Resonans

Er der nogen her der kan beregne risikoen for resonanssvingninger (pga hvirvelafløsning) i en ~9 meter høj rørmast?

Jeg skal nok komme med de korrekte dimensioner, men umiddelbart er den af cortenstål, ca ø90-100 mm, godstykkelse 4-6 mm, højde ~9 meter med 1 meter indstøbt i betonklods i bunden. Der placeres en lille "platform" i toppen med lidt udstyr der nok vejer ca 5 kg.

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Risikoen er temmelig stor - 100 mm er meget slankt for en 9mm udkragning!
De første 3 egenfrekvenser ligger omkring 1,2Hz, 7,66Hz, og 21 Hz
Ved en skønnet vind i terrænkategori III ligger de kritiske vindhastigheder på henholdsvis 0,67m/s, 4,25m/s, 11,72m/s

 Certificeret Statiker

Yes! Du har bekræftet mine bange anelser.
Er det meget besværligt for dig at dele dine beregninger med mig?
Den er tænkt at skulle stå på stranden ved vores bådebro med et par kameraer på toppen, og med de kritiske vindhastigheder vil der være stor risiko for at det ofte ikke kan anvendes til ret meget.
Jeg må se om jeg kan få ophavsmændene til ideen med på at svejse noget fladjern som vindbryder rundt om søjlen.


Jeg kan alt - når det lykkes.

Joo...det må du da gerne! Bare husk at det er et overslag idet jeg i egenfrekvensen har negligeret de 5kg og for vind har skønnet nogle forhold. Beregningen er alene foretaget med vurdering af de kritiske vindhastigheder men uden at vurdere den dynamiske respons på pælen!


 Certificeret Statiker

Nu skriver du godt nok at den skal stå på stranden, så det har jeg lige tilpasset vindforholdende:
Det ses at middelvinden bliver større hvorfor forholdende bliver mere kritiske da vindspektret får en større udstrækning.


 Certificeret Statiker

Tak for dokumentationen m.m. - det var godt nok en del af pensum da jeg for alt for mange år siden læste på Helsingør Teknikum. Har aldrig brugt eller tænkt over det siden - statik og svingningsteori var/er absolut ikke min stærke side.

At der er en (lille) masse på toppen af masten, rykker vel de kritiske vindhastigheder lidt opad (men sikkert ikke ret meget), til gengæld forøger det vist kræfterne i søjlen, som jeg ikke kan se mig ud af hvor store de bliver?


Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis