Digitalt ampere meter

Hejsa.

Jeg har købt et par billige digitale ampere metre fra Kina.

Jeg havde ikke lige kigget på diagrammet, så jeg blev lidt overrasket da jeg fandt ud af at de bruger cathoden (-) til hvor shunten skal kobles til.

Er det noget jeg kan ændre?

Jeg har prøvet bare at smide shunten over på plus, men så for jeg ikke korrekt udlæsning.

Nogle ideer?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt måler man spændingen over shunten og kalibrerer skalaen i A, men så passer skalaen kun til den størrelse shunt. Dine billeder viser noget med spændingsmåling og kan ikke komme til at vise strømstyrken. Kan du ikke fortælle lidt mere om dit instrument, fabrikat, type o.s.v. for dine billeder fortæller ikke så meget. Det der er interessant er de to nederste billeder, for de viser så vidt jeg kan se kun spændingsmåling. Har du prøvet at måle over shunten? Det er i princippet ligegyldigt om shunten sidder i plus eller minus, det er den samme strøm, der måles.


fase
Vi er enige om at det i princippet er ligegyldigt om man måler på + eller -, problemet er det digitale meter. Se det her.
http://m.ebay.com/itm/0-200V-2-100A-RED-LED-DIGITAL-SOLAR-PANEL-CURRENT-AMP-METER-AMMETER-VOLTMETER-YA-/222116769870?nav=SEARCH
Det eneste er jo når du måler spændingsfaldet over shunten, kan du få et minus resultat, så bytter du bare om på ledningerne på "voltmetet"

Vi prøver igen, i morgen --
Yeps, pånær så viser voltmeteret forkert, for hvis jeg forbinder stel til voltmeteret kortslutter det hele. Det gør den ikke når shunt er monteret på -. Weird

Øverste billede viser strømmåling når det er under 10A
nederste billede viser strømmåling når det er over 10A.
Når man så sammenholder med teksten i vejledningen står der at strømmen skal gå igennem den tykke sorte ( som er Commen) og kommer ud (til belastning) med den tykke gule. (op til 10A uden shunt 
Skal du over 10A må strømmen dele sig, så en del af den går igennem shunt. D.V.S. at strømmen går igennem shunt, og tyk sort og tyk gul skal på hver sin ende af shunt.
Så får du sikkert et tal der skal ganges med 5 ved den ene shunt (op til 50A) og ganges med 10 ved den anden shunt (op til 100A)
Den kan måle spænding i det andet display med de tynde sort og rød ledning.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis