El-motor

Leder efter nogen med erfaring eller samme tanker:

Jeg går og leger lidt med tanken, at udskifte min nuværende dieselmotor med en el-motor. Båden er en lille LM16, og sejlladstid er ikke voldsomt ved hver tur. Hvis jeg bare kan sejle et par timer er det helt fint. Det er altså ikke det store maskineri der er behov for.

Nuværende motor er en Bukh dv8, som ved maks. burde bruge 250 gram diesel per hestekrafttime - altså ~2 liter diesel per time. Det dog yderst sjældent den går 100%, tror ikke den kommer over 1 liter i timen. Omregnet til el og dermed en langt bedre virkningsgrad, burde det svarer til den energi der er i 3-4 dl diesel per time. Det burde ikke være umuligt eller uoverskueligt at finde plads til 10-15 kWh batterier, til et par timers sejlads.

Men hvilken motor (den kommer jo i nærheden af saltvand!) skal jeg se efter, og hvilken styring?

NB: 1 liter diesel svarer til rundt 10 kWh
 


Jeg kan alt - når det lykkes.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Regnet i 12 volts akkumulatorer, skal du nok have rundt regnet 1000 - 1500 ah, de fylder en pæn sjat..

Den billigste måde at elektrificere på, er nok en el/påhængsmotor....

Vi prøver igen, i morgen --
Lige et par hurtige kommentarer:

Hvis båden skal kunne flytte sig bare nogenlunde som beskrevet ovenfor, så skal jeg stadig medbringe ca den beskrevne mængde energi.

Jeg har tilgode at have set en el-påhænger med en effekt der ligner det jeg skal bruge

En LM16 med påhængsmotor er altså lissom lidt for langt væk fra en LM16.

Jeg forestiller mig at bruge noget mere moderne end blyaccu'er, der ikke ret godt tåler afladning til under 50% kapacitet.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis