Plantegning og bærende vægge

Hej,

Vi har købt et hus (dobbelthus) og kunne tænke os at vælte en væg, men vi ved ikke om det er bærende eller ej. Måske er findes der nogen af jer i forum som har færdighedderne til at sige om væggen er bærende eller ej ud fra en plantegning? Jeg har markeret med rød væggen der skal fjernes.

Hus nr 2. ligger venstre for plantegningen. Jeg ved ikke om det har betydning...

På forhånd 1000 mange tak.

Mvh. Martha Kristensen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert, men da jeg gætter på at taghældningen går på langs hen over de to sammenbyggede huse, vil jeg gætte på de spær der løber over den røde mur, med buen, er støttet af denne og helt eller delvist må muren derfor være bærende.

At det ikke er specielt voldsomt at få lagt en bjælke op i den eksisterende spær konstruktion, hvortil spærene fastgøres med passende beslag der kan modstå belastningen, er jo kun dit held...

Så umiddelbart er vægen bærende, men kan erstattes med en passende bjælke på loftet, så din ombygning kommer til at se godt ud, og uden en synlig bjælke kasse..... Husk der sikkert er el i væggen, når du fjerner den.... Og ikke bare flår den ned uden passende respekt for dette....

Mvh Njord

MVH Njord
Hej Njor,

Først og fremmest 1000 tak for hurtigt svar og hjælp.

Ved du hvem der er kvalificere til at bekræfte bare at muren er bærende? En murer, tømrer eller bare en ingeniør? Jeg har undersøgt i internet og der findes nogle ingeniørfirmaer der kan hjælpe med at undersøge det men det koster over 1000 kr.

Jeg forestiller mig at det bagefter er hesigtsmæssigt og/eller lovpligtigt at lave beregninger samt bede om byggetilladelse i kommunen. Er det korrekt?

På forhånd, mange tak

Mvh. Martha
Hej Martha

Jeg kan se byggefirmaet stadig eksisterer, så prøv at ringe til dem de kan nok fortælle dig om den er bærende ganske gratis.

Hvis den er bærende er det hensigtsmæssigt at kontakte en ingeniør eller få din tømrer/entreprenør til at gøre det

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Hej,

Mange tak for hjælpen.

Jeg havde ikke kommet i tanke om at byggefirmaet kunne/gad at hjælpe gratis

Jeg prøver at ringe til dem.

1000 tak

Mvh. Martha
Der skal ikke ny byggetilladelse eller fremvises ingeniør beregninger. Men man skal naturligvis have styr på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis