Ingen varme i gulvet

Hej alle

Sidste år, blev jeg hjulpet rigtig godt på vej, med at få gulvvarmen til at fungere, i det hus som min kæreste og jeg netop havde købt. Jeg havde derfor set frem til, at alt nu kørte som det skulle, men må desværre konstatere, at gulvvarmen igen driller. 

Jeg har naturligvis gennemgået mit tidligere indlæg (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201309), men uden held til at fixe problemet.

 

Mit problem er reelt, at alt, for mig, ser ud til at være korrekt tilsluttet, men at der ikke kommer nogen varme i gulvet.

  • Termostaten lader til at registrere rum-temperaturen korrekt - den lyser hvert fald grønt, når jeg drejer den op på en temperatur, der er højere end den der er i rummet. Når jeg gør dette, begynder "Lys ved lav rumtemperatur"-dioden at lyse på Roth-boksen.
  • Jeg har tjekket, at den lille split (gemt inde under den grå "hætte" der kan ses på nederste billede i indlæget) kan trykkes ind
  • "Lys ved lav vandtemperatur"-dioden lyser konstant

Min første tanke var, at systemet lige skulle have noget tid til at varme op - men her, knap en uge efter jeg kiggede på det første gang, er der endnu ikke varme i gulvet. Det aner mig derfor, at noget ikke er helt som det skal være. 

Ingen af rørene er brandvarme - nogle er dog lidt varmere end andre, men kun oppe i den øverste del af rørene - Forsøgt illustreret her:

Er der nogle der har et godt bud på, hvad jeg kan forsøge, eller må jeg snart opgive og tilkalde en VVS'er, til at kigge på sagerne?
På forhånd tusind tak for hjælpen.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kører pumpen?

Kan du indstille fremløbstemperatur et eller andet sted?

Mvh. Ole

På din boks står det at man kan indstille retur temperatur fra 15 - 40 og at den bør være så lav som mulig, men så høj at man kan holde varmen.

Og indstillings knappen synes jeg står på 22 grader. Det er for lidt. Prøv at give den et ordentlig nøk opad, og mærk så om temperaturer ikke stiger på rørene. Hvis den gør det så kan du forvente mere varme i gulvet i løbet af 1 dag hvis det er beton gulv. Men stigningen ved rørene kommer næsten med det samme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Din termomotor ser på billedet ud til at være i den stilling hvor der er åbnet for varmt vand ind i kredsen (man kan se det blå på toppen af den).

Såfremt pumpen kører, bør der derfor strømme varmt vand ud i kredsen. Så... hvor kommer det varme vand fra? Har du tjekket resten af forsyningen? Og ja, 22 grader i retur er lige lavt nok. Det kan du formentlig ikke mærke på dine fusser, men det giver naturligvis noget varme i rummet. Men måske ikke nok
Nu har jeg prøvet at skrue op for retur temperaturen og ventet et døgns tid. Desværre er der ingen ændring.

Jeg har haft sat temperaturen op til 35 grader, men det lader ikke til at blive effektueret, for når jeg nu drejer temperatur-knappen ned igen, så slukker dioden for lav retur temperatur, når knappen rammer de 22-25 grader. Retur-vandet er altså ikke blevet varmere af, at jeg har haft justeret på knappen.

Jeg kan ikke høre, at nogen pumpe kører - men det mener jeg heller ikke, at jeg kunne sidste år - så måske den bare er meget støjsvag, eller jeg husker helt galt.

Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvor vandet reelt kommer fra, for alle rør forsvinder bare ned i gulvet. Vi har dog varmt vand i alle haner i resten af huset, ligesom radiatorer i andre rum også virker.
Annonce
For og tjekke om pumpen kører, kan du tage en stor skruetrækker og sætte klingen ned på pumpen og efterfølgende sætte øret til enden af skaftet. Hvis du hører en syden og sikkert også noget brum, burde du kunne regne med pumpen er ok og kører.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Er det rigtig set at den blå ledning i klemme nr 2 fra venstre ingen forbindelse har? Der står termomotor på klemmerne.

fase
Jeg synes at ane en svag elektronisk-agtig støj fra den store blå pumpe yderst til højre (med det gule mærkat "2-2012"). Enkelte gange lyder det også lidt som om, at der bliver lukket vand ind i systemet... Lyden minder hvert fald om den der kan høres i en radiator, når den varmer op. Denne lyd er dog ikke konstant - præcis som det også er tilfældet i en radiator.

Den blå ledning sidder i højre klemme til "Termo motor" - der sidder ligeledes en ledning i venstre klemme (ledningen er blot viklet ind i sort tape, for at undgå at de 2 ledninger kommer i kontakt med hinanden).

På siden af boksen findes en indstilling med 2 muligheder:
1: Normal drift
2: Med pumpestop fra ext. Regulator

Denne er indstillet til første valgmulighed, hvilket jeg tænker, at den også skal være?

det kan ikke være din termostatventil der hænger? og derved ikke kan åbne for det varme vand? eller at telestaten (den grå hætte) er defekt?

Ift. de to muligheder, så skal den stå på 1. Jeg har delvis samme styring og da du ikke har en egentlig gulvvarmestyring der kan sende signal om pumpestop, så skal den stå på 1.

Tag termomotoren af. Nu bør ventilen stå åben. Når du kan se det blå i hætten bør ventilen være åben, men den kan jo som skrevet ovenfor hænge. Tryk ventilen ned nogle gange med en finger eller skruetrækker. Hvis den fungerer som den skal så SKAL der strømme varmt vand forbi den nu.

Hvor gammelt er anlægget? Ser fhv. nyt ud. Min Roth ventil (af samme type som din) holdt i 11 år før den blev utæt. Den har aldrig hængt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis