Montering af pull-up bar / chin-up bar i murstensvæg

Hej alle,

Jeg har netop køb følgende pull-up bar https://wersports.com/product/462

Jeg ønsker at montere den på udendørssiden af mit hus på den ene gavl. 

Huset er et almindeligt murstenshus fra 1950.

På samme gavl er allerede professionelt monteret en 6 x 3,5 m markise. Den monterede de vist nok med bolte der blev "limet" fast på indermuren, så i gennem hulmuren og så montering på indermuren. Så jeg tænker at det må kunne lade sig gøre at montere en pull-up bar stabilt.

Da jeg ikke engang kender fagtermerne på diverse skruer, bolte, plugs osv. ved jeg ikke hvad jeg skal søge på.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at vælge de korrekte plugs, skruer/bolte og spændskiver til at kunne holde til den variable belastning som muren vil udsættes for.

På forhånd tak,

Mvh. Kim

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Du kan montere nogle limankre i facademuren som disse:

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der står at grundpladen som monteres på muren er 20" høj altså ca. 50 cm så muren kan sagtens holde. Det er kun spørgsmålet om de rette bolte. De limankre der nævnes ovenfor er super, men der er et par ting du skal være opmærksom på.
Især de øverste, altså dem der får mest træk udad, skal bores ind midt i en mursten. De nederste har mere tryk indad og nedad, så de tåler bedre at være i en fuge eller i nærheden. Hvis det ramme lige i kanten af en sten, sker der ikke noget ved at bore skråt op/ned i murstenen. Bolten kan godt rette sig lidt når den skrues fast. Du skal bore ind igennem huller i din monterings plade, lime ind igennem og putte skruer ind uden at spænde. Efter hærdetid (måske 1-2 timer se emballage) kan det spændes fast.
Hullerne skal være rene for støv inden du limer.
Alle huller skal være boret og skruer ligge klar, så du kan montere dem efter hinanden uden ophold. Så størkner limen ikke i blandetuden. Jeg vil tro du har 4-5 minutter til hver, så der er rigelig tid, men ikke tid til at det driller
Måske skal du lave så apparatet kan hænge selv medens limen størkner. Enten med en snor eller en pind/stige under.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen. Jeg har nu modtaget baren. Og det viser sig der er bolte med. Det er noget der hedder ekspansionsbolte. 8 stk. 4 i hver side. Kan jeg bruge disse. Eller vil I stadig anbefale at jeg bruger limanker metoden?

Måske ekspansionsboltene er mere til beton?
Hvis du har massive sten kan ekspansionsbolte sagtens bruges. Og det er jeg næsten sikker på du har udvendig.
Og igen de fleste skal helst ramme i sten, især de øverste

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Franske bolte og plugs ville være mit valg, det skal nok holde, hvis ellers dine sten er i ordentlig stand

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis