Spørgsmål til elektrikerne, vedr. volt og ampere

Halløj alle

Lidt et ikke-lav-det-selv spørgsmål, men jeg ved jo at der er så mange kloge folk herinde, så nu prøver jeg.

Jeg har købt et brændemærke-kit "pyrografi-sæt" fordi jeg har brug for at brændemærke noget træ. Det er købt i England, og har derfor et engelsk stik, med de 3 ben. Ingen problem, tænker jeg, jeg klipper bare ledningen og skifter til en dansk stikprop.

Nu ser jeg dog en masse ting nogle, der forvirrer mig. På selve hovedet, den engelske stikprop, står der "fused 3A". Dvs. hvis jeg skifter hovedet fjerner jeg pludselig en sikring.

Det næste der står, er mellem de to poler. 250V 13 Amps.

Og i brugsanvisningen står der at hovedstrømforsyningen skal være udført til 16 Ampere. Hvilket jeg er i tvivl om, at mine ledninger er (alm. 1,5 kvadrat). Der står ikke noget max på tavlen nemlig.

Det sidste der forvirrer mig, er at jeg netop ikke har spekuleret i noget af dette, fordi på selve brænderen kan man skifte mellem 30 og 15W. Altså virkelig lavt strømforbrug!!

Hvad gør jeg?

Jeg har engang lært at spænding gange strømstyrke = forbrug. Bruger den så 250V*13A = 3250W, eller de 30W der står på siden? Kan jeg bare uden videre skifte hovedet ud? Og kan jeg overhovedet bruge dimsen uden at mine sikringer springer?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Går ud fra det er sådan en lille håndhåldt brænder vi snakker om. Ellers må du lige linke til produktet.
Dog vil jeg ikke tro du kan bruge brænderen i Danmark, da den sikkert er lavet til at kører på 110V. Hvor vi i Danmark kører med 230V. Så sætter du den til, slipper røgen ud. Og vi ved alle at når røgen er sluppet ud, så virker tingene ikke længere. Du må kunne læse et sted på brænderen, eller manualen, om den kan kører på både 110V og 230V

250V 13 Amps." Er det som stikproppen er mærket til. Det er det stempel den får, uafhængig af hvilket produkt den bliver sat på. 

Men for at svare på spørgsmålenen så, er det rigtigt der sidder en sikring i stikproppen, men den slags bruger vi ikke her i Danmark. Så man kan sagtens skifte stikproppen og sætte en dansk stikprop på. 

Den bruge 15W elller 30W alt efter hvad du sætte den til. Så det er ikke mange amperer den trækker. 30W / 230V = 0,13A

Får den kun 110V som i England ser regnestykket sådan her ud. 30W/110V = 0,27A

Du klipper stikket af og monterer et dansk stik, og det er så det. På dit stik står der fused 3 A, hvilket betyder at der er en 3A sikring i stikket. Du kan vælge den effekt, du ønsker 15 eller 30 W. At der står 250 V 13 A, er den mærkning, som beskriver de maks. værdier, stikket er beregnet til. At apparatet i England kan kobles til et 16 A net, behøver du ikke bekymre dig om. Det har noget med den engelske måde at bygge installationen på. Så gå bare i gang med brændemærkningen.

fase
Tak for svaret! Den er lavet til 230V. I manualen står der:
Rated voltage: 230 V ~ 50Hz
Rated power: 30W
Protection category: I

Dvs. jeg kan roligt skifte hovedet ud? Også selvom det er ét uden jording, ikke?
Det er sådan en fætter her:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Wood-Burning-21-Piece-Soldering-Tool-Set-Pyrography-Kit-Brass-with-Tips-/351854726021?hash=item51ec2d0b85:g:qnoAAOSw~gRVsRtB

Ja du kan roligt udskifte stikket med et "Dansk"

UK køre med 230 volt som os, der er bla USA der køre 110 volt, så er det straks en anden sag.

Eller du kan købe en adabter, hvís du helst ikke vil udskifte stikket.

www.av-cables.dk/stroemadap...cwod4MAGVQ

 


Vi prøver igen, i morgen --
Du kan rolig skifte til dansk stik, men vælg et med 3 ben (jord) for din egen sikkerheds skyld.
Hvis noget går galt inden i den, risikerer du en ren fase på den metalholder den står i, hvis du ikke har forbundet jordledningen..

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Je_ns:
Ved du om der er (dansk - 3-ben) jord på den du linker til?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af speddy på 29-10-2016 13:25
Du kan rolig skifte til dansk stik, men vælg et med 3 ben (jord) for din egen sikkerheds skyld.
Hvis noget går galt inden i den, risikerer du en ren fase på den metalholder den står i, hvis du ikke har forbundet jordledningen..

 

Jeg vil antage at produktet er dobbelt isoleret, og derfor ikke har et jordben. Så vil det ikke hjælpe noget at sætte en stikprop på med 3 ben. Det giver ikke nogen beskyttelse. Der er kun 2 ledninger i den ledning der sidder på brænderen.

 

Nej jeg tro ikke adapteren er med jord (måske er det et Schuko stik)
Men som nævnt er brænderen nok ikke forsynet med en jordledning, den ligner jo rigtig meget en loddekolbe, sådan er er jo heller ikke jordforbunden.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis