Føring af el kabler

Hej

Jeg er ved at bygge om, og i den forbindelse skal alt el selvfølgelig fornyes. Jeg regner med at lave 4 grupper eller måske mere.

Kabler føres i skunken, og henover loftet.

jeg ønsker en ny gruppe tavle inde i baggangen.

Men baggangen er oprindeligt en del af laden. Loftet er beton elementer, men det er ikke problemet. Selve loftet er ude i laden, og derved krav om rottesikring.

At bruge armerede kabler overalt, er IKKE en mulighed, både pris og at min elektriker bestemt ikke syntes om at få sådan nogle på plads

Et forslag var at lave samledåser lige inden laden, men det virker lidt dumt.

Kan man føre dem i nogle rør? evt 110 mm rør? eller andre forslag?

Må man helt undvære rottesikringen?

 

tak

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på hvad din lade bruges til.
Der står nogenlunde sådan: Hvis laden er en landbrugs drift bygning så er der risiko, og så skal kabler beskyttes.
110 mm kloakrør er ikke egnede idet mus sagtens kan komme ind i dem. Det smarteste er de stiver plast el-rør, læg 5-6 stk 16 mm og 3-4 stk 20 mm Så har du til 4 lysgrupper 2 kraftgrupper og lidt til senere brug. De kan ende bag sikringstavlen og inde på stuehus loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis ikke laden bruges til landbrug. Dyr, korn eller fodder, så er der ingen grund til at bruge armerede kabler. Og ellers var det da en god ide med armerede kabler fra tavlen, også skifte til almindeligt kabel når man kommer inden for.
Hvis du starter med armerede kabler ( god ide ) Så husk at få den afisoleret inden du stikker den i lampeudtag eller stikk. (det foregår med almindelig lommekniv ) Det er meget besværligt oppe igennem hullet i loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Laden benyttes til landbrug. Der er blandt andet et oplag af halm og korn. Og har muligvis kommet til at købe et hold kalve, der skal gå derude også.

Ideen med at lave samlinger, skal vel så laves i skunken, da der gerne skulle blive et bad, på det eneste uudnyttede loftsrum?
Ville man sætte en række membrandåser?

El mand
Jeg er ikke så lysten i at skulle føre armerede kabler helt ud til lampeudtaget. Det bliver en voldsom fordyrelse. Jeg tror mere på din ide med at føre dem i elektriker rør. Men er elektriker rørene mere rottesikre end alm. kloakrør? En anden løsning kunne være et 4" vandrør, men går udfra det skal være ikke ledende materiale

Du skal absolut ikke have en række membran dåser i skunk ! Der må ikke laves skulte samlinger.

Kabel føres til 1. tilslutningspunkt i sin gruppe. Det kan være et lampested, afbryder eller stikkontakt.

Jeg kan ikke se den voldsomme fordyrelse, ved armerede kabler, på det første stykke.
3 x 1,5 ser jeg koster kr. 17,00 /m. almindelig kabel kr. 5,32 + stivt elrør kr. 8,51 = 13,83. Så hvis det ikke er mange meter sååee. Der kan også bruges enkelt leder ledninger i de plastrør, men det gør vist ikke meget på prisen. (priser set på Elgrosssisten.dk )
Stive elrør (plast eller stål ) er godkendt, det er rillerør f.eks. ikke. Ved større rørdimensioner med flere kabler
er der måske plads til at mus alligevel kan komme ind i røret ved ender. Men hvis man er opmærksom på det, er 110 mm kloak rør sikkert ok.
Det må gerne være stålrør hvis man bruger kabler inden i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du må gerne sætte en række membrandåser i skunken: HVIS, de komme til at sidde et sted, hvor man let kan komme til dem. Dvs. at der skal være en lem hvor man kan komme ind. Og optimalt bør de så side lige foran dig, når du åbner lemmen, så man kan servicere dem uden at skulle kravle rundt der inde.

Og ellers kan du jo som Erik skriver, også bruge almindeligt kabel, også trække det i stift plast rør, eller stålrør lavet til formålet. Eller 4" rør hvis du har det i overskud. Der må bare ikke være mulighed for at gnavere kan komme til kablet.
Nå jeg vil lige lave en lille rettelse til mit indlæg: Jeg har nu siddet og læst lidt, og spurgt inde i en el gruppe hvad kollegaerne siger. Der er INGEN der kan anbefale at man nøjes med at ligge kablerne i stift plastrør. Selvom det dog kan være lovligt. Så armeret kabel, eller stålrør er mulighederne.

Link til mine kollegaer der vil læse lidt om det jeg kunne finde: Hvis ikke man gider læse det hele kan man sprige til afsnittet "Hvordan følges bestemmelsen"
http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Artikler-fra-Electra/2004/Installationer-skal-beskyttes-mod-dyr-Oktober-2004

I linket  ser jeg nu ikke nogen forskel på stive plastrør, og de andre metoder der er nævnt. Jeg synes tværtimod at de sidestilles. "Til beskyttelse kan benyttes stive plast elrør, armeret kabel, stålrør o.s.v".

Det med at lave en række membrandåser i skunk, (synlig eller lige inden for lågen ) som samling af tilgangs kabler er da i den grad amatøragtig, fordyrende og unødvendigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt enig. De skriver at man godt kan bruge stive plastrør. Men konklusionen på den debat jeg havde med de andre kollegaer, var at stiveplastrør ikke hjælper der mindste mod rotter. De gnaver lige igennem det og ind i kablet.

mht skunken. Ja det er langtfra en optimal løsning, men det kan jo gøres. Men det er jo også svært at side og gætte på hvad der er bedst i en given situation, uden at stå der ude og se hvordan det fysisk er.
Hej
Mange tak for jeres svar.
Jeg tror løsningen bliver enten plastrør eller et enkelt jern rør til alle kablerne. Hælder nok mest til et rør til alle kablerne.
Jeg tror det er nemmere at bore et hul i betondækket, som består af 8 cm beton, herefter leca og derefter 8 cm beton. Det er nok nemmest at få tætnet grundigt omkring et enkelt rør, end flere små.
Det er ihvertfald et krav fra forsikringen, at gennemføringer skal tætnes forsvarligt, da rummet nedenunder er i forbindelse med fyrrum. De er ret ømme over halm og ild.
Jeg synes også løsningen med samlinger i skunken er træls, giver ekstra arbejde og flere steder som det kan fejle. Og jeg ved hvordan jeg vil bande når jeg skal derind. Især da jeg nok ikke laver en skunk lem i det fremtidige badeværelse. Så derfor vil man skulle kravle fra skunklemmen længere henne. Og det er ikke skide skægt med 200 mm isolering(heldigvis knauf) forbi spær, vinduer, antennekabler og diverse.
Jeg tror også et jernrør bliver den pæneste løsning, som er nem art skjule i forbindelse med el tavlen(som nok bliver gemt i et skab)

Skal et evt. jernrør jordes?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis