valg af varme veksler

vi står for og skal vælge varme veksler, de 2 gamle vv beholdere (1989) er stået af vandet løb ud af dem efter de blev skildt ad kan man se alt emaljen er væk og isolering skummet var vådt udenpå 

men vedr veksler er danfoss redan bedste valg på 41 kw den skal sidde på et fjv anlæg

 

hvor mange år er der typisk i en veksler og er der noget man skal være opmærksom på ifh til en vv beholder 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter hvad VVSeren, som var der i anden anledning, kunne en varmeveksler vare i 20 år afhængig af vedligeholdelsen, som for det meste er afkalkning. Hvor tit afkalkningen skal foretages, er afhængig af vandets hårdhed og foretages her, hvor jeg bor ca. hver 5. år. Vandet hårdhed er her 21°dH.

fase
Så har I noget meget blødt (kalkfrit) vand, og dermed er faren for tilkalkning næsten ikke eksisterende.

fase

der har lige været en montør på besøg for at besigtige instalationen, han advarede mod vekslere da de er kobber loddede og når man brugte galvaniserede rør på brugsvands siden så tærres rørene af  kobber lodningen i veksleren.

er dette virkelig korrekt ?

der er nu monteret en northerm 41kw, selve veksleren er danfoss
jeg har en ny termix novi type 2, jeg aldrig fik monteret til at ligge den kan du købe for 4000kr "nypris 6400kr. og med hensyn til spørgsmålet om kobbeveksler og tæring af jernrør monteres altid en "ionfælde" efter uniten ,0






jeg har en ny termix novi type2 jeg aldrig selv fik monteret til at ligge den kan du købe for 4000 nypris 6450kr den har aldrig været ude af kassen. med hensyn til spørgsmålet om kobber veksler og tæring af jernrør, har det ingen betydning så længe der er messingrør imellem kobber og jernrør.messing fungere som en såkaldt ionfælde så der ikke sker tæring i jernrørene "en ionfælde kan også
laves ved at køre et stykke pexrør "plastrør" i en lykke før kobberrør møder jernrør, altså
aldrig kobberrør direkte sammen med jernrør.. håber det var svar nok på dit spørgsmål. mvh torben
der er monteret veksler for 1 mdr siden, vedr det med tæring så blev der brugt alu pex rør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis