du kan på samme side. Ved leca er jeg i tvivl om karmskrer er det bedste valg til at gøre pladen fast. Jeg tror faktisk at 8 mm rawlplugs og 5 x 60 mm montageskruer er bedre. Du borer så et antal huller i pladen på 8 - 8,5 mm og undersænker dem. Men murbor der laver hullet i leca må gerne være 7,5 (husk at sætte stopklods på da du skal meget tæt på at være helt igennem). Det borer du bare ind igennem de forborede huller og slår så plugs igennem, skruen sættes i og får et dask af en hammer så plugs ender inde i leca muren. Så skal skruer spændes "passende". Hvis det bliver for meget rykker de sig lidt løs, men de skal jo også holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor ikke bruge limankre?

fase
Limankre kunne godt være løsningen, det ville sikkert holde godt i leca. Men krydsfinerpladen skal have filt og maling bagefter. Så det er et krav at skruer kan under sænkes. De limankre jeg umiddelbart kender kommer som et stykke gevind og så en møtrik på ydersiden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan sætte pladen fast med montagelim, bruger nok af det så skal der en større elefant til at trække den fri igen
Min løsning ville være karmskruer MED lim, dem kan du undersænke.

/Mikkel
Jeg har gode erfaringer med karmskruer i mange materialer, men ikke i leca.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Præcis, derfor MED lim

Edit: (jeg mener to komponent lim her, ikke noget tilfældigt) og hullerne skal være rene, ellers klæber det ikke

 

Det lyder som en god idé med lidt ekstra støtte i form af lim.
Jeg kan fortælle at der i dag hænger en stor gammel støbejernsradiator i 2 skruer på den ene væg og der har ligeledes siddet et dobbelt 60x60 skab oven på hinanden i 2 karmskruer ligeså, så lidt kan karmskruerne godt holder og deraf jeg fik idéen til at bruge dem til pladen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også