nyt vaskeskab (underskab) - forberedelser til vvs-manden...

Hej

Jeg ønsker at udskifte/købe ny bordplade og vask (underlimet, købes derfor samtidigt). Det er noget besværligt, men underskabet (vaskeskabet) er utroligt grimt og beskidt og jeg er ret utilfreds med det - jeg har derfor utroligt meget lyst til at udskifte vaskeskabet samtidigt med bordpladen og vasken. I den forbindelse skal der laves noget vvs-arbejde, men jeg ønsker helst at han kun kommer når det hele skal tilsluttes - og så håber jeg at jeg selv kan frakoble alting alene. Venligst hjælp/kommenter på mit projekt, se billede herunder (større billede: se her: http://i65.tinypic.com/1zgxkdf.jpg ):

 

Til højre kommer der slanger fra opvaskemaskinen ind, derfor hullet bagerst til højre. Jeg kan - efter at have flyttet opvaskemaskinen (til højre) ud, se at underskabet hviler på træ-sokler og er skruet ned med ca. 4-5 skruer (torx). Disse kan jeg nok godt løsne. Mit problem/bekymring/spørgsmål:

Jeg skal selvfølgeligt slukke helt for alt vandet ved hovedledningen. Jeg tror godt at jeg kan fjerne vasken ved at skrue gevindene indtil jeg kan løfte vasken og bordpladen af. Men jeg er lidt bekymret for det grå afløbsrør (det store, jeg tror det er ca ø50 mm). Når jeg løfter det hele af, så står afløbsrøret bare og dingler. Jeg har fået at vide at jeg må ihvertfald aldrig hive i det, så jeg er i tvivl om hvordan der ser ud nedenunder... Er der nogen problemer i fremgangsmåden?

Det næste er at jeg kunne utroligt godt tænke mig at få vandtilførslen endnu længere bagud - skabet - købe et nyt skab. Bore nogen nye huller (ca. ø30 til pex-rørene). Er det let/muligt at flytte pex-rørene til bagerst i et nyt skab, sådan at jeg f.eks. lettere kan komme til at tømme/rense vandlåsen hvis jeg en dag ønsker dette (den er sikkert utroligt ulækker, jeg tror aldrig den er renset i 10 år) ?

Bagved det højre pex-rør ses desuden elektronikken til opvaskemaskinen - jeg syntes sgu' ikke at det er det smarteste sted de folk har placeret den boks... Denne vil jeg helst flytte ned under bundpladen og så har jeg allerede tilsluttet en 3-stikdåse/fordelerboks. Så slutter jeg opvaskemaskinen til her og så er der 2 ledige stik til fremtidigt brug...

Det handler om at jeg vil høre jeres ideer/feedback - når det hele er udskiftet, vil jeg have en vvs'er til at montere tingene (jeg hjælper med at løfte bordpladen)... Dette projekt er vel muligt, er det ikke? Jeg vil nødigt have en vvs-mand til både afmontere og montere - jeg vil helst af/de-montere det hele selv... Håber på lidt feedback fra en/nogen som har gjort dette eller lignende flere gange (jeg er jo nervøs for at komme halvvejs og så opdage at jeg har dummet mig og så er det hele afmonteret og jeg må vente i dagevist på at kunne bruge vasken igen eller også have vvsmanden ud flere gange)...


Her er min signatur...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af selvdetlav på 15-08-2016 10:25

Hej

billede: se her: http://i65.tinypic.com/1zgxkdf.jpg ):

 

 

Men jeg er lidt bekymret for det grå afløbsrør (det store, jeg tror det er ca ø50 mm). Når jeg løfter det hele af, så står afløbsrøret bare og dingler. Jeg har fået at vide at jeg må ihvertfald aldrig hive i det, så jeg er i tvivl om hvordan der ser ud nedenunder... Er der nogen problemer i fremgangsmåden?

Det næste er at jeg kunne utroligt godt tænke mig at få vandtilførslen endnu længere bagud - skabet - købe et nyt skab. Bore nogen nye huller (ca. ø30 til pex-rørene).

Bagved det højre pex-rør ses desuden elektronikken til opvaskemaskinen - jeg syntes sgu' ikke at det er det smarteste sted de folk har placeret den boks... Denne vil jeg helst flytte ned under bundpladen og så har jeg allerede tilsluttet en 3-stikdåse/fordelerboks. Så slutter jeg opvaskemaskinen til her og så er der 2 ledige stik til fremtidigt brug...

Det handler om at jeg vil høre jeres ideer/feedback - når det hele er udskiftet, vil jeg have en vvs'er til at montere tingene (jeg hjælper med at løfte bordpladen

Hvis du har besluttet dig til at skifte vaskeskabet ud, kunne du jo skære bunden over så du kan fjerne den. Så kan du tage elementet ud (bagpladen er kun et stykke malet masonitte, det er nemt at fjerne. Dine PEX rør til varmt- og koldt vand er formentlig ikke tykkere end 16 mm unden trækrør, så de kan måske være bag det nye elements bagbeklædning. Rørene kunne du afslutte i afslutninger beregnet til at skrue fast på væggen. De er forsynede med ½" gevind, så du kan skrue en afspæringsventil i.

Når du nu har elementet ude, kan du også komme til at se, hvordan er sat sammen, så du evt. kunne flytte det længere bagud i skabet. At afløbet dingler sker der ikke noget ved, du skal formentlig også have det arangeret anderledes, når du begynder med nyt vaskeelement. Tætningen mellem rørene er gummi læbepakninger, som  kan skilles ad og sættes sammen igen. Så har du muligheden for at gå lidt ned i rørdimention.

Strømmen til din opvaskemaskine (som skal have en jordforbindelse) kunne du jo i dagens anledning afslutte i en stikkontakt endten en almindelig dansk med jord eller, hvis stikket stadig sidder på opvaskemaskinen en schuko sikkontakt. Hvis du vælger stikkontakter uden afbryder må de sikres med 16A. Din ide med tristikket synes jeg er en rigtig dårlig ide.

Hvis du bestiller bordpladen med underlimet vask, kommer den formentlig med en kasse skruet på bordpladens underside for at beskytte mod vridninger inden montage. Så du lægger bordpladen på plads og fjerner så beskyttelseskassen.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 17-08-2016 09:30 Hvis du har besluttet dig til at skifte vaskeskabet ud, kunne du jo skære bunden over så du kan fjerne den. Så kan du tage elementet ud (bagpladen er

Mange tak for ideer/gode råd! Jeg vil prøve at skrue op - jeg er lidt bange for at skære, fordi jeg er nervøs for at skære i rør eller andet der skjuler sig... Men jeg vil prøve at løfte lidt og se om jeg kan kigge lidt ind - så sænke og skære forsigtigt når jeg ved hvad jeg skal passe på og hvilke områder jeg skal være forsigtig med at skære i...

kun et stykke malet masonitte, det er nemt at fjerne. Dine PEX rør til varmt- og koldt vand er formentlig ikke tykkere end 16 mm unden trækrør, så de kan måske være bag det nye elements bagbeklædning. Rørene kunne du afslutte i afslutninger beregnet til at skrue fast på væggen. De er forsynede med ½" gevind, så du kan skrue en afspæringsventil i.

Hvis PEX-rørene skal komme ind bag på den nye bagbeklædning så skal de måske kortes ned og erstattes med noget mere fleksibelt? Der er lidt plads til det... Eller også skal jeg måske lade VVS'eren om denne del, når jeg har gjort det klart (f.eks. med elektronikken) - han skal ihvertfald helst kun ud 1 gang...

Når du nu har elementet ude, kan du også komme til at se, hvordan er sat sammen, så du evt. kunne flytte det længere bagud i skabet. At afløbet dingler sker der ikke noget ved, du skal formentlig også have det arangeret anderledes, når du begynder med nyt vaskeelement. Tætningen mellem rørene er gummi læbepakninger, som  kan skilles ad og sættes sammen igen. Så har du muligheden for at gå lidt ned i rørdimention.

Kan jeg bare løfte af og trykke sammen i den gummi læbepakning? Det lyder godt - tusind tak... Det er lidt skræmmende, men det er nok bare indtil jeg har prøvet det...

Strømmen til din opvaskemaskine (som skal have en jordforbindelse) kunne du jo i dagens anledning afslutte i en stikkontakt endten en almindelig dansk med jord eller, hvis stikket stadig sidder på opvaskemaskinen en schuko sikkontakt. Hvis du vælger stikkontakter uden afbryder må de sikres med 16A. Din ide med tristikket synes jeg er en rigtig dårlig ide.

Men jeg har svært ved at se hvor stik-kontakten skal sættes fast. Den nye bagbeklædning er sikkert også utroligt tynd, så det er svært at lade en stik-kontakt hænge i en tynd bagbeklædning... Men ellers skal jeg måske lave en løsning med en tyk bagbeklædning?

Hvis du bestiller bordpladen med underlimet vask, kommer den formentlig med en kasse skruet på bordpladens underside for at beskytte mod vridninger inden montage. Så du lægger bordpladen på plads og fjerner så beskyttelseskassen.

Og så kan VVS'eren måske komme ud og skrue de sidste ting sammen, så han har ansvaret for dette (hvis der skulle ske en skade)... Men det lyder til at mit projekt er muligt - tusind tak for ideer/kommentarer og forslag!

 

 


Her er min signatur...

Når du skærer i bunden, skal du naturligvis passe på ikke at ramme nogen rør, men ved at se på, hvordan rørene bøjer, når de kommer op af hullerne, kan du få en anelse om hvilken retning, de kommer fra. Du kan save langs den ene kant modsat, hvor rørene kommer fra, så kan du brække bunden fri, så du kan se hvor rør og ledninger kommer fra.
Stikkontakten behøver ikke at sættes fast på bagbeklædningen, men den kunne sættes fast på siden af det ny element, så kan du trække kablet bag bagbeklædningen og lave et hul så kablet er skjult og kun stikkontakten er synlig.
Hvad angår PEX rørene er det noget VVS eren klarer, når han monterer. De skal ikke erstattes af noget mere fleksibelt, lad endelig VVS eren om det. Hvis du selv laver det, og det er utæt, har du et problem. VVS eren laver installationen færdig, inden du som det sidste lægger bordpladen på plads og forbinder blandingsbatteriet med fleksible slanger.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 17-08-2016 16:34

Når du skærer i bunden, skal du naturligvis passe på ikke at ramme nogen rør, men ved at se på, hvordan rørene bøjer, når de kommer op af hullerne, kan du få en anelse om hvilken retning, de kommer fra. Du kan save langs den ene kant modsat, hvor rørene kommer fra, så kan du brække bunden fri, så du kan se hvor rør og ledninger kommer fra.

Ja, jeg vil prøve - skal dog først lige have bestilt bordplade og vask så alting skal være parat først...


Stikkontakten behøver ikke at sættes fast på bagbeklædningen, men den kunne sættes fast på siden af det ny element, så kan du trække kablet bag bagbeklædningen og lave et hul så kablet er skjult og kun stikkontakten er synlig.

Ok, det lyder måske som en ide...


Hvad angår PEX rørene er det noget VVS eren klarer, når han monterer. De skal ikke erstattes af noget mere fleksibelt, lad endelig VVS eren om det. Hvis du selv laver det, og det er utæt, har du et

Ja, ok - VVS'eren må styre det... Og det med gummi læbepakningen: Jeg løfter bare op og der er intet svært i at lade det store afløbsrør dingle? Det var den del jeg var mest nervøs for - måske også fordi jeg ikke aner hvordan der ser uden nedenunder...

problem. VVS eren laver installationen færdig, inden du som det sidste lægger bordpladen på plads og forbinder blandingsbatteriet med fleksible slanger.

Ja, enig... VVS'eren kan være med til at bore huller i træ-bundpladen, så kan det blive som han syntes er bedst... Bare jeg får afkoblet det hele først og samlet skabet så jeg ikke betaler en dyr timepris for ikke-vvs-arbejde...

 

 


Her er min signatur...

Der skal kun bores et hul i bundpladen, nemlig til afløbet. Resten skal føres bag bagklædningen. Der skal til gengæld bores hul i bagklædningen til kold- og varmt vand samt tilslutning til opvaskemaskinen. Afløbet og tilløbet til opvaskemaskinen ville jeg lave hul til et par cm. over bunden af elementet, fordi det er nemmere at komme til at gøre rent, når slanger og kabel ikke kommer op af bunden.


fase
Annonce

Der sker ikke spor ved at det afløbsrør bliver trukket op fra gulvet. Det er meget let at sætte sammen igen, du skal blot smøre enden med lidt opvaskemiddel.
Det du kalder "elektronikken til opvasker" er det os andre kalder tilslutningsdåse. Det er da klart at man kan lave en stikk. men det system du har nu er mindst lige så god. Den med tristik er helt klart YT. Når det hele er skilt ad kan du jo se om der er lidt kabel i overskud. Ellers må det jo sidde hvor det kan nå til .
Ang hullet til slanger fra opvasker, så skal du lige måle på dybden af opvasker nede ved sokkel bag på. Måske er der ikke plads til slangerne længere oppe. Men du kan jo vælge at have hullet til slanger lige bag det grå kloakrør, så genere de ikke i skabet.
Jeg vil foreslå at du køber en bakke til at lægge i bunden, så kan den tages ud for rengøring. Der klippes lidt i den hvor afløb kommer op.

Du kan save  f.eks. 3 spor i bunden til hen i nærheden af rørene, Så giver du bunden / stumperne nogle slag fra en hammer og dén vil ret let gå i stykker så den er til at pille ud.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af S. Fabrin på 17-08-2016 17:05

Der skal kun bores et hul i bundpladen, nemlig til afløbet. Resten skal føres bag bagklædningen. Der skal til gengæld bores hul i bagklædningen til kold- og varmt vand samt tilslutning til opvaskemaskinen. Afløbet og tilløbet til opvaskemaskinen ville jeg lave hul til et par cm. over bunden af elementet, fordi det er nemmere at komme til at gøre rent, når slanger og kabel ikke kommer op af bunden.

Det lyder som en utroligt god ide - men er det ikke et problem at bagbeklædningen er en ret tynd plade? Jeg frygtede også at det var et problem med de stive PEX-rør, fordi lige nu stikker de jo ret meget lodret op... Så skal VVS'eren vel erstatte det øverste af PEX-rørene med noget fleksibelt, for at kunne få et rør om på bagbeklædningen?

Men med kun et hul i bundpladen - det lyder virkeligt som en god ting... Det vil også gøre det meget lettere at gøre rent...

 

 


Her er min signatur...

Han må ikke forlænge rørene hvis det er skjult. Og de pex rør er ret flexible. Men da det jo er rør-i-rør har han meget let ved at trække nogen nye i der er længere. Og de koster "ingenting" i forhold til hele projektet.
Når du har fået hele skabet ud, kan du tage billeder og komme igen med spørgsmål om de rør. Hvis de kommer direkte op fra gulvet skal du have hugget noget i beton nedenunder for at de kan bøjes. Men det kan ikke betale sig at gætte før du ved noget mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 17-08-2016 19:50

Der sker ikke spor ved at det afløbsrør bliver trukket op fra gulvet. Det er meget let at sætte sammen igen, du skal blot smøre enden med lidt opvaskemiddel.

Ok, men jeg vidste ikke hvor langt ned det gik... Alt bliver meget lettere at forstå, når jeg får skabet op og kan se hvad der gemmer sig nedenunder... Jeg bor på 1. sal, men når skabet kommer op så kan man måske se et tværgående rør der fører ind og måske bliver samlet på badeværelset, vil jeg gætte på... Tak for forklaringen... Det vil jeg huske... Hvis der er snavset når skabet kommer op, kan det være at jeg også lige skal se om jeg kan rengøre området i etage-adskillelsen lidt...


Det du kalder "elektronikken til opvasker" er det os andre kalder tilslutningsdåse. Det er da klart at man kan lave en stikk. men det system du har nu er mindst lige så god. Den med tristik er helt klart

Systemet kræver at man skærer hanstikket - jeg syntes ellers at det virkede mere elegant at have en alm stikkontakt...

YT. Når det hele er skilt ad kan du jo se om der er lidt kabel i overskud. Ellers må det jo sidde hvor det kan nå til .

Det kunne også være at jeg i fremtiden skulle bruge noget mere strøm - min overbo har f.eks. lavet LED-lys (en lys-kæde) i bunden af underskabene. Derfor tænkte jeg at det med tristik lød som en god ide, så kan man altid "udvide" i fremtiden... Men det kan jeg godt se at i ikke er enige i


Ang hullet til slanger fra opvasker, så skal du lige måle på dybden af opvasker nede ved sokkel bag på. Måske er der ikke plads til slangerne længere oppe. Men du kan jo vælge at have hullet til slanger lige bag det grå kloakrør, så genere de ikke i skabet.

Hvis jeg forstår det ret: Ja, det har de heldigvist lavet "rigtigt nok" før jeg overtog lejligheden... Slangerne er lidt for lange og det overskydende stykke slange gemmes lige bag ved bagbeklædningen, hvor der er "et ekstra rum" som er ca. 10 cm bredt - jeg vil lige vise et billede her fra "vaskeskabet" hvor vi kigger ned i hullet i vaskeskabet og ser rørene fra den tidligere opvaskemaskine gå ind i hulrummet til højre, hvor den nye opvaskemaskine nu står:


Jeg vil foreslå at du køber en bakke til at lægge i bunden, så kan den tages ud for rengøring. Der klippes lidt i den hvor afløb kommer op.

Ja, det var også en ting der har irriteret mig - med alle disse rør var det svært/besværligt at få en plastbakke ind. Jeg har faktisk haft en sådan plastbakke (beregnet til underskabe, fra HTH gør det selv) liggende i ca. 1/2 - 1 år... Men før jul, skal jeg ihvertfald have færdiggjort mit køkkenprojekt, regner jeg med... Nu skal det snart være..

Du kan save  f.eks. 3 spor i bunden til hen i nærheden af rørene, Så giver du bunden / stumperne nogle slag fra en hammer og dén vil ret let gå i stykker så den er til at pille ud.

Der var en af jer der foreslog at kun kloakrøret skulle gå ned gennem bundpladen - det er en fantastisk ide. Så er det let nok at skære plastpladen til - når så skabet bliver beskidt i bunden, er det plastpladen der bliver beskidt og samler snavset. Et hul i bundpladen gør det meget lettere, det vil jeg helt sikkert snakke med VVS'eren om (igen lettest, når jeg får bordpladen og det hele op, det er også lidt af et projekt, jeg skal have købt/bestilt ting hjem, ny bordplade, ny vask, nyt underskab og samlet men det skal gøres og jeg vil helt sikkert blive glad for det i længden)...

 

 


Her er min signatur...
Skrevet af ev elmand på 17-08-2016 21:54

Han må ikke forlænge rørene hvis det er skjult. Og de pex rør er ret flexible. Men da det jo er rør-i-rør har han meget let ved at trække nogen nye i der er længere. Og de koster "ingenting" i forhold til hele projektet.

Ah, mange tak for forklaringen - nu forstår jeg det: Der skal laves huller længere bagude og så kan det være at PEX-rørene er for små og skal forlænges. Hovedafbryderen (hvis det hedder det med vand) er ude på badeværelset som er til ca. 75-85 grader til venstre for billedet, hvor jeg/vi kigger lige ind i skabet. Men det må VVS'eren kunne vejlede mig i...


Når du har fået hele skabet ud, kan du tage billeder og komme igen med spørgsmål om de rør. Hvis de kommer direkte op fra gulvet skal du have hugget noget i beton nedenunder for at de kan bøjes. Men det kan ikke betale sig at gætte før du ved noget mere.

Ja, jeg er sgu' meget spændt på hvordan det ser ud dernede, når skabet kommer op! Jeg har aldrig set sådan en installation andet end "udefra", det er derfor jeg spørger her - jeg vil helst ikke risikere at dumme mig og være uforberedt og skal leve uden vand/vask i mere end 1 dag. Min plan er at forberede mig ordentligt og så måske starte om morgenen med at afmontere, når alt er klart - så kan vvs'eren måske komme ved middagstid og så håber jeg at det hele kan være færdigt om eftermiddagen... Men tingene skal først lige bestilles og leveringstid osv - min tidshorisont er at det skal være færdigt senest i November og helst i Oktober. Nu kigger jeg på bordplade, vask osv og så leveringstid og jeg tænker tingene igennem et par gange. Jeg vil godt tage nogen billeder og dele det herinde... Jeg er utroligt spændt på at se, hvordan der mon ser ud, under det vaskeskab og om der bare kommer rør op af betonen eller hvordan... Jeg håber så ikke at jeg skal hugge i betonen, hvis det er lavet sådan - er det noget VVS-manden kan gøre eller? Bebyggelsen er fra 2006... Men ja, gid vi vidste hvordan der så ud allerede nu, under det skab...

 

 


Her er min signatur...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også