Gulvvarme lavet forkert?

Hej alle.
Jeg har fået lavet nyt badeværelse fra bunden. VVS'eren der har lavet gulvvarme har først isoleret med 20 mm flamingo ovenpå 20 mm pex gulvarmerøt hvor der ovenpå er støbt 100 mm beton.

Mit problem er nu at jeg kan mærke tydelig varme i fliserne hele vejen under håndvaske arrangementet samt under vores badekar (kanterne af rummet) Men den ca. 1 m gennemgående stribe man står og går på i badeværelset er fliserne ikke synderligt varme og jeg tænker om returrørene løber her?

Jeg forstår det ikke helt da han havde en tegning over badeværelset og vidste hvor vask, skabe og badekar skulle stå at det er så netop er her at fliserne er varmest?
Jeg kommer ikke til at brække gulvet op igen! Men mit spørgsmål går på om man kan vende tilføringen til rørende således få varme de steder i gulvet på dig nu er koldt og omvendt.

På forhånd tak for input...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et gulvvarme system med fordeler og pumpe, eller er det direkte på fyr/fjernvarme med en retur termostat. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du evt prøvet at skyde nogle termografibilleder, for at kunne se dels hvor stor temperatur forskellen er og hvor der er vart, og hvor ikke.....
Måske er det i virkeligheden ikke den forskel du går og tror.... Der er forskel på hvad man føler temperatur mæssigt med fødder og hænder......

MVH Njord

MVH Njord
Tak for input

Det er koblet direkte på fjernvarmen med en retur termostat.

Har snakket med ham og han har ikke tid til at komme og se på det før i næste uge, så jeg ville bare høre hvad man kunne forvente (Det er første hus og første gulvvarme :-)

@Njord -Det kan sagtens være at du har ret i at der ikke er den store forskel i temperaturen, men vi valgte gulvvarme af 2 grunde 1) komme af med radiatoren på badeværelset og varme gulvet op og 2) at have et varmt gulv der var lunt at stå barfodet på, så er det jo lidt træls at man tydeligt kan mærke varmen i flisen 45 cm inde under håndvaske skabet, og løbene ind under badekaret, men ikke centralt i rummet hvor man går :-(

Vi er helt enige om at hvis det er lavet forkert må han lave det om, men efter at han har overskredet tiden med 3 uger, kan jeg slet ikke overskue at skulle brække gulv, klinker og hele badeværelset op igen (har 2 små børn og er lige flyttet ind), så derfor tænkte jeg om man kunne rette problemet ved at "vende rørene" så fremføringen blev retur og omvendt -Håber det gir mening :-)
Du skal ikke forvente der er noget quick fix....
Men hold fast i det skal laves ordentligt og ikke bare sådan nødtørftigt....

Er det lavet sort, eller med moms og det hele?
Er håndværkeren med i BYG?

Hvis det er sort har du jo ikke meget hold i manden/firmaet... men er hun/han med i BYG er der også her en garantimulighed.

Du skriver der er isoleret med 20mm flamingo.. og det er ALT for lidt.. selv 200 mm er jo forlidt i et gulv (med mindre det er 1. sal eller højere) Du skal vel op på min 300 mm i dagens standard... Og det betyder rigtig meget da du med kun 20mm vil varme rigtig meget på jorden du har under huset og ikke på gulvet i dit badeværelset...

At vende rundt på rørene er en mulighed, men om det hjælper er ikke til at sige... Hvis der ikke ligger rør i området vil det jo ikke hjælpe... Hvis der gør kan det måske hjælpe.....
Ligger din rør / slange tilslutning (altså tilgang og afgang i samme område? Altså er der nogen reel men mulighed for at vende retningen på vandet?
Hvad er det for en ventil / termostat type du har?
Nogen er beregnet til at sidde på tilgang, andre på afgang... Tilgangs modellen er i min verden kun egnet for radiatorer, mens den på afgangen er beregnet på gulvarme... Men jeg er ikke nogen ekspert på området...

MVH Njord

MVH Njord
Tak for svar

Jeg skylde lidt uddybende information.

Badeværelset ligger på 1. sal ovenpå et bryggers i kælderen hvor alt rørføring løber op gennem loftet til badeværelset, det fremførende og returrøret er således frit tilgængeligt på væggen i kælderen med ca. 40 cm afstand og der er koblet 2 små rør på til håndklæderadiatoren.
Hvilken ventil/termostat type ved jeg faktisk ikke (Ligner en der sidder på en radiator, kan ikke lige huske hvilket rør den sidder på)
Som jeg husker det var pex rørene lagt sådan lidt hulter til bulter over hele gulvet og ikke vandret med vendinger i enderne (tænkte at der var en tanke med at ligge dem sådan for bedre at fordele varmen?) Og ja det fremførende og returen kommer op gennem gulvet samme sted.

MVH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis