Hjælp til elektriker sjusk

Hej, jeg stod for at skulle have lavet en del el, jeg havde overvejet at lave det selv så har læst en del op på reglerne da jeg gerne vil lave det rigtigt.

Det endte dog med jeg hyrede en elektriker. Men jeg synes godt nok det er noget lort han har lavet, og jeg er nu i tvivl om det overhovedet er lovligt.

Han har sat PL dåser op neden fra fæstnet med 4 skruer op i det gamle gips loft på 5mm tykkelse. Desuden er der 20mm luft mellem den gamle metal dåse og loftet hvor PL dåsen er monteret under med frit udsyn til de grundisolerede ledere fra loftet af. Desuden er kablerne ikke aflastet og slutter heller ikke tæt og ført igennem den gamle metal dåse. Intet er blændet af med proper eller andet så frit spil for skidt og mus.

En ting er jeg synes det er amatøragtigt håndværk men er det overhovedet lovligt. Ud fra hvad jeg selv har læst af stærkstrømsbekendgørelsen og på diverse forums så nej. Men jeg ville aligevel lige høre herinde inden jeg tager snakken med elektrikeren.

Mange tak for hjælpen.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du smide nogle billeder ind ?

Mvh. Christian M
 

Velkommen på LDS Du kan kun rette i et indlæg ca. 15 minutter efter at det er skrevet. Ellers gode og meget sigende billeder.
Det vi er bedst til her er at vejlede i lavdetselv arbejde. Og det indebærer jo nogen meningsudvekslinger, og dermed forskellig opfattelse af hvad pænt arbejde er. Så der skal nok komme flere i løbet af dagen.
Der er ikke noget galt i fastgørelsen, selv om skruer stikker op igennem, der er brugt 4 skruer så den skal nok blive der.
Man regner ikke med mus i elinstallationer i alm. huse. De gnaver både igennem yder og inder isolering.
På steder hvor der er risiko for gnaverangreb skal kabler være jernarmerede.
Det er ikke normalt at man afpropper ledige huller i loftdåser.
Han har tilsyneladende trukket nye kabler hvor de gamle ledninger ikke kunne nå. Så den del er også i orden.
Jeg har endnu ikke kommenteret skønheden. Det kunne have været noget bedre hvis den gamle 700 dåse var fjernet og der var brugt en almindelig pl dåse i stedet for den dåseforlænger. Men det er jo ikke noget der skal kigges på når du har lagt isolering ned.
Jeg plejer at rykke så meget af gamle dåser ned som det er muligt, fordi jeg tænker lidt videre på den der skal isolere.
De 20 mm afstand ja ja det er vist lidt mindre der står i reglementet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ser intet ulovligt i arbejdet. Når han har brugt dine gamle dåser, er det for at gøre arbejdet så smertefrit som muligt. Det ikke altid det er lige let at lave nye installationer oven i det gamle.

Prisen bliver også en anden hvis det skulle laves fra bunden af.
Tak for svar. Jeg må dog indrømme at jeg er noget skuffet hvis det er kvaliteten det skal leve op til.

Det kan jeg lave bedre selv og så spare pengene samtidig.
Annonce
Jeg synes nu heller ikke det ser ret godt ud...
Væk med den gamle metaldåse, og på med en ny pl dåse, der er fastgjort på et stykke bræt der går fra spær til spær, hvis der ikke er andet end gips at skrue i.
Nu skrev du jo det var lavet af en elektriker, havde du skrevet det var noget du selv havde lavet, var du sandsynligvis blevet høvlet ned.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville heller ikke have lavet det på den måde. 700 dåsen burde have været fjernet og erstatet af en PL dåse. Det ville sandsynligvis have været dyrere, men bedre. Det gør vel ingen forskel med hensyn til kritik, om det er en elektriker, nærmest tvært imod.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis