Indvendig efterisolering af ydermur

Hej. Jeg skal efterisolere et gammelt rækkehus. Det drejer sig om gavlen og den ene facade. Der er ingen fugtspærre mellem fundament og mur,  så det skal være en difussionsåben løsning. Gavlen buer ca. 3 cm ind på midten, hvis jeg holder en lodstok opad væggen. Det er et lille hus, og det er derfor vigtigt at det ikke fylder for meget. Jeg har kigget både på Ytong Multipor plader,  men de kommer som min. i 6cm,  og de vil ikke sælge uden deres egen mørtel og armeringsnet, som koster kassen.

Vil jeg kunne hæfte nogle 25mm facadebatts,  og derefter pudse det op med armeringsnet? Hvad ville i foreslå her?

M.v.h. Thomas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej thomas,

Hvis du er ekstremt nærig med den tabte plads og en stor del af formålet også er at rette væggen op kan du bruge wediplader...de er lette at arbejde med og du kan tage meget af ujævnhederne i den fliseklæb du sætter dem op med. De sidste ujævnheder kan du så tage når du pudser dem op...men det er lettest hvis de sidder plant så du kan nøjes med et tyndt lag puds.

Men....jeg ville nok vælge at bygge et skelet op af reglar (feks 95mm) foran muren og beklæde med gips. Der skal være luft mellem den nye væg og den gamle mur (tror du kan nøjes med 2cm hvor muren buler mest ind i rummet). Brug formfaste batts og sæt ståltråd stramt op bag på skelettet.

En fattigrøv som mig har ofte brugt forskallingsbrædder til ikke-bærende forsatsvægge...dvs 95mm reglar vandret i top og bund og forskallingsbrædder lodret. Isolering imellem, dampspærre udenpå og så forskallingsbrædder vandret med den flade side mod dampspærren (cc=40cm). Det er billigere, giver plads til mere isolering og væggen er stivere og stærkere end man umiddelbart skulle tro. Der er sikkert nogle tømrere der ville korse sig over denne løsning, men jeg er stor tilhænger af at minimere træforbrug i konstruktioner som ikke er bærende.

Håber du kunne bruge det til noget....du kan selvfølgelig gå ned på 45mm af hensyn til pladsen, men så synes jeg næsten ikke det er arbejdet værd...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
...undlod bevidst at svare på det med at klæbe batts direkte op...jeg er i tvivl om der er fugt-issues med den løsning.

Jeg mener godt du kan klæbe styropor op hvis du slutter med 10mm puds som slutter tæt ved tilstødende vægge/loft/gulv, og stadig overholde brandkravene....men dobbelttjek lige den påstand, den er nævnt med stort forbehold

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis