100w eller 150w gulvvarme-måtter?

Hej

Jeg skal have lavet el-gulvvarme på badeværelset i kælderen - der kommer ca. 1 cm isolering under.

Jeg havde tænkt mig at lave det uden termostat, da det er meningen at man bare tænder det når man skal bruge badeværelset og derefter slukker når man går igen, så det kommer til at køre konstant når det er tændt.

Spørgsmålet går så på, hvor mange watt det skal være, for at opnå en god gulv-temperatur? - Jeg vil gerne have at det ikke bare er lunt, men sådan "dejlig varmt" at gå rundt på .. hvis det giver mening

/Morten

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil styre det på den måde, (som en udluftning, der er tændt når du er der) Så kan du lige så godt lade være med at montere varme. Hvis det er i forbindelse med fliser på beton går der ca. 1-2 døgn at varme det op. Er det en lettere form så blivet det måske varm på 2-3 timer. Så der skal være varme på hele tiden for at du kan mærke det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå for søren .....
Det skal opbygges således:
- Fliser
- Fliseklæb
- Gulvspartel 1-5 cm
- Gulvvarme måtter
- 1 cm isoleringsplader

Jeg er overrasket over at det skal tage så lang tid - jeg havde gættet på en times tid. Hvad er din vurdering, ud fra beskrivelsen af gulvet ovenfor?
... kunne jeg med fordel have gulvvarme måtterne oven på gulvspartlen?

Så det bliver:
- Fliser
- Fliseklæb
- Gulvspartel ½-1 cm (kun til lige at dække måtterne)
- Gulvvarme måtter
- Gulvspartel 1-5 cm
- 1 cm isoleringsplader
Det er ligegyldigt om du har varmen oven på eller under gulvspartlen. For at du kan bruge det til noget fornuftigt, skal du have varme på hele tiden, og dermed bør det være termostatstyret. Noget andet er at 1 cm. isoleringsplade, uanset art, er ikke meget. 10 cm. ville have været bedre.

fase
Ok, udfordringen er at jeg kun har banket slidlaget op, og bevaret det eksisterende betonlag - så der er ikke plads til ret meget mere end 1cm isolering i højden. Argumentet var at det ikke var nødvendigt med mere, da jeg kun ville tænde det når det skulle bruges. Men så kunne jeg vel, om ikke andet, sætte en timer på så det er tændt i aftentimerne og i weekenden. Det er et ekstra badeværelse, så det bliver kun brugt når man vil i spabad og den slags - ikke til hverdag.
Annonce

Skrevet af S. Fabrin på 11-10-2016 11:25

Ja, du kan naturligvis godt tænde det med en timer, sådan at det kun er tændt, når det skal bruges. Men så skal du nok vælge 150W.


fase
Ok - du vurdere ikke at det bliver ubehageligt varmt med 150w ?

Og, ser du nogen problemer i at lave den sidste løsning jeg foreslog, med varmemåtten ovenpå gulvspartlen (altså, om det f.eks. kan skade fliser eller måtter, at varmekilden er så tæt på fliser)?
Synes det skal laves med termostat uanset du kun skal bruge det en gang imellem, medmindre det har en slags indbygget termostat som gør det ikke bliver så varmt det brænder fusserne..
du har ikke centralvarme i kælderen, ellers kan varmefordelingplader med vand, også være en mulighed, det er sikkert hurtigere om at varme op.
Det er lidt det mit spørgsmål går på - om jeg med 100 eller 150w valget, kan sikre at der bliver en behagelig varm temperatur, uden at det bliver FOR varmt. Jeg laver det så jeg altid kan eftermontere en termostat hvis jeg skifter mening.
Og jo, jeg har centralvarme til rådighed men iden bliver der et problem med højden, plus at det er noget mere besværligt at skulle koble en kreds til og fra på vandbåret gulvvare end på el.

Nu har du ikke skrevet hvor stort et areal, der varmes op. De 150W er bedømt ud fra, at gulvet ikke skulle være alt for længe om at blive varmet op. Skulle gulvet blive for varmt (over 30°C), kan du forsyne det med en termostat. Den kan du jo for øvrigt montere med en føler indstøbt i gulvet, hvis du ikke vælger en med infrarød føler, som føler på gulvtemperaturen. Jeg tror ikke fliserne vil tage skade af at varmen ligger lige under dem.

Jeg ser lige at du har centralvarme, som også kunne bruges. Det er da forholdsvis nemt at koble fra og til med en magnetventil. Reguleringen kunne forgå med en termostatventil med fjernføler. Termostatventilen fås også i en progammerbar udgave, så du kan sætte den til at skrue op for varmen på bestemte tider.


fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis