Montering af glasdør i brusekabine - ravplug

Jeg skal montere en glasdør på 45 kg i en brusekabine. Der er to beslag med to skruer i hvert beslag.
Væggen består af 10 mm klinker + 2 lag vådrumsgips + inderst en OSB plade.

Spørgsmålet er om jeg skal bruge ravplugs eller blot skruer som er lange nok til at går ind i OSB pladen?

Mvh
Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt nok en tung glasdør!

Men ja, du skal have fat i så meget som muligt. Jeg ville nok være nervøs for om der er nok at befæstige det i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej thomas !

Det øverste beslag er selvfølgelig det vigtigste ift vægten....jeg ville helt klart gøre begge dele.....rawlplug + en skrue der går gennem denne og ind i osbpladen. Hvis det er en 6mm rawlplug så start med et 5,5mm murbor og tryk kun hårdt på boremaskinen til du er igennem klinken, derefter stille og roligt gennem de to lag gips og stop når du kan mærke/høre at du rammer osbpladen. Du kan evt bore skråt i hver sin retning, det giver en høj udtræksværdi som det hedder (start med at bore lige, til du er ca 5mm inde i klinken, så du har styr på boret).

En endnu stærkere løsning er en type plug der 'folder sig ud' på bagsiden af pladen, men den skal jo være temmelig lang for at nå om bag osbpladen.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hvis du borer gennem klinken, kan du skrue beslaget fast men en skrue, der er så lang at den kan gå gennem OSB pladen. 2 skruer holder temmelig meget. Rawlplugs holder ikke ret meget i gipsplade uden at bruge specielle gipsdybler, som foldes ud på bagsiden, så derfor skruer ind i OSB pladen, gerne så tykke som hullet i beslaget tillader.

fase
Nemlig ! Og rawlplugsene vil også yderligere holde lidt vægt i selve klinken. Hvis der er 2 huller i beslaget så bor dem skråt i hver sin retning, det er yderst effektivt

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Tak for svar.

Jeg sætter et ekstra hængsel på, så jeg har 3 ialt. Så bliver det 6 lange skruer som kan gå ind og få fat i OSB pladen. Det burde holde!
Tjek !!

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis