antenne-indgangs-rod!

Sådan her ser det ud, hvor mit antennestik kommer ind i huset. Det er jo noget rod! Og det trækker ind fra hullet. Der er også noget bøvl med en af ledningerne, som ikke giver fuldt signal til kælderen. Kan jeg ikke samle dem i noget fiksere? Og lukke hullet meeeeeeed.... ?? :-) 

Der skal lige nu være tre ledninger, på sigt fire. 

mvh. tina

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af taina på 07-07-2016 20:22

Sådan her ser det ud, hvor mit antennestik kommer ind i huset. Det er jo noget rod! Og det trækker ind fra hullet. Der er også noget bøvl med en af ledningerne, som ikke giver fuldt signal til kælderen. Kan jeg ikke samle dem i noget fiksere? Og lukke hullet meeeeeeed.... ?? :-) 

Der skal lige nu være tre ledninger, på sigt fire. 

mvh. tina

Vi kan vel gå ud fra, at det sorte kabel kommer med signalet. Derefter er der en fordeler, som deler ud til et kabel, der går ned i gulvet. Går dette kabel i kælderen? Den anden går til endnu en fordeler, som i øvrigt ikke ser ud til at være HF tæt. Fra den er der to afgange, hvoraf den ene ser ud til at mangle stelforbindelsen (skærmen er ikke forbundet til stel, metallet på fordeleren). Måske er det kablet med den manglende stelforbindelse, der går i kælderen. Når du påtænker, at lave en tilslutning mere, ville jeg få sat en forstærker på indgangssiden evt. med det antal udgange, du har brug for.

Er hullet ud til det fri? Så kunne du jo stoppe det med noget mørtel evt. med lidt cement i (12 dele mørtel og 1 del cement), eller mellem to rum kunne du bruge føromtalte mørtelblanding, gips eller polyfilla.

 


fase
Mange tak for svaret. Det er den hvide ledning, der går i kælderen - den går retur ud af huset og så igennem ydervæggen ind i kælderen. Er det den der mangler forbindelse til stel? Og når du skriver skærmen, hvad mener du så - er det måske det er metal-fniiller i ledningen?

Mvh tina
Hov, og hvad betyde det at en fordeler er hf tæt? 😊
Skrevet af taina på 07-07-2016 21:26
Mange tak for svaret. Det er den hvide ledning, der går i kælderen - den går retur ud af huset og så igennem ydervæggen ind i kælderen. Er det den der mangler forbindelse til stel? Og når du skriver skærmen, hvad mener du så - er det måske det er metal-fniiller i ledningen?

Mvh tina

Den hvide ledning, som går i kælderen, mangler forbindelse af skærmen til metallet på fordeleren (metal fnillereret er en skærm, som virker som returleder og ja som skærm). Der er metalbøjle, som virker både som trækaflastning og forbindelser til skærmen. Prøv om skærmen kan bringes til at nå op under metalbøjlen.

At fordeleren og andet materiel er HF tæt (HF = højfrekvens)  betyder, at det er skærmet mod indstråling fra andre HF kilder f.eks. G4 mobilnettet. Afskærmningen kan bestå i, at hele kabslingen er metal.

 


fase
Okay, så er jeg med - mange tak :-) Jeg prøver at sætte den anderledes på.

Vil det evt. give mening at flytte om på fordeler-halløjet og droppe den første fordeler? Eller at købe en helt ny med afdækning / skærmning og samle alle ledninger i den? Jeg synes altså, at det der er noget rod med flere fordelere...
Annonce
Når du monterer ledninger, kan du afisolere, bøje skærmen (metalfniller )tilbage uden på isoleringen, hvis bøjlen i fordeler er så stor at den kan nå ud over det hele.
Ellers drejer du metal nettet rundt om inderisolering, så du er sikker på at der ikke er en lille tråd der når frem til klemmen som midterledning sidder i.
Der skal lidt præcision til men det bliver helt sikker bedre at få det ordentlig monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for uddybning, jeg ser hvad der kan lade sig gøre (i morgen ;-) )

Så har jeg rettet til. Det ser nu sådan her ud:

Bedre?

Det virker så godt nok stadig ikke. Jeg vil gerne teste med et andet kabel, men det jeg har, ser sådan her ud:

Hvordan får jeg den dersens dåse-ting af? Jaja, kan jo bare klippe, men det kunne jo være, man skal bruge sådan et med dåse en anden gang - og desuden tænker jeg at det så er næste trin i fejlsøgningen, at tjekke stikket i kælderen - så kunne det jo være helt godt også at have set, hvordan det ser ud indvendigt, når det virker ;-) 

mvh. tina

Så har jeg rettet til. Nu ser det sådan ud:

Bedre?

Signalet kommer ikke igennem til kælderen, så jeg kunne godt tænke mig at teste med et andet, nyere kabel. Men hvordan får jeg den her af? Uden at klippe?

mvh. tina

Stikket får du ikke af uden ar klippe. Gå, cykel eller kør ned i din nærmeste tømmerhandel og køb noget 75 Ohms antennekabel og træk et nyt til kælderen efter, at du har kontrolleret om forbindelsen er i orden.

Virker den anden afgang som den skal?

Kunne du ikke lige tage og dreje fordeleren 90° mod højre, så det nederste kabel ikke har så brat et knæk, HF kan ikke lide så skarpe knæk.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis