Kan jeg fjerne stabiliserende væg

Hej Lds'er😊 

jeg vil fjerne en væg for at lave et køkken alrum. Jeg ved at væggen ikke er bærende men den er stabiliserede. Jeg håber der er nogen der kan fortælle mig om min plan kan bruges. Jeg har lavet en grov skitse. Huser er fra 1920, et træskelet,med et lag mursten og derpå skalmur. Væggen jeg vil fjerne er en murstensvæg. jeg vil lade ca 50 cm af væggen stå, den del der stå om mod ydermuren. Alt med rødt vil jeg fjerne. Der er kælder under køkkenet, og en 1.sal. Væggen jeg vil fjerne er ca 4 m, jeg vil altså fjerne 3,5 m af den. skorstene går kun til loftet i stuen, da de er fjernet på 1.sal i forbindelse med renovering af 1.salen.  Kan det røde fjernes, uden konsekvens?

 


Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næppe, og især ikke hvis bjælkelaget hviler på den røde mur. Det skal du spørge en ingeniør om og betale for beregningen, så du har noget at vise forsikringsselskabet, hvis der er noget som går galt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Er muren lavet som du har beskrevet opbygningen.
Hvis den er lavet af mursten har den en stabiliserende virkning på ydervæggen hvilket virker realistisk at den har. Problemet opstår i der er to vægge i hver sin retning du vil hvilket gør det svært at styre påvirkningerne.

Der skal ligges nogle bjælker op for at overføre kræfterne til hele bygningen hvilket heller ikke er umuligt. Du kan jo lave en konstruktion i limtræ der modsvarer de vægge du fjerner vil tro det skal laves i 130x300 mm limtræ. Dette er for at bevare den kraftoverførsel der skal være i bygningen. Du skal lige undersøge om der ovenpå er nogle vægge der står ovenpå det du vil fjerne.

Dette er et udtryk for mine erfaringer og dermed ikke sikkert det er korrekt alligevel men det giver dig en ide om dit projekt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der jo beskrevet en "bærende stålbjælke" imellem de 2 stuer, så det er ret sikkert at bjælkelaget ovenover ligger parallel med den røde væg. Så hvis der ikke er en muret væg ovenover, vil jeg mene det er en rigtig løsning der skitseres. Jeg ville nok lave det uden videre, men det er altid godt at være sikret. Så en ingeniør beregning er på sin plads, måske kan den afklare om du helt kan undvære den murvinge ind i rummet.

Nu har du ikke sat mål på, men at dømme efter andre ting på tegning bliver yder væggen kun ca. 7-8 m


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene, Bjælkelaget ligger parallelt med den røde væg. og der er ikke en muret væg oven på den røde væg, der er en rest af en træ væg med puds, resten er gips vægge. ydervæggen den røde væg støtter er Ca 7 meter. Med murvinge mener du de 50 cm jeg vil lade stå? Jeg har læst mig frem til at den bør have størrelse af en meter for at hjælte. noget du kan bekræfte. ?

Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
Hvis det er en væg med træ brædder og puds er den ikke bærende eller stabiliserende og kan bare fjernes uden videre. Vil ikke tro det er nødvendigt og stabilsere ydervæggen ud fra det du beskriver.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Jeg har været lavet det samme i mit hus fra 1922 (næsten samme grundplan)

I den forbindelse snakkede jeg med en ingeniør som sagde god for at fjerne muren men anbefalede at lade et stykke mur være tilbage ligesom i dit projekt med begrundelsen ''nu når huset snart er 100 år''

Planen var oprindelig at indsætte et I jern oppe under loftet, men da jeg fandt ud af at bjælkerne på 1. sal gik parallelt med væggen og efter snak med ingeniøren blev den undladt, ligeså med den stump væg.

Nu har vi et stort køkken allerum og huset står endnu
Murat, Det var et meget spændende svar. Er det meget provokorende og spørge om du vil ligge et billede op af resultatet? Måske hvor jeg kan se ind i køkkenet samtidig med at jeg kan se der hvor det lille stykke væg?

Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
Hej.
Hvis vi antager at væggene ikke er bærende, Så kan du godt fjerne disse, da du lader 500 mm af væggen blive stående. Denne vil fungere som en stabiliserende søjle.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af trolden1000 på 29-09-2016 09:12
Murat, Det var et meget spændende svar. Er det meget provokorende og spørge om du vil ligge et billede op af resultatet? Måske hvor jeg kan se ind i køkkenet samtidig med at jeg kan se der hvor det lille stykke væg?

 

Selvfølgelig må du det  Jeg ser om jeg kan finde ud af at smide det op på siden efter fyraften. 

Apropos det lille stykke væg så har jeg ikke efterladt noget, da det var meget nemmere at ''designe'' køkkenet når rummet var firkantet.  

 

Hej. Hvis du skulle have brug for en nem løsning til en bærende søjle, så tjek evt. denne: https://www.easybusinesssolutions.dk/Media/EASYFIX_03_blackbar.mp4 - Kan købes i XL. Held og lykke med dit projekt

EasyFix
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis