Siemens vaskemaskine hopper

Hej 

Min 8 år gamle Siemens maskine (WM16E460DN/01), er bebyndt at støje under centrifugering. Larmen skyldes at tromlen hopper og banker i mod. En dag hvor der var håndklæder i maskinen, var det så volsomt, at maskinen begyndte at flytte sig. Maskinen var ikke hårdt fyldt, og jeg har tidligere vasket lignende uden problemer.

Når man mærker tromlen, så syntes jeg den er meget slap, men mærkes ens sideværts og op og ned. 

Jeg tænker om det er noget dæmpning/affjedning der er slidt, som jeg måske selv kan udskifte. Maskinen er lidt svær at komme til at servicere, så vil lige høre om noget har inputs til hvad jeg skal købe.

Kan se der både findes nogle fjedere der holder tromlem, men også en slags støddæmpere.

Alle inputs er meget velkomne

Mvh

Hans

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af plexdk på 06-07-2016 16:08

Hej 

Min 8 år gamle Siemens maskine (WM16E460DN/01), er bebyndt at støje under centrifugering. Larmen skyldes at tromlen hopper og banker i mod.

Når man mærker tromlen, så syntes jeg den er meget slap, men mærkes ens sideværts og op og ned. 

Jeg tænker om det er noget dæmpning/affjedning der er slidt, som jeg måske selv kan udskifte.

Kan se der både findes nogle fjedere der holder tromlem, men også en slags støddæmpere.

Alle inputs er meget velkomne

Mvh

Hans

Jeg ville først se på lejerne, som bærer tromlen. Lejerne skal du til bagfra. De er sandsynligvis færdige efter 8 år. Det næste kunne være støddæmperne,

 

 


fase
Hvis du starter den op på centrifugering med høj hastighed men uden tøj i maskinen, skal der kun komme en motorlyd. Hvis det nærmest lyder som om toget er på vej ind på perronen så er det lejer og pakdåse bagpå. Maskinen skal også stå så den ikke kan vippe, altså alle fire fødder skal gå imod gulvet. Hvis dit gulv er meget skævt skal den ikke flytte sig ret meget inden det er galt. Men ellers støddæmpere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej! 

Der er ingen støj, når maskinen er tom eller kun meget lidt fyldt. Ingen rallen eller mislyde overhovedet.

Støjen kommer i opstartsfasen når den starter med centrifugeringen - inden tøjet når at fordele sig jævnt hele vejen rundt. Specielt håndklæder der er tunge, får tromlen til at banke i mod noget - men kun under opstart. Så snart den er oppe i de høje omdrejninger er der intet.

Så min intuition er, at det er noget med støddæmpning eller ophæng der er for slapt - sagt uden at have ret meget viden på området.

Hvor mange støddæmpere sidder der normalt i en maskine, og er der andre ting, der kan foresager det samme?  Lejer som der også er nævnt, men ville den ikke støje mere eller mindre hele tiden så? 

http://www.skiftselv.dk/reservedele...5108900000

Umiddelbart summer det jo hurtigt op i 800-900 kr, hvis der skal bruges 2, men omvendt så har den altså ikke kørt ret meget på 8 år, så mon ikke der er lidt mere tid i den endnu. Det skal nok passe, at der er noget andet der står af, når man har puttet 1000 kr i den. Måske man bare skal op med læderet og købe en ny 

Maskinen har stået samme sted altid - på en opmuret stand i vatter.

Hilsen

Hans 

Efter din sidste opdatering kom jeg lige til at tænke på at det kan også være vandet der er for langsom til at komme ud, altså trevlesi, pumpe eller afløbsslange der er delvis stoppet. Så begynder den at centrifugere medens tromlen kun er 1/2 tømt for vand. Det banker meget.
Når du vasker og den kommer til centrifugering, skal du tydelig kunne høre at pumpen ændrer lyd (er tom) inden den begynder at centrifugere.
Ellers må du have den ud, afmontere støddæmpere og afprøve dem. De skal være lige svære at trykke ned, og komme langsom op igen.

På mit arbejde har vi en vaskemasskine som vi mishandler på det groveste. Den bruges af rengøringspersonale der vasker gulve. Gulvklude der bruges på værkfører kontorer og alle toiletter skylles ikek op, men puttes direkte i maskinen. Og det er ikke småting af jernspåner, lokkelus, søm og skruer de samler op. For ikke så længe siden var slange fra kar til pumpe, selve pumpen, afløbsslange, og sågar afløbsrøret ned i gulvet stoppet. Den larmede meget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rigtig god info Erik... Nu husker jeg faktisk, at den en enkelt gang havde problemer med at pumpe vandet ud.

Har fluks renset trevlesi, og der lå ganske rigtigt lidt af hvert - blandt andet maskinskruer. Min kone fandt også en rusten loewen messer bag pakningen - ups.

Tak for rigtig gode inputs
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis