Nyt badeværelse - delvist GDS

Jeg har kastet mig ud i at lave badeværelse, med hjælp af nogle garvede LDS-folk.

Dog er jeg lidt i tvivl om nogle detaljer i forbindelse med badeværelsets opbygning samt nogle bestemmelser/lovkrav. Det drejer sig om et lille badeværelse (dog over 3,25 m2) som bliver strippet og bygget op på ny. Huset er et elopvarmet træhus, så samtlige vægge er skeletvægge.

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer/viden i forhold til følgende:

Elmåtter:
Jeg støber et nyt gulv i beton på træbjælkelag. Såvidt jeg har forstået findes to udgaver af elmåtter. En, hvor måtten støbes ned i betonens afretningslag og en hvor den lægges lige under fliserne. Hvilken variant virker bedst, og skal man gå efter et særligt mærke?

Sokkelflise/kant
Jeg har forsøgt at sætte mig grundligt ind i de bestemmelser og lovkrav som foreligger, men i forhold til dette punkt synes jeg ikke det er særlig tydeligt. Da badeværelset er lille bliver det hele pakket ind i vådrumsmembran (livrem og sele), dog er der kun fliser fra gulv til loft i brusenichen. Resterende vægge bliver spartlet, filtet og malet. Men hvad med sokkelkanten? Jeg vil helst undgå at have fliser, der går op af væggen, da jeg synes det vil være pænere uden. Er dette i strid med bestemmelsen om den 10 cm opkant, eller er det nok at vådrumsmembranen bliver ført med op? Hvis fliser på væggen er påkrævet, skal de også sættes bagved kassen, der skjuler cisternen?

Gulvafløb
Brusenichen er hævet et trin over det resterende gulv i badeværelset og får selvfølgelig et gulvafløb. Hvad med resten af gulvet, skal jeg også have et gulvafløb her eller kan dette undværes? Hvis det ikke er påkrævet, er det en god idé at lave et alligvel? Med mindre det er helt hen i vejret vil jeg gerne undgå det.

Loft
Loftet bliver sat direkte på husets oprindelige træloft i form af to lag gips. Det er min forståelse at man ikke nødvendigvis skal bruge vådrumsgips i loftet. Min anke omkring dette er at bruserhovedet kommer ret tæt på loftet da brusenichen er hævet. Ville det være en god idé at bruge vådrumsgips til loftet også, og måske endda føre membranen med op? Hvis membranen ikke skal med op, skal jeg så sætte en dampspærre op? Badeværelset ligger under et uopvarmet loftsrum.

 

Det endt med at blive et langt første indlæg men jeg håber det er nogenlunde overskueligt. På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Lad mig prøve at komme med min mening om nogle af punkterne.
Gulvvarme:
Det er naturligvis elvarme måtter du taler om. Hvis du har dem i betonens afretningslag kan du godt få plads til varmekabler, Skal det ligge lige under fliser er der kun de tynde måtter der kan bruges. Jeg tror ikke du kan mærke forskel, uanset om nogen vil mene at det regulerer lidt hurtigere når de ligger under fliser. Jeg ville vælge varmekabler, der kan man få en længde der lige passer, så det bare skal fastgøres til underlaget med f.eks. kabelclips. Du skal under alle omstændigheder huske at have et ekstra rør ud fra dåsen som termostat skal sidde i. Det er til føleren der skal skubbes ned i gulvet.
opkant:
ved jeg ikke ret meget om regler.
Gulvafløb:
Jeg mener bestemt at du SKAL have gulvafløb i resten af rummet, som skal ligge 3 cm under gulv i tilstødende rum. Og der skal være vandtæt kant ved døren. Havde der været adgang for vandet til afløb i bruse område kunne du undvære.
Fliser på vægge:
Der er ikke krav om fliser på andre vægge, og faktisk heller i bruseniche. Der kan være andre beklædninger der er egnet.
M.h.t. Væghængt toilet (formoder jeg ) Så er jeg lige ved at sætte en op hos mig selv. Der siger vejledning at "gulvet" i cisterne rummet bør laves med fald, og et rør der fører ud igennem cisterne kassen så evt. vand kan afledes ud på gulvet. Vådrumsmembran skal føres bag cisternen.
Dampspærre:
Der skal være dampspærre, men muligvis har du en i forvejen. Men er det en ældre type med alucraft (sølvpapir) så er den sikkert ikke tæt. Så det skal laves tæt.
Om du bruger vådrumsgips ?? Det synes jeg du bør gøre. Det er så lidt det koster ekstra så hvis det hjælper på din nattesøvn er det pengene værd.
God arbejdslyst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Hvorfor vil du hæve brusenichens gulv ??? det naturlige vil jo være at sænke gulvet i brus !!!
gør du det vil jeg mene at du kan nøjes med afløb der og så lade håndvasken gå i samme afløb
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan ikke tilføje så meget andet end husk at fortælle din murer at der ikke kommer sokkel flise. Renoverede vægge er sjældent særlig lige så det kan godt være en udfordring at lave en pæn skæring. Dilemmaet vil altid være, skal jeg følge væggens sving og buler, eller skal jeg måske lave en kile hvor forreste skæring er 23 og bagerste er 25 og de mellem liggende er forskåret efter en retholt inden de blev lagt i så det bliver en lang kile, eller måske noget helt tredje. "ja" til ekstra gulvafløb og "hvorfor" til hævet bruser.

km

Jeg vil anbefale, at du tager i hvert fald en indledende dialog med en professionel. De kan hjælpe dig med nogle af dine spørgsmål, så du kommer godt i gang. Du kan også få del i nogle erfaringer med at bygge badeværelse her på denne blog; Langevænget. De har bygget nyt hus fra bunden inkl. badeværelse, og er vildt glade for det

Jeg kan til dels godt forstå din vægring ved sokkelklinker, men jeg har bare svært ved at se hvad du vil i stedet. Som ganske rigtigt sagt ovenfor, så er det svært at lave en ordentlig afslutning med fliser mod væg. Der ville jeg nok foretrække at kigge på en fin lige sokkelklinke, fremfor en fuge der slingrer derudaf langs væggen. Men sæt endelig billede og beskrivelse på tråden her, hvis det lykkes dig at lave en anden mere elegant løsning

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også