Plasmaskærer til emhætte"skorsten" i rustfrit stål.

Jeg ved ikke om jeg har placeret mit indlæg korrekt, men jeg har et spørgsmål.

Jeg har en emhætte som skal have et aftræksrør der skal op i den kasse der går fra emhætten og op til loftet ( se fx http://images.pricerunner.com/product/image/1554059523/Bosch-DWW067A50-Rustfrit-staal-60cm.jpg). Øverst er der et gitter, som jeg har klippet over og bøjet bagud (min kone synes de alle skulle væk hvis nogle af dem skulle).

Problemet er, at vores aftræksrør skal gå til venstre ud til en ydermur, og ikke ind i væggen som den var "bygget til" (... vi havde en lidt stresset planlægningsperiod... ) Nå, hullet er stadig for småt til mit aftræksrør (Ø12,7cm), og derfor overvejede jeg om man kunne skære en halvcirkel "nedenunder" hullet.

Det er rustfrit stål (børstet), og vel et par millimeter tykt. Jeg synes at kunne læse mig til at det er noget værre noget at skære i, og at en plasmaskærer er vejen frem. Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at købe en for at skære et 15 cm snit, men hvad gør jeg så? Kan jeg aflevere den til en (indsæt en håndværker jeg ikke ved hvem er) her, og få ham/hende til at skære det for ikke så mange penge, eller hvad foreslår de kloge hoveder? Jeg bor i Hvidovre.

Tusinde tak for hjælpen.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at selve kanten på hullet ikke bliver synlig. Jeg har ikke prøvet i det materiale, men er ret sikker på at du selv kan save det. Du spænder det ind imellem et par krydsfinerplader. Gerne lige ud over kanten på værkstedbordet eller lign. Når det er spændt sammen er jeg ret sikker på at du kan save i det med en metalklinge i stiksaven. bagefter kan du jo file dig lidt ud af det med de skarpe kanter.  Når det skal spændes op er det fordi det er ellers er noget halvfarligt dallerværk at stå med. Jeg tror nu at materialetykkelse er 0,8 mm eller deromkring. Man rutter ikke med materialer i den forbindelse.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 18-09-2016 12:17

Jeg går ud fra at selve kanten på hullet ikke bliver synlig. Jeg har ikke prøvet i det materiale, men er ret sikker på at du selv kan save det. Du spænder det ind imellem et par krydsfinerplader. Gerne lige ud over kanten på værkstedbordet eller lign. Når det er spændt sammen er jeg ret sikker på at du kan save i det med en metalklinge i stiksaven. bagefter kan du jo file dig lidt ud af det med de skarpe kanter.  Når det skal spændes op er det fordi det er ellers er noget halvfarligt dallerværk at stå med. Jeg tror nu at materialetykkelse er 0,8 mm eller deromkring. Man rutter ikke med materialer i den forbindelse.

 

 

Okay, ja du har sgu nok ret i det ikke er mere end 0,8mm, har ikke lige fået målt efter. Kanten bliver ikke særligt synlig nej. Måske jeg bare skal prøve at skære med en metalklinge i stiksaven. Jeg kan godt forestille mig sådan en skarp stålkant er lidt farlig at få kradset op og ned af armen

 

Skrevet af je_ns på 18-09-2016 13:18

Skal det være fint rundt, så spænd et stykke krydsfiner eller lignende på begge sider, og sav hullet med en hulsav, og puds kanerne fri for grater efterfølgende.
http://www.harald-nyborg.dk/p4268/viking-hulsav-oe127mm

 

 

Det kunne godt være et meget godt bud; god ide med krydsfineren til at holde placeringen "fast".

 

Også krydsfiner opspænding ved stiksavmetoden ellers flyver det bare frem og tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg endte med at bruge hulsaven og det blev super fint! Beklager det sene "svar", men tak!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis