HASTER- Ventilation i viktualierum

Hej LDS'er!

Ved godt at der har været enkelte tråde omkring det, men synes afligevel ikke at jeg har kunne finde hovede og hale i hvad der er bedst. 

Jeg har et ca. 6 kvm viktualierum ca. 1 m under jordniveau. Problemet er, at den er meget fugtig. Hydrometeret står på 100 %. Vi har to fugtbeholdere dernede som er ret effektive og samler vandet fra luften, men det er tilsyndeladende ikke nok. 

Jeg overvejer at lave et 100 mm hul igennem muren til en ventilationsrist, men er i tvivl om det vil afhjælpe problemet? Fugten kan komme ud, men vil den ikke også komme ind igen, især når det er fugtigt i vejret? I princippet ville det vil være det samme bare at holde det lille vindue åben dernede?

Hvad er jeres forslag til en nem og forholdsvis billigt løsning?

Ved godt at problemet kan afhjælpes med varme dernede, men det er mening, at det godt må være et lidt køligt rum, da vi gerne vil opbevarer øl, sodavand osv dernede. 

Tak for jeres hjælp!!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den høje fugtighed skyldes opstigende fugt, bliver det nok svært at fjerne ved ventilation..
Hvis du skal have ventilation, skal du have både indsugning, og udblæsning.
Ulempen kan være du får luft ind der er betydelig varmere end temperaturen i kælderen, og varm luft kan indeholde betydelig mere vand en kold luft, så du risikere at tilføje mere fugt. (det afhænger jo af den udendørs temperatur og fugtighed)
Du kan evt. prøve med en elektrisk affugter, sådan en har jeg kørende i et lille hobbyrum i forbindelse med min carport, den holder fugtigheden fint nede så værktøjet ikke ruster, jeg har ca min. 8 gr. varme og affugteren fungere fint også ved 8 gr.
Når man køre med affugter skal rummet være tæt, så man ikke får fugtigere luft ind.

Jeg bruger en af de billige affugtere, den fungere fint.

 


Vi prøver igen, i morgen --

Ok, tusind tak! Men er sådan en elektrisk affugter ikke dyr i drift?

Jeg tror desværre at problemet er opstigende fugt, da fliser på gulvet sommetider er fugtige især ude ved kanter.


Jeg ved ikke om jeg selv gjort problemet værre da jeg har sat dampspærre op på gamle loftbjælker og derefter sat nye loftbrædder op. Men det er vel heller ikke en god idé at fugten før sivede op i etageadskillelse? Nu stoppes den jo ved loft.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Den affugter jeg har kørende bruger ikke alverden af strøm, den køre jo kun når luftfugtigheden er over det, den nu er indstillet til.
Den jeg har er en Wasco, den bruger 260 watt, men jo kun når den køre.

 

Ellers skal du jo forsøge med passiv udluftning, hvor du har to udluftningskanaler, i hver sin retning, og så udlufte ved gennemtræk.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Hin,

Fortæl lidt om konstruktionen...materialer osv...belliggenheden i huset, hvor mange sider er ydermur...har terrænet fald mod viktualierummet etc...

Har det altid været lige fugtigt eller er det blevet værre ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Det er vandskurede mure, som er malet med diffusionsåben maling. Der er 2 ydermure som vender mod haven. 1 vender mod krybekælderen og 1 mod selve huset. Jeg synes at fugten er værst ved ydermurer, v. gulvniveau og et stykke op.
I rummet er der en lille vindue.
Jeg synes ikke umiddelbart at der er terrænfald mod viktualierummet.

Jeg synes det er blevet lidt værre. Ved ikke om det er efter vi har sat spærreplast op i loftet (på den varme side mod etageadskillelse) og efterfølgende sat loftbrædder op... Har en teori om, at det holder fugten nede i rummet hvor det før stod op i etageadskillelsen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmmm....altså...jeg ved godt det er lidt træls....men det rigtige var jo at grave så dybt du kan (gerne til gulvniveau i viktualierum) ude langs med soklen på de to ydervægge, sætte nogle tynde flamingoplader på soklen ned til bunden af dit hul, beskytte dem med undertag/vindspærre eller lignende, og fylde op med ærtesten. Og hvis du vil gå endnu længere, så skærer du en rille halvvejs ind i soklen ved gulvniveau indvendigt, 'spartler' lidt fliseklæb ind i rillen og trykker en strimmel murpap ind i rillen mens fliseklæben endnu er våd. Så får du en væsentlig mere tør sokkel som gerne skulle hjælpe en hel del på problemet (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Start evt med at rille murpap ind og se hvor meget det hjælper...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Dit viktualierum er bygget på den måde for at det skal være husets koldeste sted og det ser ud til at virke fint, men det har den konsekvens at fugten fra husets luft kondenserer i dit viktualierum. Jeg ville løse det med en tæt dør og lidt ventilation i viktualierummet med en åbning på ca 10*10 cm.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Vifixerdet...så du mener det primært er et kondensproblem og i mindre grad fugt der trænger ind i soklen nedefra og udefra ?

Jeg kan godt se din pointe....som kondens i et køleskab...jeg håber ikke jeg har givet forkerte råd, det ville virkelig pine mig

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
HIN...hvis du mener problemet er blevet værre og vi går ud fra kondens spiller en rolle.....har der været familieforøgelse/indflyttere/hund/øget brug af køkken/kogekedler mv. eller andet som måske har givet mere fugtig indeluft.....og/eller har temperaturforskellen mellem viltualierum og øvrig bolig ændret sig på nogen måde ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også