Friskluft til brændeovn fra loftrummet

Hej kære hjælpere !!


Jeg har læst en del tråde herinde uden helt at få besvaret mit spørgsmål.

Jeg installerer brændeovn i et parcelhus fra 1958/1976 som jeg renoverer med ny dampspærre og vinduer mv.

Jeg har købt en brændeovn(uden direkte frisklufttilslutning) som skal stå i et 70kvm stort køkkenalrum, hvorfra der bla. er dør ud til entre og kældertrappe(57kvm kælder...der er dog ikke kælder under brændeovnens placering)

Jeg leger med planen om at føre luft ned fra det kolde loftrum og op lige foran brændeovnen...altså et isoleret ø100 rør (som den sorte stump på billedet) i hjørnet bag brændeovnen, som går et stykke op over isoleringen i loftrummet.

Se vedhæftede billede....det grå rør er en firkantet 150x150mm kanal der ender lige foran brændeovnen. Tanken er, at den kolde luft tvinges ned fra loftet når brændeovnen er i drift og suger konvektionsluft ind.

VIL DET VIRKE EFTER HENSIGTEN ????

Kram og skulderklap på forhånd !!

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Det skulle absolut virke. Går ud fra at den sorte studs føres hele vejen op over loftisoleringen. Så hvis der er fin udluftning til loftrummet, så vil det fungere. Den kolde luft oppe er jo i forvejen tungere en varm luft. Ovnen vil trække luft til derfra hvor det er nemmest. Hvis du i stedet lader friskluften ende bag ovnen vil du kunne suge luft fra stuen og få opvarmet den friske som så vil fordele sig . det kunne fungere i stedet for den udluftning som du jo alligevel bør udføre. Medmindre du har noget genveks så er din første løsning fin.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis jeg forstår dig ret, så vil jeg absolut fraråde den konstruktion. Hvis brændeovnen ikke er tændt eller hvis den får sin luft fra et åbentstående vindue, vil dit rør virke som en skorsten, der bringer stueluften op på taget, hvor det intet har at gøre (du kortslutter jo dampspærren).
Hej Kovas,

Mange tak for hurtigt svar og en...pyha...bekræftelse af min teori. Du har ret i det med opvarmning af friskluften...nu hvor jeg allerede har lavet den indstøbte kanal i bunden tænker jeg, at jeg borer et feks. 70mm hul i røret ca 50cm oppe, og så sætter et spjæld i her, samt nede foran brændeovnen....så kan jeg lege lidt med det begge steder.

Jeg har ikke genvex....er håbløst gammeldags når jeg renoverer

Min eneste bekymring er nu kondens..kanalen i bunden vil tilnærmelsesvis have stuetemperatur (koldest i hjørnet og varmest ude foran brændeovnen) og om vinteren er det meget kold luft der falder ned i den...er jeg for paranoid her ?


Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej efry,

Tak for svaret !

For at den varme stueluft har 'lyst' til at vandre ned i kanalen under brændeovnen skal der vel være et rimeligt stort overtryk i stuen ?

Under alle omstændigheder bliver der monteret et spjæld i kanalen, dvs. Jeg åbner kun kanalen når jeg fyrer i brændeovnen...

Mit rør bliver tætnet til dampspærren i loftet....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej
Det er nok rigtigt at der under visse omstændigheder kan presses luft op på loftet, men hvis der er den udluftning over isoleringen som kræves så kan jeg ikke se at det er et problem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tak kovas ! Jeg klør på med fornyet mod og vanlig bekymring

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis

De fleste nyere brændeovne kan tilsluttes et friskluftsystem (har du prøvet at kikke op under bunden) som tilfører friskluft udefra.

Der findes to systemer, det ene system tilfører luft til rummet/konvektionen, så der hele tiden er balance i rummets luft. Det andet system er et lukket system, hvilket betyder, at der kommer friskluft direkte ind i automatikken men under alle omstændigheder skal luften komme udefra.

Det med et spjældsystem kan være både godt og skidt, for den dag hvor det rigtigt blæser en pelikan og man bliver nød til (delvis) at lukke for spjældet samtiddigt med der fyres og konen står i køkkenet og laver mad, børnene er i bad - og både emhætte og badevær. ventilator køre får man muligvis udfordringer med undertryk.

 

Hej frank,

Tak for input !!

Mit håb er, at fordi friskluftrøret får luft fra loftrummet og ikke udefra (over tag), så vil det ikke være synderligt påvirket af vindforhold...

Jeg har ikke genvex og har købt en brændeovn uden direkte tilslutning af friskluft i et lukket system. Jeg tænker, at et rør til loftrummet kun vil mindske risikoen for undertryk og forhindre, at brændeovnen suger luft ind fra mere tilfældige og uhensigtsmæssige steder....

Tager jeg mon fejl ? Der er virkelig mange tryk/træk og temperatur-faktorer i det her....jeg endte med den konklusion, at jeg var nødt til at afprøve ideen i praksis for at finde den endegyldige sandhed for netop dette hus ...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Ok - jeg overså i farten det var under tag, så selvfølgelig vil vindforholdene under loftet under normale omstændigheder ikke ikke været særlig meget påvirket af blæst og vind. Sorry. :-)
Så i mine øre lyder det ikke helt tosset, eneste betænkelighed (som du vist også selv er lidt inde på) - vil systemet kunne trække frisk luft ned, eller vil varmen forsvinde op under loftet.
Ps. Mon det kunne klares med en ventilator i enden af friskluftkanalen.
Det vil virke - men formodentligt ikke ret godt. Tilføjer du en lille ventilator vil det virke meget bedre. Hvis det skal virke efter hensigten skal brændeovnen kunne skabe et vist undertryk i rummet. Det undertryk skal kunne holdes nogenlunde konstant. Mod opbygningen af undertrykket kæmper utætheder fra døre og vinduer, emfang, ventilation i bad, udluftningsventiler, tørretumbler hvis ikke kondenserende m.m. Ved vindbelastning af dit tag, kan du risikere at få et undertryk i loftsrummet er større end undertrykket i stuer, hvilket vil medføre at du med tændt brændeovn får suget den varme stueluft op i loftsrummet. Hvis det var mig, havde jeg monteret en ventilationsventil i to modstående vinduesrammer. Det kunne også gavne indeklimaet, når ovnen ikke var tændt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis