Karburator

Kan man forøge effekten på en motor ved at montere en karburator fra en større model af motoren?

 

 

 

 

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I teorien ja men i prakcis nok nej, forudsat tingene passer nogenlunde sammen i den bestående konstruktion.

På en forbrændingsmotor, der bruger benzin som brændstof, kan man ikke bare hæve procentdelen af benzin i gasblandingen. Det giver ingen effektforøgelse men en større forurening. Faktisk ligger forholdet mellem benzin og luft fuldstændigt fast, modsat i en dieselmotor. Modsat, har man for lidt benzin i forhold til luft (ilt) i en cylinder, resikerer man tændingsbanken/spontane antændinger af gasblandingen.

Skal du hæve ydelsen, kræver det du kan trække/skubbe en større gasblanding ind i motoren, hvilket så formodentelig vil kræve en karburator med en større lysning. Men for det praktisk kan lade sig gøre, skal du sætte en kompressor mellem karburatoren og motoren. Bemærk her, en kompressor er ikke en turbo, idet en sådanne kræver direkte indsprøjtning i cylinderen via en dysse som på en dieselmotor. 

Puha, tror jeg fik det meste med i nogenlunde kronologisk orden, uagte emnet er uhyre komplext. Er der noget du ikke forstår, skal du bare spørge ind.   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Laif.
Tak for et konstruktivt svar.
Jeg vil gerne forstå det lidt bedre, så
Vil en større karburator bare give mere benzin i blandingen, men ikke mere luft?
Er det fordi luftmængden bestemmes af motoren?
Skrevet af Vov på 14-07-2016 18:36
Hej Laif.
Tak for et konstruktivt svar.
Jeg vil gerne forstå det lidt bedre, så
Vil en større karburator bare give mere benzin i blandingen, men ikke mere luft?
Er det fordi luftmængden bestemmes af motoren?

Selv tak.

Nej sådan hænger det ikke sammen. En karburators primære opgave, er og levere en konstant gasblanding (forholdt mellem luft/benzin) over et så stort et område (antal liter/min) det er muligt. Selve blandingsforholdet mellem benzin og luft bestemmes hovedsalig af karburatorens strålespids.

Ovenstående er meget enkelt fortalt, idet en karburator faktisk indeholder hele to to karburatore, der kører parralelt. Der er den store normale og en meget simpelt til og mere eller mindre og styre blandingen under tomgang (tomgang blandingsskruen). Ydermere vil der også være en accelerationspumpe der hæver benzin/luftblandingen i det øjeblik man giver gas så man undgår udsættere. Og så er det stadig en meget enkelt karburator der her er omtalt. Det er som sagt et, meget komplext emne. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak igen. Lyder kompliceret. Har også læst lidt om det hist og her. Forstår at det er svært at generalisere på mit oprindelige spørgsmål. Det afhænger af.........så meget.
Men jeg fik lidt mere viden.
Skrevet af Vov på 14-07-2016 19:33
Tak igen. Lyder kompliceret. Har også læst lidt om det hist og her. Forstår at det er svært at generalisere på mit oprindelige spørgsmål. Det afhænger af.........så meget.
Men jeg fik lidt mere viden.

Selv tak. 

Ja det er svært og generalisere på det oprindelige spørgsmål. Men du kan med +95% sikkerhed godt regne med en motor vil være optimeret med hensyn til ydelse/benzinforbrug som orginal.  Og især hvis det er en nyere motor. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis