Kommentarer til artikel: Støb selv betonbordpladen

Her samles kommentarer til artiklen: Støb selv betonbordpladen

Kommentarer vises både her og under artiklen.

Mvh. AllanE
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, og tak for at dele dine støbeerfaringer med os alle !

Jeg skal selv igang med et lignende projekt. Jeg har dog tænkt mig at benytte en anden fremgangsmåde som jeg meget gerne vil have jeres kommentarer på.

Jeg har droppet anstrengelserne med at støbe lys beton, og i stedet slutter jeg med en overfladebehandling (epoxy etc.) hvis jeg finder farven for mørk.

Jeg stiller køkkenet op uden låger skuffer og frisider.

Jeg bygger en forskalling op til bordpladens udhæng.

Jeg lægger plast over skabene og forskallingen, så det hænger ned som en borddug.

Jeg retter og høvler en lægte i den ønskede bordpladetykkelse (40mm). Jeg beklæder støbesiden med tape og skruer lægten ovenpå forskallingen så jeg får det ønskede udhæng.

Jeg sømmer pvc-lister i 5-9mm's tykkelse ovenpå skabene. Disse skal gå 10-20mm inden for selve skabenes langsider og ender. De skal slutte forholdsvist tæt hvor de mødes i hjørner.

Jeg sømmer samme lister på tværs af den kommende bordplade, altså ovenpå skabenes sider. Dette er for at støtte vægten af bordpladen.

Jeg lægger troldtektplade ovenpå pvc-listerne. Denne skal slutte ca. 10mm fra den kommende bordplades kant (lægten) hele vejen rundt. Pladerne fikseres lidt med skruer der skrues op nedefra.

Formen er klar og der hældes selvnivellerende spartelmasse ud til det flugter med lægtens overkant

Efter nogle timer fjernes forskallingen forsigtigt og bordpladens kanter kan bearbejdes med sandpapir og lidt vand inden de hærder for meget.

Efter et par døgn overfladebehandles pladen, feks med epoxymaling eller blot bivoks.

Er det en god plan synes i (: det finder jeg snarest ud af....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hvad med alm. beton iblandet Superplasticizer.
Det reducere vandmængden med ca. 50% og giver derfor ca. dobbelt styrke, mindre slam osv.

Der ligger nogle film af det på youtube.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var en god ide mogens !! Dybest set ønsker jeg jo bare at kunne købe hvid selvnivellerende spartelmasse.....og det lyder som det slutprodukt du beskriver !! Jeg kan godt lide den glatte overflade som spartelmassen får (som ikke kræver et svendebrev i glitning), men så er det vel bare at bruge kornstørrelse 0-1 i den beton du beskriver ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Der findes selvnivellerende spartelmasser der kan gå op til 40 mm når underlaget er et gulv. Men jeg ville nu checke med producenten om de ville anbefale det som bordplade.

km
Det lyder rigtig spændende. Kunne du måske tage billeder af processen så vi kan se hvad du gør?

Ideen med at støbe noget ind i pladen og hælde "glasur" ud over havde jeg også tænkt på. Jeg hoppede dog fra den, da jeg tænkte at pladen ville revne (fordi den ikke er stærk nok) og fordi jeg ikke tænkte at jeg kunne få en pæn nok overflade på bordet. Jeg var bange for at den blev for grov og ujævn.

Jeg synes du skal prøve. Om ikke andet er det ikke så kostbart at prøve noget forskelligt af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej christian og flisemester....ja, troldtektpladen som fyld var for både at mindske vægten og spare penge på halvdyr spartelmasse (har gratis adgang til lidt brugt troldtekt)

Håbede at troldtektpladen kunne fungere som 'armering' og spartelmassen vil flyde lidt ind i de øverste lag træfibre. Evt vil jeg anvende netarmering også.

Jeg overvejer også polystyrenplade...frygter også at den ujævne troldtektoverflade vil påvirke den færdige overflade...jeg har besluttet at støbe i 2 omgange, første omgang til ca. 4mm før overkant (afhængig af spartelmassen).

Jeg smækker billeder op så snart jeg når til den her (endeligt!) sjove opgave i renoveringen (: iøvrigt...længe leve youtube !!

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hmmm.....måske ikke 2 omgange alligevel, det bliver at se på kanten

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis

Hej

Jeg tror problemet med revner skyldes brugen af ren beton, der skal en eller anden form for klæber i, f.eks. kunne jeg forestille mig 1 del cement 3 dele fliseklæber, 3 dele finkornet sand. Strandsand vil jeg mene er uegnet, da det er alt for fint. Almindelig støbesand vil jeg tro egner sig bedst. Til armering vil jeg tro almindelig finmasket hønsetråd eller den slags trådvæv (Metal) der bruges til at holde insekter ude om sommeren. Alternativ tror jeg almindelig rundjern ø3 mm, på langs og på tværs samler med bindere, vil være en god løsning. Revner kan også skyldes for hurtig hærdning, så måske skal pladen vandes jævnligt et par dage i træk, under hærdningen. Jeg regner med at jeg vil lave et forsøg/projekt en gang i foråret 2017, med en plade til et udekøkken, med indbygget vask. Så jeg er rigtig glad for de erfaringer der er delt i denne tråd.

Hej Brassovitski,

Frygter du revner ? Det var egentlig slet ikke en bekymring jeg havde... Men du har ret i at der selvfølgelig skal armering i. Jeg tror det er nok at pakke det ind i plast et par dage i formen, uden at vande. Men lad os se hvor alle vores erfaringer ender, glæder mig til at høre og lære mere(:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Inspirations video:
https://www.youtube.com/watch?v=kKrf2IBDNAs


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også