Dybde på koldt vand?

Er igang med at istandsætte/ bygge lidt om i nykøbt hus. Har gravet ud i køkken og gang, og er nu ved at føre pexrør til koldt og varmt vand.
Hvor dybt skal slangen til koldt vand ligge?
1) Er det nok den lige kommer ned i sandet under styroliten eller skal den graves længere ned (22mm rir slange)?
2) jeg har lagt et trækrør ned i jorden, til senere brug når der skal laves gulvvarme i de andre rum. Må vandslangen ligge ved siden af den, eller er det for tæt på trækruter til varmeslangerne?

Hvis du prøver - så lærer du noget
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både vand og varme kan ligge øverst i sandet, under isolering. Husk at vandrør også skal i trækrør. Men det er da noget bedre at lægge de trækrør til varme over eller i en rille i den øverste del af isolering. Jeg ved godt at de skal isoleres men skulle de afgive lidt varme undervejs, er det da meget bedre at få gavn af det i et beboelses rum i stedet for at det går ned i jorden. Du kan med fordel lade den varme brugsvand ligge i nærheden af varmeslanger, så er der altid lunken vand når du åbner hanen. Den kolde skal helst under isolering. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg synes jeg har læst mig frem til herinde, at den kolde vandskange ikke behøver yderligere isolering/ ligge i trækrør når det ligger i sand, således at r-i-r burde være nok?
Jeg er absolut fan af koldt vand i hanen og ikke lunkent, så derfor jeg gerne vil have den under isoleringen😊

Det var smedens ide, at lægge trækrøret til gulvvarmen der skal bruges senere, i sandet🤔.

Hvis du prøver - så lærer du noget
Jeg lægger normalt altid koldt vand under isoleringen og varmt vand mellem styrolit-lagene - så går der ikke noget tabt fra det varme.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hmm. Nu er røret lagt. Mon ikke det går, når jeg isolerer varmeslangerne i trækrøret? Det drejer om 10 meter de er ført fra fyret og ud i gangen.

Hvis du prøver - så lærer du noget
Jo det gør det nok - men du kunne have sparet isoleringen af varmerøret ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Ja rør i rør er ok for kold og varm brugsvand. Og har du et stort trækrør kan der måske blive plads til isolering. Er det til gulvvarme må frem og tilbage gerne ligge sammen i den samme isolering, idet der ikke er den store temperatur forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Strengt taget er der krav om isolering, idet bygningsreglementet stiller energikrav til varmerør og rør til varmt brugsvand.

Krav i Bygningsreglementet

Varmerør og rør til varmt brugsvand skal isoleres, hvis det er rentabelt. Normalt er det rentabelt at isolere rørene, hvis varmetabet ikke kan udnyttes til opvarmning, dvs.

Varmerør og rør til varmt brugsvand skal normalt isoleres uden for det rum, de forsyner.
Eventuelle cirkulationsrør til det varme brugsvand skal også isoleres inden for det rum, de forsyner.

Rørene skal isoleres sådan:

Rørdimension mindre end 22 mm isoleres normalt med 40 mm
Rørdimension mindre end 35 mm isoleres normalt med 50 mm

Det løses mest rentabelt ved at lægge rørene mellem isoleringslagene i gulvet - så kan man også bruge alm. trækrør.

Kravene gælder, hvis du får nye rør. F.eks. hvis du indretter køkken eller bad, som kræver nye vandrør, eller hvis du tilslutter en ny radiator til dit eksisterende varmeanlæg.
 

Jeg er ked af at det var mig, der skulle kaste bygningsrelementkortet ;-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Ok. Bliver da helt i tvivl nu, om jeg skal pille det op igen😳.
Han har lagt et 100mm kloakrør ned som trækrør.
Det er to x 20mm pex der skal igennem. (Gulvvarme til senere brug) Så der da ikke plads til 2x 40mm isolering


Må varmeslangerne egentlig godt bare ligge som r-i-r, inde i flamingoen, eller skal de også ligge i trækrør der?🤔

Hvis du prøver - så lærer du noget
Skrevet af Weinberg på 13-07-2016 18:31
Ok. Bliver da helt i tvivl nu, om jeg skal pille det op igen😳.
Han har lagt et 100mm kloakrør ned som trækrør.
Det er to x 20mm pex der skal igennem. Så der da ikke plads til 2x 40mm isolering


Må varmeslangerne egentlig godt bare ligge som r-i-r, inde i flamingoen, eller skal de også ligge i trækrør der?🤔

Røret han har lagt er nok 110 mm - men det løser ikke problemet. Ring til ham og hør om han mener at hans løsning overholder bygningsreglementet.

Varmerørerne som ligger mellem flamingolagene lægger jeg i alm. tomrør så de kan udskiftes om nødvendigt.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det er naturligvis korrekt citeret fra bygningsreglement. Du behøver jo ikke at pille det op igen. Lade den 110mm ligge, og før 2 nye trækrør (det yderste af rør i rør) I riller i overkanten af styrelit. Eller imellem 2 lag styrolit. Så er det isoleret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis