LDS Prosa "En plæneklippers død"

Lav Det Selv prosa af værste værktøjs skuffe

"En plæneklippers død"
Bog 1 "Hændelsen"
Et drama af bibelske dimensioner udspillede sig i min baghave i weekenden.
Bedst som min Briggs og Stratton åd sig grådigt igennem min saft grønne græsplæne (også i år var et regnfuldt år - tak Voldborg!) det være sig mælkebøtter, kløver og andet godt - ja - ikke mindst iberiske dræber snegle - ramte jeg et nedfaldent æble og der udspillede sig et drama, hvor lydsiden godt bruges til afslutnings kampen
mellem Cassius Clay og Muhammed Ali i tolvte omgang, hvor der virkelig blev delt flade ud.

Maskinen gik i stå, der stod hvid røg ud af den som når en ny pave er valgt, og start snoren sad uhjælpeligt fast som i "uhjælpeligt fast". Heldigvis har jeg deltaget i første-hjælps-kursus, så det første man gør er "begræns omfanget af ulykken" dvs jeg tog tændrørshætten af, da jeg er lidt øm om mine fingre. Jeg spiller nemlig guitar og vi skal øve i "Flat Friday" på...fredag.
Nå selve kniven (eller hedder det "sværdet", hvis der skal lidt ekstra dramaturgi til?) var også meget tung at dreje rundt. Efter et par tørn af kniven sad startsnoren stadig fast som i "uh.." - nå men vi tog en kollektiv beslutning om at holde en pause og indtage en af Lidl's weissbier bryg.

Bog 2 "Samleren"
Et par dage hengik med en halvt klippet græsplæne, medens jeg primede den langhårede om et snarligt muligt indskud til en ny plæneklipper.
Når sandheden skal frem (hvorfor skal den egentlig det?) er jeg motor plæne klipper fetichist. Det forholder sig sådan at folk jævnligt afleverer en "defekt" plæne klipper på genbrugs stationen. Jeg får en umodståelig trang til at tilegne mig sådanne plæne klippere, lidt lissom når en godhjertet leverpostejs dansker på ferie i Grækenland møder en ynkelig herreløs vuffer og vil "redde" den med hjem til et bedre liv.

For eksempel var der en gut, der var lige ved at læsse en flot rød 4.6 hestes klipper med gode gummi hjul af, som jeg greb i flugten. Adspurgt hvad der var i vejen med maskinen var problemet, at start snoren var knækket og dækslet var nittet fast, så han mente ikke at den kunne repareres. Dette lød ganske usansynligt i min verden og heldigvis havde jeg trailer med, så den kom ombord, inden opsynmanden kunne udøve sin jurisdiktion.

Selfølgelig var der et sæt på 6 bolte der frigav hele topdækslet og efter indkøb af ny start snor til 40 kroner var den kørende. Den kørte upåklageligt i et par sæsoner, indtil den blev ramt i sin achilles hæl.
En bønne-tæller havde nemlig bestemt at hele brugerflade delen, dvs rørarrangementet med håndtaget man holder i, var monteret i nogle plader, der var lemfældigt punktsvejset i to små punkter på chassis'et. Ikke noget som normaldansk rust og vejrlig ser som en udfordring til lige efter at garanti perioden er udløbet. Så var maskinen til sikkert 3500 bob uskadeliggjort, så man kunne holde samfundets hjul kørende ved at købe en ny.
Projektet var nu at bore 2 huller og sætte 2 bolte i (da jeg ikke kan svejse). Dette projekt venter nu bare på bedre tider, mens maskinen står i skuret og glor.

Ved en anden lejlighed stod en pæn blank sort lakeret maskine med store gule hjul med terræn gående dækmønster parkeret ved metal skrot containeren.
Den så ikke ud til at fejle noget overhovedet - der var endda benzin på.
Efter lidt forhandling med plads manden, som man naturligvis får sig en hygge sludder med når man kommer forbi, kunne det flaske sig således, at hvis klipperen blev læsset på traileren i et bestemt område, hvor video overvågningen havde en flueplet på linsen, kunne det gå an at klunse den.
Og det er ganske vist: Den startede i første hiv, da jeg kom hjem (det er ikke fordi jeg ryger Cecil, men et hiv i snoren). Den har dog lidt ujævn motorgang som nok skyldes at den skal have en ny bladfjeder i kaburatoren.
Dette projekt venter til bedre tider mens maskinen står i skuret og glor.

Min mor gik hen og blev dement og måtte flytte på plejehjem. Tiden kom, hvor barndoms hjemmet skulle sælges. Efter en hård uges oprydning og bilen fyldt med klenodier og affektionsværdifulde genstande stod hendes plæne klipper og kiggede sørgmodigt på mig. En hurtig vurdering af VW'ens bagagerums restvolumen og et "Nååh, så lad gå da!" og "vupti dot kom" - maskinen sad i skødet på mit bagagerum på vej mod Sjælland. Denne maskine har tjent mig loyalt et par sæsoner, men lå nu i koma efter mødet med æblet.

Bog 3 "Jyden"
Det skal nævnes at jeg faktisk har købt en Ginge fra ny af for en del år siden. Den har tjent mig loyalt i 15-17 år og fik ny bladfjeder i. Til sidst var det lige ved at motoren faldt ud da der ikke var andet end rust til at holde den i, men den nægtede at dø og fortsatte med at arbejde hos min bonus svoger indtil han fik råd til en ny.

Jeg studerede byggemarkeds reklamer og besøgte Johannes Fog på studie tur på plæne klipper området. Det er umuligt at opdrive en ærlig redelig benzin klipper for under 3000 bobs.
Inden jeg kastede mig ud i denne livs investering og begyndte at kigge på kredit foreningslån, ville jeg lige give Mors Maskine et sidste genoplivnings forsøg. Mærkværdigvis virkede motor modstanden mere medgørlig her efter et par karensdage og den startede da også med et Helvegs spektakel. Det viste sig at plastic bunden var blevet deform og sad i vejen for klingen. Et lille operationelt indgreb med en hobby kniv og så var den der! Maskinen kørte igen og nu med bio udkast! Oven i købet så effektivt at mine bukser var helt grønne af begejstring!!

Epilog
Sorry, Fog - Baushaus - Jem og Fix - Bilka - Silvan - XL Byg!!! Jeg kører lige et par sæsoner til før I ser mig igen...Der er nu intet som at lave det selv...

 


Chrikke
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hold da op hvor er det godt at få lidt opstramning af smilebåndet, over sådan en lille "hverdags ting" Nå ja det kommer lige tidsnok til at jeg kan nå det ? ? ?

Komme ud for at klippe plænen, for som konen sagde lige da hun kørte til Banko:" Synes du ikke at vi skal have en robot, nu da du ikke sådan får det gjort ! !"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo, og hvis du køber en robotklipper, kommer du ind i programmeringens verden. Samtidig bliver du nødt til at læse manualen (RTFM read the fucking manual :-) ). Dernæst skal du forstå, hvad der står i den (måske kan du gøre det mens konen slår plænen :-) ). Når du så har programmeret dyret til at klippe på et bestemt tidspunkt, kan du sidde og vente på om robotten har forstået, hvad du troede, du havde programmeret.
Tag så dette med et smil :-) og gue fornøvels.

fase

Jeg har haft fornøjelsen at hjælpe en kammerat på en lille 250 kvm plæne, helt firkntet og flad. Det  var meget besværligt, og jeg kom til at "elske" min Ginge rotor klipper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Glimrende beskrivelse!!!
Du må kunne gøre dig inden for forfatterverdenen!!

Der er ikke noget så tilfredsstillende, som at snyde forbrugersamfundets brug og smid væk mentalitet.

O/T For ca 10 år siden reparerede jeg vores den gang 15 år gamle mikrobølgeovn. Der var knækket en lille trækfjeder i dørhåndtaget. En nogenlunde tilsvarende blev fundet i en rodekasse med sager, der gode at have. En halv time senere var ovnen igen operativ, og stort set dagligt glæder jeg mig over dette stunt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Af hjertet tak for de varme ord!
Med moderne robot teknologi kan man snart frygte hvad konen ellers vil have en robot til hvis man ikke får det gjort....
Min nabo har robot plæneklipper og en ret stor have - det ser ud til at fungere upåklageligt hvis man primer græsplænen i foråret med en motorplæneklipper og derefter lader den anden gøre arbejdet resten af sæsonen. Desværre har han ikke programmeret tids styringen således at den hviler sig om natten. Jeg bliver vækket når den fræser hen over en sten tidligt om morgenen. Hundene går også grassat når den pusler rundt i buskadset lige op til vores grund....

Chrikke
Annonce
Hvid røg??

Det troede jeg ellers det der bruges når der i Vertikanet bruger når der skulle vælges en ny Pave.

Go' weekend. ;-)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
En rigtig god skildring af hverdagen, mere please..
Jeg troede kun at det var KTM der kunne gøre det så godt
/ Mikkel
Ja undskyld mig, men et lille stænk af humor har vist aldrig skadet.

Selvom det er et seriøst forum.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis