Manglende træk i skorstenen

Hej alle.

Der er opstået er træls problem her hjemme hos os. Der er pludselig manglende træk i skorstenen. Jeg har ikke lavet om på noget og har fyret på det i snart 4 år. Det er koks jeg fyrer med. Forstår bare ikke hvordan problemet pludselig er opstået.

Håber der er en der har en idé.

Mvh

Henrik.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket der er hul igennem, så der ikke sidder sod eller andet et sted i skorstenen.
Du kan jo evt få din skorstensfejer til at tjekke systemet igennem...

Vi prøver igen, i morgen --
En mulighed for at tjekke det er at du tager renselem af nederst i skorsten og holder et lille spejl ind. Så burde du kunne se lys opad. Du kan også antænde et lille bål af avis papir i bunden af skorsten, så kan du se om der er træk der, det hjælper også på at opvarme skorsten som er gavnlig for træk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Må jeg lige prøve :-)
Har prøvet med flere vinduer så der kom mere luft. Ingenting hjalp det.
Ok, og nu da skorstenen er nyfejet burde der ikke opstå problemer med en evt. kontrolleret skorstensbrand. En ukrudtsbrænder er også velegnet og så er den hurtig at slukke for i modsætning til et bundt aviser i bunden af skorstenen.

Det er ikke et bundt aviser, det er et lille bål med en sammenkrøllet side ad gangen. Og så er det let at se om der er træk, og det er ikke en skorstensbrand. Det er når der går ild i evt. glanssod op igennem hele skorstenen, og det skal der langt langt mere varme til.

Jeg har flere gange brugt det i spejderhuse og sommerhus hvor der ikke fyres op jævnligt. Der kan skorstenen godt være både fugtig og kold så der ikke er træk i den. Så er det nemmere at starte småt i renselem for så bagefter at få pejs igang uden røg i lokalet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Overdrivelse fremmer forståelsen  Ol måske havde jeg også noget med en kuldeprop i tankerne.  

Nu tror jeg der kom fut i den. Det ryger ihvertfald ikke ud i værkstedet mere. Men forstår bare ikke hvordan der pludselig opstod. Vender tilbage i morgen for at skrive hvordan det går. :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis