Black & Decker old school "drejebænk"/ hjemmelavede med boremaskine

Jeg er ved at eksperimentere med at lave en lille hobby drejebænk til træ. Det hele skal være så lav budget som muligt, og indtil videre står projektet mig kun i en æske chokolade jeg måtte bruge som betalings middel for en del år siden for at få selve drejebænken. Egentlig var projektet gået i stå indtil i mandags, hvor jeg ved min ugentlig gang ved Blå Kors faldt over et gammelt symaksinebord der var lavet om til en rundsav med en gammel orange Black & Decker bore maskine. Jeg fik reddet dette inden det nåede metal containeren. Maskinen virker 100% og er med to trins gear kasse 900/1200 omdrejninger som passer perfekt i holderen på drejebænken. Jeg mangler stadig en del små stumper for at fuldende dette projekt, men har været ved at renovere bænken med ny maling og smørelse så alle dele virker som de skal. Til min store overraskelse ved nærmer eftersyn af støtte spidsen eller hvad det nu hedder, opdager jeg den er fast og uden leje. Troede bare den var rustet fast til at starte med, men dette er ikke tilfældet. Så vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med små hobby drejebænke med fast pinol spids, om det er noget der kan bruges? Min bekymring er at træet måske bliver brændt i enden når det skal kører rundt på fast spids?

Der ud over mangler jeg borepartron til selve maskine, og noget bespænding til at sætte træet fast på maskinen med, hvis jeg skulle være så heldig at nogen har noget i overskud i gemmerne der kan bruges. 

 

Billederne er lånt fra google da mit mobil kamera ikke lige var i humør til at producere noget brugbart billed :-)

Håber dette er det rigtige forum at skrive i, og der evt er nogen der har nogen gode råd og ideer til mit for sjov lav budget projekt :-)

 

Med venlig hilsen den lille Geo Gearløs fra Viborg

 


Stig Danielsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt gå med en fast pinol "spids" du kan give den en anelse smørrelse olie eller måske lidt stearin.
Så kan du jo altid opgradere til en pinol med kugleleje (rullepinol)
Hvordan er det nu borepatron/gevind ser ud på sådan en B&D boremaskine, er den ikke med n udvendig gevindtap, og på selve boremaskinen er der et indvendigt gevind?

Vi prøver igen, i morgen --

Jo det lyder rigtig med det gevind.. Rundsavs klingen sad bare bare fast med en maskinskrue med 14mm hoved og en skive på maskinen.. Har ledt efter rullepinol på ebay i tilfælde det skulle opgraders for at kunne bruges ordenligt.. Det er bestemt ikke let at finde en pinol med 14mm skaft og toms gevind.. Troede det var 1,5mm stigning til at starte med, og det ligner os til forvekslinger og alligevel ikke.. Så der skal nok hjemmefuskes en ny slæde hvis det skal til..


Stig Danielsen

 


Stig Danielsen

Prøv nu med den faste pinol først, mon ikke det fungere fint.
Jeg kan lige prøve at kikke, lavede engang nogle trædrejebænke, det foresvæver mig at jeg har en pinol der kan sættes et kugleleje i, prøver lige at kikke i løbet af weekenden.
Borepatronen skal nok se sådan her ud.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Ved du om de der partroner er standard i gevind og sådan? Har ikke lige boremaskinen med mig så kan ikke lige måle efter hvad min bruger af gevind. I det hele taget har du en ide om hvor jeg kan købe sådan en partron? Eller er det muligt at få en adapter så man kan bruge en mere nutidig udgave med indvendig gevind?

Stig Danielsen
Annonce
Selv nye borepatroner er med UNC tommegevind, ofte med 3/8" UNC, eller 1/2" UNC
Men kender ikke gevindtypen i din B&D men er det en af ovenstående gevindtyper, kunne man jo bruge en stump gevind, hvis man kan finde en stålbolt med det gevind, og så save et passende stykke af.

Ellers ud på loppemarkeder ol, ofte ligger de gamle B&D boremaskiner til en 50'er og med borepatron.

Vi prøver igen, i morgen --

Ser ud til jeg er heldig.. Den bruger 3/8-24UNF gevind ligesom så mange andre boremaskiner.. Så skal bare have fundet en lang bolt jeg kan save hovedet af i den type eller sådan en fætter her :-)

Så har jeg hvis også lært lidt om toms gevind..

Syntes godt nok det er en jungle af betegnelser osv når man er van til mm gevind

 


Stig Danielsen

Du kan faktisk købe en borepatron i UK der passer, men jo næppe en billig løsning.
www.cromwell.co.uk/shop/spindle-nos...BE4401520B

Mange plæneklippere bruger 3/8-24 unf bolte til kniven
Som her
www.lytek.dk/shop/search-1.html?keyword=3%2F8+unf

Der står kun 3/8 UNF, men så har de stigning 24, da det er standarden for UNF.

 

PS. Jeg havde ikke en rullepinol liggede, det er mange år siden jeg brugte dem, så enten er de brugt op eller smidt ud.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Har selv brugt sådan en drejebænk for mange år siden - borepatronen skal afmonteres og man monterer så en "medbringer) en dims med 2 tapper som går lidt ind i træet og det kan du nok selv fremstille af en bolt der passer i gevindet !
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også