Udskiftning af indbygget Ifö cisterne

Hej

Jeg skal ha' udskiftet cisternen til mit væghængte toilet. Den oprindelige cisterne er del af et Sign 98980 indbygningselement. En ny cisterne der passer fås "løs" som 96890. Så vidt så godt.
Men jeg kan ikke få den gamle cisterne af på den måde, jeg havde håbet. 
Jeg byggede selv væggen og monterede cisterne i sin tid. Den gang var afløbsrøret allered monteret på cisternen, og blev samlet med toliletkummen på et sted, som nu sidder inde i gipsvæggen.
Jeg havde håbet at jeg kunne lade afløbsrøret sidde, hive cisterne af og sætte den nye cisterne ned på det gamle afløbsrør. Ifølge Ifö's vejledning ser det ud som om, afløbsrøret godt kan afmonteres fra cisternen.
Men afløbsrøret sidder tilsyneladende godt fast og er ikke til at få løs. Som det ses på billederne er der ikke plads til at kigge nedenunder cisternen, så jeg kan se hvordan det egentlig sidder fast. Jeg er bange for, at hvis jeg hiver og flår for meget i den, ryger afløbsrøret ud af toiletkummen i stedet - og så skal jeg til at afmontere kummen for at få det hele samlet igen.
Er det virkelig nødvendigt, eller har jeg overset et smart håndværkertrick?

MVH Lars
 

 


Lars K. Christensen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, men hvis nogen en dag skulle komme forbi dette opslag, fordi de har samme problem, er her den løsning jeg selv fandt: I princippet kan cisternen løftes op fra afløbsrøret, og en ny sættes ned i stedet. Problemet var i mit tilfælde, at studsen fra cisternen var groet helt fast i afløbsrøret - og jeg kunne som skrevet ikke komme til at holde fast i afløbsrøret, mens jeg flåede cisternen op.
Løsningen var at finde et hulbor, der svarede netop til omkredsen af studsen i bunden af cisternen, og så bore forsigtigt ned igennem den, så den nærmest blev fræset ud. Herefter kunne jeg løfte den gamle cisterne ud og nemt montere den nye.


Lars K. Christensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis