Ombygning - Energi forbrug jf BR15

Jeg skal have lavet en vametabsberegning i forbindelse med en ombygning, hvor jeg

- bygger om fra fladt tag til tag med rejsning + ovenlys vinduer

- graver ud til gulvvarme

- isætter fløjdør mod terrasse.  .

Jeg påtænker at bruge Rockwools online program til det. Det virker forholdsvist tilgængeligt. 

J.f BR15 7.4.1 stk 2 skal rentable energi besparelser laves ved denne ombygning.

Min nye tagkonstruktion har u-værdi på 0,12, terrændæk 0,10, og ydervæg hvori dør indsættes renoveres til u-værdi 0,17 

Ovenlys vindue er Velux med Eref>=0

Dette ligger indenfor de rammer angivet i 7.4.2 stk 1. 

Spørgsmål: Baseret på ovenstående kan jeg vel antage 7.4.1 stk 2 som overholdt?

 

Næste spørgsmål er så BR15 7.4.1 stk 6 der siger at bygningsmæssige ændringer der medfører øget energiforbrug kan gennemføres hvis der tilføres tilsvarede kompenserende energimæssig besparelser. 

Dette må være gældende for mit ovenlysvindue og fløjdør. 

Gammel tagkonstruktion var 55m2 med en u-værdi på 0,18 og dermed beregnet energi tab på 316W

Ny tagkonstruktion er 56m2 (u-værdi 0,12, energitab 221W) samt ovenlysvindue med beregnet energi tab på 60W, dermed samlet 281W

Spørgsmål: Kan BR15 7.4.1 stk 6 anses overholdt ved at fremligge ovenstående beregning?

 

Spørgsmål: Hvis jeg ønsker at isætte yderligere et ovenlysvindue, hvormed den nye tags energi tab vil overstige det gamle, Men da jeg planlægger at efterisolere ydervæg og bringe denne fra u-værdi 0,34 til 0,17, kan jeg så bruge denne besparelse til at kompensere for det øgede energitab på tag?

 

Sidste spørgsmål: Nuværende vinduer i bygning er fra 1997, dannebrogsvinduer, 2 lags termovinduer. Hvad vil være en acceptabel u-værdi at benytte for sådanne?

På forhånd tak og god weekend. 

Fish

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
> J.f BR15 7.4.1 stk 2 skal rentable energi besparelser laves ved denne > ombygning.

nyt tag med u=0,12 lugter af 300 mm isolering, så er der ingen kvaler.

Men u-værdi er ikke alt. Der er også linietab. Og ved de gamle huse er det særligt slemt.


Det er rigtigt at du skal lave rentable besparelser. Men det skal også være fugtteknisk forsvarligt. og der er mange fugtmæssige forhold ved et tag. Værsgo': Her har du et kattelem til en mejetærsker.


Gamle 2-lags termoruder (ikke coated - dvs. ikke "energiglas") kan du sætte en u-værdi 3. Husk at vinduer er mere end ruder.
Ramme-karm er bedre end en gammel termodurde.
Energi-10 standardværdi for sådan et vindue er u=2,7.

Du behøver ikke at skifte vinduer, hvis de er gode nok. Du kan skifte tætningslister og ruder (u 1.1) med varm kant og på den måde komme langt ned.
En tætning, rudeudskiftning og kantisolering af vinduer (ud med det våde PU skum) vil være den mest økonomiske energirenovering.


kompensering for ombygninger
projekt "fløjdør mod terrasse" og "nyt ovenlysvindue". Ja der skal kompenseres. Det skal du regne ud.

Hvis der er en terassedør i forvejen, vil du kunne regne dig frem til at en moderne større terassedør der er sat forsvarligt ind, har et mindre varmetab end den gamle.

Dit nye ovenlysvindue kan sikkert kompenseres alene af besparelsen af linietab ved det gamle tag.

og hvis du stadig har kvaler i rammeberegning, så kig på din tekniske isolering (varmerør). Det er typisk den allermest rentable energirenovering.

Nogen gange hjælper et stempel fra en rådgiver at en ombygning kører 10 gange hurtigere igennem hos kommunen.
Tak for det meget detaljerede svar 😀

Det er rigtigt forstået at kompensationer "blot" skal gå i nul ikke?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis