Olien skiller på træet

Hej alle
Jeg har slibet mine køkken vinduer igår(mahogni) og givet dem en gang ædeltræs olie igår også. De sugede fint til sig. Men de skal have 3 gange som de andre vinduer for at matche farven. Men da jeg skulle give anden gang, er det som olien skiller på træet. Vedlagt billed.
Har renset pensel med petrolium og skyllet. Og har rystet olien.
Hvad gør jeg forkert? Er træet allerede mættet? Eller ikke tørt nok?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
smør olie på , vent 20 minutter, og tør overskydende olie af med en tør klud

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg tror der er petroliumen der driller dig. Hvorfor valgte du det, istedet for terpentin ??

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Robert8900_5
Jamen det var "maleren" i silvan jeg skulle bruge det. ? Havde forslået terpentin eller rensebenzin. Olien er pinotex ædeltræsolie alkrylbaseret.
Og tidsintervallerne passer? Hvis det er en hærdende olie, kan der være noget der. Evt. kan det også skyldes at den gamle og nye olie ikke arbejder sammen. Hvis der har været linolie involveret på noget tidspunkt, så er det det eneste du kan bruge - pigmenteret eller ej.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej fibersneaker
Jeg har slibet vinduerne helt ned så mahogni er helt lyst. Så der burde ikke være megen rest fra sidste gang de har fået. Som jeg så ikke ved hvad der er brugt. Det er et nordligt vindue så ingen sol eller regn på det. Så tænker det bare mættet efter en gang. Men har bare brugt en svamp og kørt på. Og så tørt af efter 2 timer. Om det har tørret ind på så kort tid ved jeg ikke. Kan jeg fjerne spild olie på vinduet og på fugerne med terpentin?
Tja... Altså olie er jo ikke maling. Selvom du har slebet, så vil der sidde en del/noget tilbage af det der før er behandlet med, fordi olie suger ind i træet, og ikke kun danner en overfladefilm, som maling. Det kan være et problem, men det er ikke nødvendigvis det der er årsagen. Jeg tror snarere det måske er fordi du har ventet for længe med at tørre overskydende olie af - det skal gøres mens den stadig er våd, så altså indenfor 15-30min. Så er det bedre at give en tur mere, hvis det stadig trænger. Der skal heller ikke for meget på af gangen.

Olien burde kunne fjernes med petroleum, men det afhænger selvfølgelig af underlaget. Test at det ikke opløser eller misfarver gummifugen, hvis det er en sådan, og brug petroleum i kombination med sugende materiale, hvis det er mørtelfuger - måske virker det. Det kan være nødvendigt med flere forsøg.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også