Gammel fræser

Len

Jeg har købet nogle gamle fræserer, som man kan lave vinduer med.   Fræserne er nok fra 30.erne

Jeg har mange fræsejern, men mangler en som har prøvet det før, og lige kan lærer fra sig.

Er der nogen som har erfaring med fræsere herunder fræsejern   jeg skal nok komme med nogler foto  .

Lennart 

Leo
ev elmand
Det var jo nok godt med nogle foto her.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
maskinsnedker

Hej Lennart.

Fræsere?

Mener du det du kan lave tappe og slidser med (måske Z jern?) var meget almindelig dengang.

Ja fotos fortæller meget mere end de skrevne ord.

Med venlig hilsen

maskinsnedker.

Jan.
je_ns
Pas nu på fingrene, en fræser kan være farlig værktøj..
Min tidligere nabo havde været maskinsnedker i over 30 år, uden så meget som at have mister en negl.
Da han så var gået på pension, skulle han lige skynde sig at fræse noget på hobbyværkstedet, og havde ikke afskærmningen i orden, det kostede 3 fingre.
Len

Jeg prøver lige at ligge et foto.   jeg er ikke kommet så meget længere siden sidste år.

Leo
maskinsnedker

Uh vist godt du ikke er kommet længere som du skriver.

Som jeg ser det må du absolut ha' nogle gode råd, inden du "går videre Lennart

En skam vi bor i næsten så lang afstand fra hinanden, som vi kan. 

Spørg gerne om der er noget specifikt.

Med venlig hilsen

maskinsnedker.

Jan.
Len

Hej jan   ok 

det var mere hvordan man indstiller sådan en maskine.  spænder man et fræsejern fast i maskinen, og forsøger sig frem ?

Lennart

Leo
maskinsnedker

Først og fremmest bruger man mindst 2 jern (modstående) for at få ligevægt. ellers får du en fræser som måske knækker spindelen, og det vil give nogle helt ukrontrolable rystelser.

Maskinen vil være meget farlig at bruge.

Det land du viser er helt ubrugeligt, og så skal du ha' lavet noget beskyttelse, spænde jernene godt så de ikke flyver af, så vidt jeg kan se er det en ringspindel der sidder på nu,  om du tar' denne af og lægger et foto op her kan jeg se hvordan det ser ud der mangler måske en sikkerheds stift i bunden, det må det nødvendigvis være.

Har du ikke det mindste kendskab til denne maskine ville jeg nok lade den stå, det er absolut ikke noget for en nybegynder.

Så du må finde en' person der har "styr" på sikkerhede

Med venlig hilsen

maskinsnedker.

Jan.
ev elmand

Jeg en lidt nyere model, også med ring spindel. men stadig af den farlige type. Min nabo der er uddannet tømrer fortæller at i hans læretid krøb de ned inder bordniveau når den blev startet op. Så risikerede man ikke livet hvis der var blevet glemt en opspænding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
maskinsnedker

Om man er så usikker på om det' er i orden, bør man ikke arbejde med noget sådan.

Men det er selvfølgelig min personlige mening.

Tror det vil svare til: Når jeg forsøger at skifte en stikkontakt, hvilket er helt uvant verden for mig

Men det var jo i hans' læretid, som tømrer der går jo lidt tid inden man får fornemmelsen af hvad der er rigtigt og forkert.

Med venlig hilsen

maskinsnedker.

Jan.
kurta

Er helt enig med maskinsnedker. Den ser livsfarlig ud.

Jeg har selv arbejdet med fræser, selv om det efterhånden er ca. 45 år siden. 

Det jeg ser på billedet ville jeg ikke engang turde starte op, heller ikke selv om man i starten kan dukke sig under bordet. Med de omdrejninger en fræser arbejder med, skal de jern der bruges virkelig være gode og  i fuldstændig balance for at der ikke skal opstå en katastrofe. Det er noget hjemmelavet klamphuggeri der er på billedet, så red dit liv og lad være med at eksperimentere med den.

Som jeg ser det, kan nok så mange forslag ikke komme udover, at det vil være med livet som indsats at forsøge at "lege" med den.

Kurt B. Andersen
Vil du være med? Log ind for at svare.

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Registrer dig som bruger nu - det er gratis!

Opret profil her

Se også...

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her