Opsætning/tilslutning af ny lampe til gammel el installation

Hej

Jeg skal opsætte en lampe som er med 3-leder kabel, med den klassiske N = BLÅ ledning, jord = GUL/GRØN ledning og L = brun ledning (se billede).

Jeg er dog i tvivl om tilslutningen, da el installationen er af ældre dato = andre kabelfarver end normalt, nemlig blå, sort og hvid. Huset er fra 1971, hvilket nok forklarer sidstnævnte (se billede).

Jeg har læst mig frem til, at man før 1973 (og DK tilslutning til EU) havde N = sort, L = hvid og jord = rød.

Hvordan skal jeg tilslutte ledningerne og er det muligt at tilslutte en 3 leder med jord (lampen) til kun 2 af kablerne, da jeg er i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet har jord?

På forhånd tak
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv siger, så sort = null, og hvid er fase. Så kan vi jo næsten konkludere at den blå i lampeudtaget må være mellemledningen som du skal forbinde til den brune på lampen. Også skal den blå til sort.
jorden(gul grøn) skal du ikke montere, da du ikke har jord i lampeudtaget.

Din lampe har tre ledninger (ikke kabler), den grøngule jord kan du afslutte med en samlemuffe, så den ingen forbindelse har. I lampestedet er der 4 hvide ledninger, som du samler i en samlemuffe, det er sandsynligvis faseledninger, og skal ikke forbindes til ledninger i din lampe. Dern blå ledning i lampestedet forbinder du til den brune fra lampen, og den blå fra lampen forbinder du med de to sorte i samme muffe.


fase
Begge forklaringer er naturligvis ok. Men der er nok også 4 sorte men de skal alle forbindes sammen og sammen med den blå fra lampen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svarene. Jeg bøvler med det i morgen.

Jeg har så haft strømmen slået fra (i den gruppe, hvor nærværende rum er i), og når jeg slår strømmen til i el-skabet, er der ingen strøm. Jeg har prøvet at skifte sikring, men stadig ingen strøm. Der er iøvrigt ingen tegn på at sikringen er gået i den sikringsgruppe. Der er strøm i resten af huset. Kan det være fordi alle de skide kabler rører ved hinanden?
Prøv at skild det ad igen. Og monter alle de hvide i samme muffe. Og i en anden muffe montere du alle de sorte. Og kontrollere at de alle sidder fast nede i muffen. Nogle gange kan de godt se ud som om de sidder der, men er gledet lidt ud af muffen.
Er du sikker på at den sikring du har udskiftet til, virker? For enden af sikringen sidder der en lille prik/dims på 5mm. Hvis den falder af, er det tegn på sikringen er gået.
har du flere end 1 HPFI, måske mangler du at tænde det andet?
Annonce
Så virker det igen. Jep, de skulle lige skubbes ordenligt ind.
Har prøvet at sætte lortet til, men det virker sku ikke når jeg sætter strøm til igen. Problemet er, at der er 4 sorte ledninger, der, som i skriver, alle skal ind i et hul, beregnet til én ledning. Er det ikke muligt kun at sætte den ene af de sorte ledninger i N og så sætte de resterende 3 i en muffe? Hvad er løsningen ellers, at opskrue et lampeudtag?

Kan det være fordi jordledningen fra lampen (gul/grønne ledning) ikke er i en muffe, som jeg gjorde med de 4 hvide ledninger?

Jesper
Du kan samle alle de sorte og den blå i en dobbelt samlemuffe. De 4 sorte i det ene hul, og den blå fra lampen i det andet hul.
Den gul grønne kan du også godt give en muffe, bare for god ordens skyld

Nu har du glemt at fortælle hvad det er du sætter op som kun har plads til 1 ledning i N.
Alle 5 skal i samme muffe 4 sorte + 1 blå fra lampen.
Alle 4 hvide har du fået i samme muffe, så det kan vel laves på samme måde med de sorte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det virkede sku 😀 Man skulle næsten tro du ved hvad du taler om 😉 Tak for hjælpen atter engang!
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis