Hvilken Olie skal jeg bruge til gevind skæring i stålrør?

Hej

Jeg har en elektrisk gevind skærer, og skærer rigtig mange gevind i stål rør. Jeg har købt noget thor spray fra harald nyborg, men flasken er lille og koster 70 kr. Så jeg løber hurtigt tør. Jeg har set diverse videoer og de anbefaler man hele tiden giver det olie når man skærer gevindet. Det olie jeg ser i videoerne, er ofte brunt og tyktflydende. Jeg leder derfor efter noget olie, hvor jeg evt. kan købe en stor dunk så det holder længe. Jeg har bl.a. AO som leverandør, så hvis det er noget de har i deres sortiment så ville det være perfekt. 

Og så har jeg et bonus spørgsmål. Hvordan gør man galvaniseret vandrør rene udenpå? Jeg køber dem i 6 meters længder, så de har alt muligt skidt på sig. Jeg har prøvet med en hård børste og opvaskemiddel, men det virker ikke helt perfekt.  


Frederik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rocol skæreolie kunne være et bud - ellers laver Rigid vist også er produkt..

Hvis det er til drikkevand skal du bruge en speciel slags skæreolie, er det til varme, trykluft eller lignende kan du bruge alle slags skæreolier.

Der er 5 l til salg på GG, til kr 150, det lyder billigt.
www.guloggratis.dk/maskiner/vaerkto...ereolie-5l
(den skulle være godkendt til drikkevandsinstalationer)
AO har den også
www.ao.dk/skaereolie-groen-synt-5l-ridgid-861282700
Samt en til ikke drikke vand (sikkert mere effektiv)
www.ao.dk/skaereolie-blaa-mineralsk-5l-rid-861282730

 

Som nævnt i første svar kunne Rocol være et godt bud, det er super effektivt, men desværre også ret så dyrt.

www.ep.dk/vaerktoej-og-mater...reolie-5-l

(det bruger jeg selv til skæring af gevind med bak/tap, desværre er bøtten snart tom)


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svarene, og tak til je_ns for han uddybbende svar. Det er ikke til drikkevands installationer, så jeg køber "Ridgid skæreolie, mineralsk, 5 l"

Var der nogen der havde et bud på hvordan jeg gør galvaniseret vandrør rent? Findes der noget stærkt rensningsmiddel, der ikke misfarver metallet?

Frederik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/37943' class='af-profile-link'>frederik123</a> på 22-10-2016 13:00
Tak for svarene, og tak til je_ns for han uddybbende svar. Det er ikke til drikkevands installationer, så jeg køber "Ridgid skæreolie, mineralsk, 5 l"

Var der nogen der havde et bud på hvordan jeg gør galvaniseret vandrør rent? Findes der noget stærkt rensningsmiddel, der ikke misfarver metallet?


Problemet galvanisering er at det får "patina" jo ældre det bliver, og især når det ligger udenfor - så tror ikke det kan gøres rent, men måske Maxi-3 kan bruges , men er ret aggressivt - så skal ikke sidde for længe
Ja en god rensesæbe og en skurre svamp, tror jeg er vejen frem.

Ikke at det er anbefales værdigt.....
En fortyndet saltsyreblanding kan gøre galvaniseringen fin blank, men det skal man jo være forsigtig med, dels er saltsyre noget stærkt stads, og så risikere man jo også det æder alt galvaniseringen, hvis man ikke får vasket grundigt af, og naturaliseret syren, med soda eller lignende.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Saltsyreblanding lyder ikke som noget jeg tør arbejde med :-D Men tror jeg vil prøve Maxi-3 så. Det ødelægger vel ikke galvaniseringen, hvis jeg får skyllet rørene bagefter?

Frederik
Hvis jeg nu skal bruge Maxi 3 så ser det ud til at jeg skal have maske på. Hvis jeg nu køber denne maske:
https://ao.dk/sperian-valuair-halvmaske-l-881833200
Hvilket filter skal jeg så købe ved siden af?

Frederik
Hvorfor vil du gøre gavaniseringen blank, det bliver jo gråt igen, fordi der dannes et lag af zinkilte. svarende til jernilte (rust). Zinkiltene beskytter mod korrosion. Nygalvaniseret er i øvrigt flot blankt

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis