skære gevind i 2 mm rustfrit stål

Hej.

Hvilket bor skal jeg bore med, når jeg skal skære 3 mm. gevind.

Hvilken type snittap skal jeg vælge?

Mvh. John 


john lund
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge et 2,5 mm bor (evt et 2,6 mm, så er det lidt nemmere at skære gevindet)
Nu skriver du ikke om det er bund eller gennemgående huller.
Til bundhuller bruger du en snoet maskintap, som sender spånerne bagud.
Til gennemgående huller, bruger du en tap med lige skær den sender spånerne foran tappen.
Det vigtigste er er at bruge en god skærepasta / skæreolie beregnet til rustfri.

Vi prøver igen, i morgen --
Tvivler på at du kan skære gevind med en alm snittap da det er rustfrit stål som er meget hårdt , under alle omstændigheder brug masser skæreolie og kun lidt frem ad gangen................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Skrevet af ev elmand på 12-09-2016 08:23
Når det er i 2 mm gods kan jeg ikke forestille mig andet end gennemgående huller.

Ja der har du da helt ret i

 

 

 

 

Så vil jeg bruge sådan en tap her, og så i akku boremaskinen med den, og med en god skærpasta "ryger" den lige igennem...

 

 

www.tj-bolte.dk/shop/maskint...0703p.html

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Og sørg for at emnet er spændt fast og boremaskine holdes præcis, den lille snittap tåler ikke nogen slinger i valsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg vil nok vælge at skære gevindet med et vindejern.

john lund
Det er vanskeligere, da det lettere giver lidt sideværds bevægelser. Vi bruger stort set altid boremaskine med det man kalder maskintap. (Vi = mekaniker, kleinsmed, elektriker og værktøjsmager)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af karl smart på 12-09-2016 09:51
Tvivler på at du kan skære gevind med en alm snittap da det er rustfrit stål som er meget hårdt , under alle omstændigheder brug masser skæreolie og kun lidt frem ad gangen................

 

Rustfast stål er ikke hårdt, men derimod sejt.

Hårdt stål er carbon stål eller crom stål, mens almindeligt rustfast stål typisk er molybdæn stål der er sejt, og meget flexibelt, ind til man rammer grænse værdien, så forbliver det deformeret.

 


 

Jeg bruger også altid aku boremaskinen, til de små tappe, så er det sjældent man brækker en tap..
Vil du bruge en vindejern, så brug et topvindejern..
Hvis du har en søjle/bænk-boremaskine kan du bruge denne metode, prøv at se 29.33 inde i videoen.
www.youtube.com/watch?v=EdNd5duegxU


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis