Kantisolering JA el NEJ 🤔

Nu har jeg surfet og rundt herinde samt på nettet. Er stadig i tvivl. Nyt gulv i køkkenet. En ydervæg tre mod resterende hus. Isolering er lagt og der skal nu lægges rionet til støbning af gulv. Skal eller skal der ikke kantisolering ovenpå det sidste lag styrolit?

Hvis du prøver - så lærer du noget
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mener vel kant isolering mellem (inder)mur i facaden og betongulv - så ja det vil jeg bestemt mene der bør være 1 cm.
Med kantisoleringen, den såkaldte lune ramme, isolerer du din gluvvarmeflade fra væggen og undgår på den måde tab. Jeg hælder mod tre til fem cm tykkelse. Ingen går så tæt på væggen alligevel.

Den kan, hvis du er omhyggelig nok, bruges som leder under støbningen. Hvis du skærer kantisoleringen af 100 mm styrolit og laver nogle 100x100 mm klodser af samme, kan du afrette betonen med et trækkebrædt på kantisoleringen og en klods placeret i hullerne i rionettet, som du flytter efterhånden som støbningen skrider frem.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hmm.. 3-5 cm risikere man ikke at slidlaget revner?
Ja det er indvendigt mod en ydermur.

Jeg satser lidt på at få betonfirma til at komme og støbe gulvet. De vil lægge det hele på en gang, dvs der skal ikke slidlag ovenpå.
Der skal være skabe på muren der vender ud mod haven, så der kommer ikke varme slanger i de 60 cm ind mod muren under skabene.

Hvis du prøver - så lærer du noget
Du skal ligge 3 cm kantisolering for at kunne opfylde den termiske kuldebro der vil opstå. Ligeledes skal der udføres en radonsikring mellem gulve og vægge og gennemføringer.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal ligge 3 cm kantisolering for at kunne opfylde den termiske kuldebro der vil opstå. Ligeledes skal der udføres en radonsikring mellem gulve og vægge og gennemføringer.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok. Men kun ude til den mur mod haven?

Hvis du prøver - så lærer du noget
..vil man så støbe "let" hen over flamingoen ?
Jeg er igang emd nøjagtigt det samme, og har haft samme spørgsmål som du har her. Jeg er nået til følgende konklusion.

Den varme ramme skal være på alle 4 sider og være 3-5cm. Fordelen ved dette er at du også bryder kuldebroen til det fundament dine indvendige mure står på. Samtidigt undgår du at have en betonklods der udvider og trækker sig sammen op af dine ikke så eftergivende fundamenter, hvilket ellers ville give risiko for revner. Jeg skærer kanten med en vinkelsliber ca. 2cm fra den murede væg for at minimere kuldebroer og have en plan overflade flamingo bats kan anbringes på.

Jeg får en betonbil ud og en murer til at støbe det hele på en gang med noget beton der selvnivelerer.

Desuden har jeg kontaktet Sundolit og spurgt hvad trykstyrken af flamingoen skal være. Han sagde at S80 var fint, men jeg tror jeg ender med at købe S150 eller MX250 for at være sikker på at den betonklods man nu anbringer midt på en flamingoklods også bliver holdt fornuftigt. Jeg har ligeledes tænkt mig at bede mureren om at bruge hans pladevibrator grundigt og være meget omhyggelig når han afretter gruset det hele skal stå på. Min eneste bekymring i den henseende er om de va. 3cm afretning jeg har ovenpå noget meget hård lerd kan stampes stabilt. Ellers må lidt af leren ud.

Hvis du vælger flamingo af styrke 80 er der et produkt der hedder C80 fra sundolit (Og tilsvarende hos andre producenter), som isolerer 20% bedre. Det kan spare dig for en del udgravning da du så vil have isoleret bedre med 250mm end hvis du vælger 300mm S60.
Jeg er igang emd nøjagtigt det samme, og har haft samme spørgsmål som du har her. Jeg er nået til følgende konklusion.

Den varme ramme skal være på alle 4 sider og være 3-5cm. Fordelen ved dette er at du også bryder kuldebroen til det fundament dine indvendige mure står på. Samtidigt undgår du at have en betonklods der udvider og trækker sig sammen op af dine ikke så eftergivende fundamenter, hvilket ellers ville give risiko for revner. Jeg skærer kanten med en vinkelsliber ca. 2cm fra den murede væg for at minimere kuldebroer og have en plan overflade flamingo bats kan anbringes på.

Jeg får en betonbil ud og en murer til at støbe det hele på en gang med noget beton der selvnivelerer.

Desuden har jeg kontaktet Sundolit og spurgt hvad trykstyrken af flamingoen skal være. Han sagde at S80 var fint, men jeg tror jeg ender med at købe S150 eller MX250 for at være sikker på at den betonklods man nu anbringer midt på en flamingoklods også bliver holdt fornuftigt. Jeg har ligeledes tænkt mig at bede mureren om at bruge hans pladevibrator grundigt og være meget omhyggelig når han afretter gruset det hele skal stå på. Min eneste bekymring i den henseende er om de va. 3cm afretning jeg har ovenpå noget meget hård lerd kan stampes stabilt. Ellers må lidt af leren ud.

Hvis du vælger flamingo af styrke 80 er der et produkt der hedder C80 fra sundolit (Og tilsvarende hos andre producenter), som isolerer 20% bedre. Det kan spare dig for en del udgravning da du så vil have isoleret bedre med 250mm end hvis du vælger 300mm S60.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også