Gulvvarme - reguleringsventil eller blandesløjfe

Hej LDS’er

 

Er i gang med at renovere hus og lave stue om til køkken. I den forbindelse blev det gamle plankegulv på bjælker taget op og planlægger nu polystyren isolering med støbt beton og gulvvarme.

 

Rummet er ca. 25 m2 stort.

 

Vi har i dag pillefyr og resten af huset varmes op med radiatorer.

 

Vi har pt. dialog omkring styringen af gulvvarmen og ved ikke præcis hvilken metode vi skal anvende til styring.

 

Er blevet anbefalet en Danfoss FHV-A reguleringsventil http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/FHV_VDUIC701.pdf som skulle kunne klare jobbet og som står i ca. 650 + termostat, så jo en rimelig billig løsning for regulering, men min bekymring går på at såfremt fremløbstemperaturen på vandet i systemet er 55 grader f.eks. og pumpes rundt i systemet at så vil min gulvvarme og dermed gulv specielt omkring indløbet vel blive meget høj?

 

Er der nogen som har erfaring med FHV reguleringsventilen i stedet for at anvende blandesløjfe?

 

 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i en blandesløjfe hvis din gulvvarme skal kunne køre på f.eks. 27 grader (jævnt over hele gulvet). Vil jeg sige
Det tænker jeg også og specielt hvis man laver trægulv vil det vel ikke være godt med en meget høj temperatur ved indløbet.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Du bør kun bruge metoden med returventilen til et mindre støbt badeværelsesgulv eller lignende uden "træ iblandet". Normalt siger man størrelsen max bør være 15m2, men det er set lavet på gulve i dobbelt størrelse med "held", undskyld, nok mere forstand. For og få et godt resultat skal slangen lægges, så frem og returenden af slangen følges af hele tiden. Derved opnår man varmen bliver tilnærmelsvis jævnt fordelt. Fordelen ved den simple løsning er du spare udgiften til shuntkredsen og efterfølgende også sparer strøm til pumpen, da gulvvarmen bare tilsluttes det bestående anlæg som en radiator.

Planlægger du ikke og ville have mere gulvvarme men samtidig vil have en shunt på, bør du anskaffe en såkaldt minnishunt som eksv. denne: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Wavin--Wavin-Tigris-Minishunt-til-1-2-rum-m-alpha2L-pumpe-544830.html

Kommer der meget mere gulvvarme senere, bør du absolut investere i en shunt der dækker hele husets behov.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Blot til info så er det ikke en returventil. Altså den sidder på fremløb og ikke returløb. Se billede øverst.

Eftersigende skulle de begynde at blive mere og mere anvendt disse reguleringsventiler og Danfoss skriver at de kan håndtere op til 120 meter gulvvarme.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Skrevet af dan yh på 12-09-2016 21:57
Blot til info så er det ikke en returventil. Altså den sidder på fremløb og ikke returløb. Se billede øverst.

Eftersigende skulle de begynde at blive mere og mere anvendt disse reguleringsventiler og Danfoss skriver at de kan håndtere op til 120 meter gulvvarme.

Oh, jeg har kigget mest på R modellen, som jeg syntes måtte passe bedst til dit projekt.

A modellen, kan jeg på inden måde se for mig anvendt til regulering af et gulv uden fremløbstemperaturen er meget lav, som eksv. med en varmepumpe eller med et shuntkredsløb før gulvet. Og til regulering af rumtemperaturen, kan jeg kun forestille mig den kan bruges sammen med et let gulv med varmefordelingsplader, ikke et støbt gulv hvor det tager det meste af et døgn og regulere op eller ned på.

Helt ærligt tror jeg man har glemt og fortælle dig noget, da man anbefalede den til dit pillefyr på et støbt gulv. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jeg har en ny komplet shunt til salg med danfoss styring og grundfoss alpha-2 25-40 1-4 kredse den kan du få for 3000kr hvis det har interasse. mvh torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis