Omregistrering af bil til veteranbrug

Min Land Rover bus er nu >35 år gammel og jeg vil have den registreret til veterankørsel.
Er der nogen, der ved, om det er noget, man selv kan klare digitalt på Skat.dk, eller skal man ind på et af de få skattecentre?

Ved ejerskifte skal der forevises toldattest, men det er der jo ikke tale om i dette tilfælde.


Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Iflg. "vægtafgiftsberegneren" på SKATs hjemmeside, så bør afgiften automatisk blive nedsat!

"Veterankøretøjer: For køretøjer, der er registreret første gang for mere end 35 år siden, bliver afgiften fra den følgende afgiftsperiode automatisk nedsat til 25 % af den normale sats. "

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286

 

Og der er da hele tre motorcentre at vælge i mellem: Aalborg, Odense og Høje-Taastrup.

Vær du glad for, at regeringen ikke har flyttet dem alle til Jylland, som de ellers ynder for tiden, med diverse styrelser osv.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Vægtafgiften er automatisk ned sat, og forsikringen ligeså, men det er selve handlingen med at ændre benyttelsen.
Ærgerligt, hvis man skal køre små 200 km for at får dette klaret på et skattecenter. I disse energisparetider med fokus på nedbringelse af CO2udledningen forekommer det en smule tåbeligt at tvinge borgerne ud på en sådan rejse.
Det handler om at slippe for det årlige syn til kr. 650. Den kører ca. 1000 km årligt, så der sker jo ikke det store slid på den imellem hvert årligt syn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nåe ja, du kan slippe med syn hver 8 år osv.

Måske hos en nummerpladeoperatør, hvis du har én i nærheden (hvis de ellers har forstand på det).
Det sikreste er nok i alle tilfælde at køre til Høje-Taastrup, og få det overstået én gang for alle.

Man kan jo se sådan her på det: Ved at køre 200 km, sparer du 7 * 650 kr. = 4.550 kr. i en 8-års periode.

Det er da en ret god time-/dagløn?


Træd ikke på mine ledninger :o)

Fundet på trafikstyrelens hjemmeside:

 

Hvis din bil er indregistreret første gang for mere end 35 år siden og kun benyttes lejlighedsvis, kan du indregistrere den til veterankørsel, hvorefter bilen vil få længere perioder mellem indkaldelserne til syn. For at få bilen indregistreret til veterankørsel, skal du skrive til SKAT via kontaktformularen på deres hjemmeside.

Ved omregistreringen påfører SKAT teksten 'Veterankørsel' i Køretøjsregistret (DMR).

Når bilen er omregistreret til veterankørsel, bliver den første gang indkaldt til periodisk syn 40 år efter 1. registreringsdato og herefter med 8 års mellemrum.

Bemærk: Er din bil ikke indregistreret til veterankørsel, vil den fortsat blive indkaldt med 2-årige synsintervaller, selv om den er over 35 år gammel.

 

 

Du kan spare turen til Høje-Taastrup!


Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Tak for tippet.
Nu har jeg prøvet at skrive til dem med mit andragende. Så er det spændende om jeg får nogen reaktion. De plejer ikke at være særlig hurtige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg har forstået reglerne er der 3 økonomiske fordele ved at køre bil der er >35 år gammel :
1/ 1/4 vægtafgift
2/ Fordelagtige forsikringspræmie
3/ Synsinterval hver 8 år i stedet for hver 2. år

Alle får automatisk udskrevet 1/4 af "normal" vægtafgift når bilen når de 35 år, men jeg har forstået at både de fordelagtige forsikringsvilkår og synsinterval kræver at bilen omreg til veterankørsel, hvor man - udover at bilen skal "klare" synet i forhold til at fremstå i original stand - skal acceptere en række regler der tilsigter at man ikke bruger bilen som normal daglig transportmiddel men kun til hobbybrug. Og at bilen ikke må bruges 4-5 måneder mens det er efterår/vinter.

Hvis det - som en skriver - er muligt at få både billig forsikring og nedsat vægtafgigt UDEN at lade den omregistrere til veteran, så forstår jeg ikke at det for mange er fordelagtigt at omregistrere blot for at opnå 8 år synsinterval. De få kroner det koster hver andet år at få den synet er samtidig en tryghed, hvis synsmanden finder eks en skjult tæring i en bærende del, som kræver øjeblikkelig reparation.

Kan nogen bekræfte reglerne specielt omkring forsikringsdelen ?


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Så fik jeg svar på mit andragende til Skat.dk.:


Tak for din mail.

Tilladelse til veterankørsel er påført køretøjet xxxxx i Motorregistret.

Ny registreringsattest vil blive fremsendt.

Venlig hilsen

Det var jo overvældende, at det kunne klares så let og smidigt. Her var der jo ellers en oplagt mulighed for at martre en borger!

@ Rasbak
Det er korrekt, at man udmærket kan tegne en veteranforsikring til meget små penge, uden at bilen er registreret til veteranbrug, som jeg nu lige har opnået.
Jeg har haft bilen i meget tæt på 8 år, og har i den tid kørt 9.000 km. Da det handler om en "minibus", skal den til syn hvert år, ikke til normaltakst, men til kr. 650,- p.a., altså en udgift på ekstra ca. 60 øre pr. km + turen til synshal. Derfor ville jeg have den omregistreret. Og i øvrigt holder jeg øje med min bil, og da den ekstraordinært har galvaniseret chassisramme, er risikoen for at jeg skulle overse en alvorlig chassistæring mindre end minimal, selv om jeg en sjælden gang har den ude i snevejr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi er vel rigtige LDSer, vores biler dumper ikke på std. fejl ved syn, vel.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
"Det var jo overvældende, at det kunne klares så let og smidigt. Her var der jo ellers en oplagt mulighed for at martre en borger! "

Pokkers også, hvad skal man så brokke sig over? For noget må der jo være!? :o)

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis