Kogeplade afstand til bordplade kant

Hej

Er under renoveringen af mit køkken, kommet så langt at der skal bestilles bordplade til min kogeø (granit).
I den forbindelse leder jeg efter noget erfaring/mål på kogepladens afstand til kanten af bordpladen.
Altså afstanden fra bordpladen hvor mange står, og ind til hvor kogepladen starter.

Eneste jeg har kunne finde er denne:
https://bosj.dk/media/9007/placering_og_montering_af_hvidevarer.pdf
Som kun speficere minimums afstand, på 55mm

Kogepladen er en eico 70iqwf (700x520mm) med udskærings hul på 660x490mm

Bordpladen får er 4 cm udhæng fra front af skuffer.

Min egen tanke er 6-8 cm fra bordkant, da jeg ellers bekymret for at man skal læne sige unødigt mens man røre i gryden

PS: og ja ved godt alt er smag og behang (nogen vil have moren, andre datteren)

Rønbo.

Venlig Hilsen
Rønbo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores kogesektion er placeret med samme afstand fra kanten som vores vask; 5 cm. Hvis det gør nogen forskel har vores kogesektion en metalramme.
Min er placeret således at de første to kogeplade yderst er 15 cm fra bordkant og afstanden fra bordkant til rammen på kogepladen er 7,5 cm.

Vær opmærksom på om der er plads i skabet underneden til underdelen af kogepladerne. Ved mig var der en metalskinne på skabet som skulle tages højde for og ovnen længst fremme fyldte mere end bagerst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa

Tak for indput
Har besluttet den bliver 6 cm fra bordkant til både kogeplade og vask.

Jeg har ikke nogen skinner eller andet som er i vejen
Ovnen er bygget ind i et skab ved siden af kogeøen.

Min bekymring var ergonomien i at stå og lave mad, hvis man står og læner sig for meget ind over bordet, ville hurtigt en "øm" ryg.

Venlig Hilsen
Rønbo
Jeg har lige været igennem de samme overvejelser og endte med 5,5 cm fra forkant af bord til kant af både vask og kogesektion.

Min vask afgjorde sagen idet der herved også er 5,5 cm til bagkant. Min vask har en bred flange til blandingsbatteri og er derfor 52,5 cm "dyb". Men en Ikea-bordplade på 63,5 cm kom det til at passe.

Kogesektionen er 52 cm og derved bliver der 6 cm fra bagkant til denne.

/monza
Jamen så jeg nok ikke helt ved siden af med de 6 cm.

Jeg har dog ikke "problemet" med afstanden på bagkanten
Kogepladen skal monteres i kogeø som er 125 cm bred.
Og vasken monteres ved et vindue, så bordpladen har kommer til at gøre det ud for vinduekarm også, og er derfor ca 85 cm dyb

Med endnu engang tak for indput

Kent.

Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis