OSB under gips på loft (og OSB istedet for forskalning)

Hej

Jeg ved at der er skrevet en del tråde om OSB og gips, men da jeg ikke har fundet svar i de andre tråde, satser jeg på at jeg slipper helskindet fra at opstarte endnu tråd omkring emnet ;-)

Jeg skal til at opsætte nyt loft i kælderen.

Jeg har fjernet gammel puds loft og har også fjernet gammel forskalning, da loftet buede/var skævt i alle retninger, dels pga. sætninger og dels pga. let nedbøjede bjælker. 

Min oprindelige plan var at rette loftet op ved at sætte brædder på siden af bjælkerne, så de "stikker" lidt ud, 
således at jeg vil får en lige og plan "bund" at sætte forskalning op på. Og derefter 2 lag gips på forskalningen.

Men da jeg ønsker at beholde så meget lofts højde som muligt, har jeg tænkt på at gøre følgende istedet. (da forskalning og 2 lag gips bliver omkring 50 mm tyk og med nedenstående metode vil det være under 30 mm tykt)

1. Opret bjælker ved at montere brædder på siden bjælken (ved at bruge nogle af de gamle forskalnings brædder)
2. Opsæt 15 mm OSB3 plader (med fer og not i siderne) direkte på bjælker (monteret på tværs af bjælker og stødt op mod de brædder som er monteret for at oprette bjælker og lave en lige og plan flade)
   - Der er 80 cm fra center til center af bjælker
3. 1 lag gips uden på OSB pladen, skruet fast i OSB pladen. (også monteret på tværs af bjælker, (dog placeret forskudt af samlinger på OSB pladen.), således at den undersænkede kanter på gips pladen (som kan få armering), vil være dem der skal optage evt. bevægelser som følge af nedbøjning af loft (hvis der hoppes på gulvet på etage oven-over.)
   

Jeg dog følgende spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på:

1. Ved opretning af bjælker er det nok med et bræt på den ene side af bjælken, eller skal der et bræt på begge sider bjælken ?

2. a. Vil det gå at skrue OSB plade i bjælke (og ikke i brædder), så vil der jo være lidt luft mellem plade og bjælke der, hvor der skrues. Da plader jo er stødt op mod opretnings bræt.
   b. Eller skal der skæres en klods/kile, som passer med afstanden mellem plade og bjælke, så der er helt fast underlag, der hvor der skrues (selvom opretnings bræt, blot ligger få cm fra skruen) ?
   c. Og med hvilken afstand skal plade skrues fast ?
   d. Hvilken skrue type og dimension vil i anbefale ?

3. Vil 15 mm OSB3 plade være tyk til at kunne erstatte forskalning og ikke bøje ned (også hvis der monteres 200 mm isolering oven på disse), når der er 80 cm fra center til center af bjælker ?
   (har evt. tænkt at skrue 2-3 brædder på bagsiden af OSB pladen, som kan forstærke den lidt i forhold til nedbøjning mellem bjælkerne)

4. a. Skal jeg lime samlinger i fer og not på OSB pladen ?
   b. Og skal fer og not skubbes helt sammen, eller vil det være en fordel at have et par mm, så OSB plade kan bevæge/udvide sig lidt

5. I forhold til evt. revner i gips samlinger, som følge af OSB og gips ikke udvider sig ens, vil det være en fordel at lime gipspladen fast til OSB pladen i de yderste 5 cm rundt ved samlinger på gips-pladen eller vil det kun gøre problemet større, da OSB pladen så har bedre fast i gipsen ?


Håber der er nogen der kan svare på ovenstående. (gerne hurtist muligt, da jeg skal have det lavet i løbet af de næste par dage)

Kritik eller forbedringer til ovenstående metode modtages også gerne.

På forhånd tak 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis