Betongulv - skal det slibes inden klinker

Hej,

jeg er i gang med at renovere garage i vores hus fra 1973. Garagen er for smal til at være brugbar til en bil, og var således bare et rum til rod. Rummet bliver efter planen et kontor når det engang bliver færdigt

Det gamle gulv er brækket op, der er gravet ud, lagt isolering, gulvvarme og støbt nyt gulv. Indvendig isoleres der med 70mm i vægge og loft, hvilket jeg er i gang med nu. 

Da jeg aldrig har støbt gulv før, fik jeg en murer til dette - jeg indhentede tilbud på dette fra forskellige murerer da der også var lidt andre småopgaver på huset der blev lavet i samme omgang. En af virksomhederne der gav tilbud på at hjælpe med støbning sagde at gulvet efterfølgende skulle slibes når der skal klinker på - noget med slam-lag og at klinkerne ellers måske ville løsne sig. Dette nævnte ingen af de andre...

Jeg endte med at gå med en anden murer, og købte selv beton fra IBF... efter murerens anvisning bestilte jeg C25/30 Flydebeton, med max 8mm sten. 

Nu skal jeg så snart til at have fuget dampspærre til gulvet og tænkte så jeg ville til at slibe rundt langs kanten hvor der skal fuges. Har købt sådan en kop til vinkelsliber til at slibe beton - og det virker fint, men kan se det er en stor og MEGET støvende opgave. 

Har tænkt at gulvet skulle slibes grundet det ene tilbud jeg fik, men da ingen andre har nævnt det bliver jeg alligevel i tvivl - er det nødvendigt at slibe gulvet inden jeg fuger dampspærre fast og senere ligger klinker? Eller er det fint  nok bare at fuge fast på gulvet som det er, og ligeledes ligge klinker på uden der først slibes?

Gulvet er fint lige, så der er som sådan ingen ujævnheder der skal slibes væk... har lige smidt billede op af rummet - ved ikke om det hjælper noget.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I forbindelse med støbning af gulv (flydebeton) i køkken/alrum blev jeg af én murer rådet til at slibe gulvet for at fjerne slaggelaget. Dem der støbte gulvet kendte ikke til at det skulle være nødvendigt, men anbefalede at køre en betonsten over gulvet aftenen hvorefter gulvet blev støbt, for at fjerne eventuelle sten der stak ovenud. Det gjorde jeg.

Jeg syntes efterfølgende at gulvet var ret blank og blev fortalt at det skyldtes noget af det som er iblandet flydebetonen for at få det til at flyde. Det skulle ikke være særligt stærkt og jeg bankede derfor med en hammer på overfladen flere steder. Der kunne relativt let slås hul/revner i overfladen. Jeg besluttede mig for at slibe gulvet. Det gjorde jeg med en rondelgulvsliber som jeg lejede i Silvan. Til slibning brugte jeg sandpapir korn 24. Til kanterne brugte jeg vinkelsliber med diamantkop.

Jeg endte ud med en overflade som jeg følte var væsentlig stærkere og som var dejlig glat. Jeg kunne ikke let slå huller/revner i overfladen som før slibning. Skulle jeg stå i samme situation en anden gang ville jeg helt sikkert slibe betongulvet inden klinkerne skal lægges.

Til 40 m² gulv brugte jeg 3 stykker dobbeltsidet sandpapir.

God arbejdslyst
Det skal du selv vurdere, det er dig selv der må bøvle med eventuelle konsekvenser. Når man som flise murer overtager et gulv fra beton manden skal der udfyldes noget KS som blandt andet omhandler om slamlaget er slebet væk i tilstrækkelig grad. Planhed +— 2 mm, fugtighed i gulv, dilletations fuger etc etc. Det er der selvfølgelig en grund til.

km
Mange tak for jeres svar.
@AKjeldsen - var ikke klar over en rondelsliber kunne klare opgaven, men har søgt lidt på det og fundet frem til at den fint kan bruges med korn 40 som du skriver til at slibe slamlag. Så er det kun lige kanterne rundt der skal tages med vinkelsliber og kop - det er til at klare i forhold til det svineri det laver

@kmflisemester Grunden til jeg spørger på dette forum er jo at jeg intet ved om emnet - så er ikke klar over at at der er sådanne krav ved overtagelse osv... og heller ikke klar over hvilke konsekvenser der skulle være ved ikke at gøre det - derfor jeg spørger. Men tak alligevel.

KS som flisemester henviser til betyder i byggeriet kvalitet sikring. Det skal naturligvis måles og nedskrives i kvalitets sikrings logbøger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis