Slå HPFI til med det samme ?

Hej ..

Vi har en el-gruppe som af og til slår fra.
Jeg er kommet til at tænke på om det kunne være vores varmegenving som driller, og foresager fejlen.

(Det kører bl.a. på den omtalte gruppe)

Sidst gruppen slog fra - koblende jeg varmegenvings-anlæget fra, og forsøgte at slå gruppen til med det samme.

Spørgsmålet er : Fungerer et HFI / HPFI som et thermo-relæ ? så der får nogle minutter før det normalt kan slåes til igen ?

På forhånd tak,


Med venlig hilsen

Thomas

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej Hpfi relæet ikke som et termorelæ, medmindre du har et såkaldt kombirelæ, som er både sikring og hpfi relæ.

Vi prøver igen, i morgen --
Da du skriver at du har en gruppe der foråsager at HPFI slår fra, har du sikkert ikke et kombirelæ. Så kan man slå HPFI til igen med det samme, naturligvis fejlen er koblet fra. Hvis det kun sker en gang imellem, må du koble noget fra i flere dage, og se om det hjælper. Det er en måde at indkredse problemet på. Ellers må en elektriker ud at måle. De sætter et apparat på som giver en noget højere (ufarlig) spænding, og så viser fejlen sig oftest.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej...

Det falder også på selve hovedafbryderen. 

Kan I se udfra vedsendte billeder, om det er sådan et kombi ?

El-installation / hus er fra 2010

På forhånd tak,


Med venlig hilsen

Thomas

Du har kun et HPFI relæ til hele huset, så der er ikke involveret noget kombirelæ. Når HPFI relæet kobler ud, sker det så samtidig med, at gruppeafbryderen falder ud? Der kan ske det, at gruppeafbryderen bliver koblet ud og så tager den HPFI relæet med, specielt hvis det er kortslutningsdelen i gruppeafbryderen der er i aktion. Jeg kan ikke give en logisk forklaring på det fænomen kun sige, at jeg har været ude for det.
Jeg ville i øvrigt nok have valgt en 63A udgave af HPI relæet og evt. et til lysgrupperne og et til teknisk strøm/kraft, men det er en helt anden sag.

fase
Du har kun et HPFI relæ til hele huset, så der er ikke involveret noget kombirelæ. Når HPFI relæet kobler ud, sker det så samtidig med, at gruppeafbryderen falder ud? Der kan ske det, at gruppeafbryderen bliver koblet ud og så tager den HPFI relæet med, specielt hvis det er kortslutningsdelen i gruppeafbryderen der er i aktion. Jeg kan ikke give en logisk forklaring på det fænomen kun sige, at jeg har været ude for det.
Jeg ville i øvrigt nok have valgt en 63A udgave af HPI relæet og evt. et til lysgrupperne og et til teknisk strøm/kraft, men det er en helt anden sag.

fase
Annonce
Du har kun et HPFI relæ til hele huset, så der er ikke involveret noget kombirelæ. Når HPFI relæet kobler ud, sker det så samtidig med, at gruppeafbryderen falder ud? Der kan ske det, at gruppeafbryderen bliver koblet ud og så tager den HPFI relæet med, specielt hvis det er kortslutningsdelen i gruppeafbryderen der er i aktion. Jeg kan ikke give en logisk forklaring på det fænomen kun sige, at jeg har været ude for det.
Jeg ville i øvrigt nok have valgt en 63A udgave af HPI relæet og evt. et til lysgrupperne og et til teknisk strøm/kraft, men det er en helt anden sag.

fase
Der kan være noget godt i at have 2 hpfi relæer, og evt. 63 A Men det ændrer ikke noget i din nuværende situation. Det er stadig en fejl, du skal have fundet, som ligger ude i installationen eller ved en brugsgenstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du da ret i, men vi vil gerne have at vide om både gruppeafbryder og HPFI relæ kobler ud samtidig.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 22-07-2016 09:12
Du har kun et HPFI relæ til hele huset, så der er ikke involveret noget kombirelæ. Når HPFI relæet kobler ud, sker det så samtidig med, at gruppeafbryderen falder ud? Der kan ske det, at gruppeafbryderen bliver koblet ud og så tager den HPFI relæet med, specielt hvis det er kortslutningsdelen i gruppeafbryderen der er i aktion. Jeg kan ikke give en logisk forklaring på det fænomen kun sige, at jeg har været ude for det.
Jeg ville i øvrigt nok have valgt en 63A udgave af HPI relæet og evt. et til lysgrupperne og et til teknisk strøm/kraft, men det er en helt anden sag.

 

Det har jeg også været ude for , at en kortslutning som kobler en 16A  automatsikring ud tager HPFI afbryderen med og kobler dette ud , selv om det var en kortslutning fase/nul , er der en forklaring..............

 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Er 63A HPFI ikke at skyde lidt over mål ?
Tvivler på at huset er forsikret med mere end max 35A i gadeskab.

Det er korrekt at der kan komme en fejlstrøm ved kortslutning, HPFI virker jo på den måde at den måler sumstrømmen ind på faserne og ud af nullen, hvis du så har en kortslutning kan der godt forsvinde noget ud i stel, især på noget motorværk (evt. varmepumpe)

En løsning til dit problem kunne jo evt. være at få sat et dedikeret kombi relæ op og så få sat varmegenvindingsanlægget på der, så kan du bedre holde øje med om det er lige præcis den der slår fra. Hvis den anden gruppe stadig slår fra kan du så få flyttet et af de andre kabler over. Dog skal du ha en elektriker ind over for at få lavet de ting!

Kan du evt. finde et datablad, eller mærkeplade til det varmegenvindingsanlæg?
For lige at se Wattage på anlægget

Du nævner heller ikke helt om der er andet du ved der kører på samme gruppe?

 - mvh. Esben

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis