Gas (højtryk ved ny flaske)

Hej
Jeg bryder lige hovedet med noget lidt pudsigt som skete sidst jeg skiftede flaske på min gas-installation.
Installationen er i øvrigt helt velfungerende.
I gasbrønden har jeg monteret et manometer som viser trykket i slangen efter reduktionshanen, og det gør det muligt at kontrollere om systemet er tæt (ved at det holder samme tryk fra gang til gang med hanen på flasken lukket. Der var desværre ikke plads til at montere et system med boble-tester.
På den tidl blå flaske var trykket hele tiden omkring 2,5 og holdt tæt. Men så blev den tom og jeg skiftede til ny af de blå flasker men den lagde ud med et starttryk på systemet på 4,5 bar, men stadig tæt. Dagen efter faldt (mens komfuret kørte til 3,5 - og nu er det nede på 3 også mens komforten var tændt og tæthedstestes siger stadig at systemet er helt tæt. Dvs trykfaldene er kommet under brug af komfuret og systemet har holdt trykket fuldstændig som det skal fra dag til dag. Komfuret er i øvrigt nyt.

Jeg har stor respekt for gas, og både installationen og komfuret er kun nogle måneder gammelt og har fungeret upåklageligt ind til nu, men hvorfor bliver trykket kortvarigt højere end de almindelige 2,5-3 bar efter flaskeskift?

R
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon andre forstår, hvad der står eller menes her:
"Dagen efter faldt (mens komfuret kørte til 3,5 - og nu er det nede på 3 også mens komforten var tændt og tæthedstestes siger stadig at systemet er helt tæt. Dvs trykfaldene er kommet under brug af komfuret og systemet har holdt trykket fuldstændig som det skal fra dag til dag"
Jeg gør i hvert fald ikke.

Finnband
Det var godt noget af et tryk på en husinstallation...
Viser det manometer ikke bare trykket i gasflasken og det falder vel i takt med at flasken bliver tømt.

Du har jo regulator på, så du har ikke 4,5 bar tryk i hele systemet (forhåbentlig)

Mvh. Ole
Hvis man zoomer lidt ind kan man tydelig se at manometer sidder FØR regulator. Så din teori om konstant tryk, og kontrol af tæthed tror jeg du har fået galt i halsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her er vist en rimeligt nemt forståelig redegørelse:
http://pitoraq.blogspot.dk/2013/06/om-gasproblemer-i-fritidsbade.html

Driftstrykket i installationen er med den benyttede regulator 30 mBar.
Det er flasketrykket der måles. De blå flasker med butan har et lavere flasketryk end de gammelkendte gule med propan/butan.

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis