Fugt-/dampspærre eller ej ifm. gulvvarme

Vi er ved at renovere et hus fra 1975 og har nu fjernet alle gulve ned til klaplaget for at komme i gang med projekt gulvvarme!

Vores løsning er:

Afrettersand --> isolering (flamingo) --> EPS plader med varmefordelingsplader og varmeslanger i --> gulvspånplader --> filt/gulvunderlagsdug --> flydende trægulve.

Men: skal der være en fugtspærre? og før/efter hvad?

Og tilsvarende ifht. dampspærre?

Og tænker man radonsikring ind i fx fugtspærren?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjek http://www.weber.dk/lecar-produkter/vejledning/lecar-radonsikring/saadan-opnaar-du-den-bedste-radonsikring-af-bygninger.html

Du kunne evt. erstatte afrettersand med coatede lecanødder? Og lave et passivt sug som her omtales. Alternativt kunne du ligge flamingo i to tykkelser og tætne samlingerne med en fuge? Evt slutte af med et lag bitumen imellem isolering og varmerørsplader - som http://www.weber.dk/fugtisolering/produkter/membraner/webertec-superflex-10.html. Jeg ser nok udfordringen størst langs fundamentet. Jeg mener man kan få noget 'flydende EPS', som mixes ligesom en spartelmasse. Det kunne man evt gøre der

Fugtspærrens primære funktion er at sikre mod et ikke helt hærdet/tørt betonlag, da 300mm isolering anses for at være fugtspærrende i sig selv
Lægger i afrettersand på betonlaget eller bankes det også op?

Husk at når du vælger at bygge dit gulv direkte på EPS (uden beton) skal du vælge mindst styrke 150, og nok hellere styrke 250 for at være sikker.

Hvis din plan er at have gammmelt beton nederst i konstruktionen risikerer du at denne vil reagere meget langsomt på fugtpåvirkninger og reelt virke som dampspærre. Det er ikke hensigtsmæssigt at have på den kolde side af isoleringen.

I alle tilfælde ville jeg udlægge en dampspærre øverst i konstruktionen, da du så minimerer risikoen for at dit gulv får fugt og fordi den også vil virke som radonspærre. Den skal klæbes op bag listerne langs væggen.

HVorfor bruger du ikke spånplader med spor i? så slipper du for EPS laget med spor. Og husk at du skal have varmefordeligsplader ud i sporene også.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Klaplaget virker som en dampspærre - så - enten skal det væk/perforeres eller du må nøjes med 75 mm isolering max. idet der elles vil være stor risiko for fugtophobning og skimmelsvamp.

Under gulvet - over isoleringen - lægges en 1mm tyk folie der klæbes til væggene, som virker som radon-/dampspærre.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Et gammelt klaplag af tvivlsom kvalitet og styrke anses sjældent for at være hverken damp eller fugttæt - især i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne var der så travlt at jord og beton arbejderne var taknemmelige bare det ramte inde på grunden.

Jeg ville ikke turde bruge sand da man risikerer at det flytter sig - brug selvnivellerende spartelmasse.

Det er uanset om betonpladen perforeres eller ej et overordnet krav at der er ordentligt dræn under betonen - hvis man bor et sted med høj grundvandsstand så er dette ikke løsningen for ens hus.

Der skal IKKE nogen fugtspærre mellem beton og EPS. De 75mm gælder kun hvis man ønsker at etablere en strøgulvs konstruktion med fugtspærre mellem træ og beton. I denne løsning skal fugt kunne afgives opad fordi der forefindes organisk materiale i gulvkonstruktionen hvorfor der heller ikke etableres dampspærre mod varm-siden - samt at isoleringsmaterialet er glasuld/rockwool, hvis tykkelsen bliver mere end de 75mm risikerer man ligesom på loftkonstruktioner at dampen kondenserer midt i materialet og derfor ikke kan afgives igen - det er der ikke tale om her da EPS'en er både tæt og ikke kan opfugtes.

I løsningen med flamingo direkte ovenpå afrettet beton etableres der dampspærre imellem EPS og gulvspånpladen således der ikke forefindes organisk materiale under dampspærren. Dampspærren fastklæbes imod vægge bagved fodpanelerne og tapes i overlæg. Dampspærren forhindrer fugt i at kunne komme ned og kondensere mod den kolde beton. Hvis den udføres som 100% tæt holder den også radon tibage men den er ikke godkendt til det.

Man kan godt bruge spånplader med spor og spare lidt byggehøjde men der stilles så også samtidig krav til styrken af det gulv der skal ovenpå - uanset hvad skal der anvendes flamingo med høj trykstyrke i hele isoleringslaget (mx250 eller bedre).

Udfordringen ved denne løsning er at der ikke findes et byg-erfa blad på den - måske fordi man er i tvivl om erfaringsgrundlaget fra sbi's side - men når man ringer til flamingo producenterne (jackon, sundolitt etc) så kender de den udmærket og anbefaler den gerne.


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ved godt det er lidt gammelt indlæg, men ligger du dit spånpladegulv flydende??? eller ligger du strøer ned?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også