Faskine er næsten fyldt af vand :-.(

Har etableret en faskine i fredags
Gravet 3 stk plastik faskiner ned på hver 270 liter. 
Laveste punkt i udgravningen er ca. 2 meter

Samlede dem med fibertex-dugen og satte dem på plads.
Den nederste halvdel af faskinen står i lerjord den øverste halvdel står i muldjord.
MEN blev IKKE tilsluttet til regnvandsafløbet.

Natten mellem fredag og lørdag får vi ca. 27 mm regn.

Og nu er mit spørgsmål.....
Faskinen er nu halvt fyldt op af vand.
Overrasket over at der er så meget vandi.
Lyder det korrekt at overfladevandet fra de 27 mm regn kan "samles" i faskinen ?
Jeg tænker bare at det vel burde være sunket på nuværende tidspunkt eller hva ?

Mvh
Claus Rasmussen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Link til de kasetter (faskiner) du har brugt. Hvor stort tagareal (grundtplan) skal de drene.

3 stk lyder ikke af meget. Og slet ikke når du har leret jord. Jeg lagde 10 stk ned til mine 100kvm grundplan. af denne type. Og jeg har let leret jord. http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Faskine-Regnvandskassette--Expo-net-bio-blok-faskine-80-HD-miljoevenligt-system-304976.html

Plastmo har en beregner her, hvor du kan prøve at ændre lidt i jordbrunds forholdene, og se hvor kæmpestor forskellen er på leret jord, og god jord. Den er ENORM http://www.plastmo.dk/produkter/faskine/kom-godt-igang.aspx
Skrevet af Claus Rasmussen på 03-07-2016 11:41
Det er disse jeg har brugt.

http://www.vvs-eksperten.dk/afloeb-kloak/faskine-regnvandskassette/faskine-Aquablok?search=faskine&sort=relevance&order=DESC
 

Og hvor stort et areal skal de dække, Hvor stort er huset grundplan?

De kan dække 36m2 stykket skriver de. Men du skal være opmærksom på at det er i best case. Og du har leret jord, som ikke er særlig godt. Hvad siger den beregner inde på plastmos hjemmeside som jeg linkede til før?

 

Hvis jeg bruger deres beregner, vil jeg i best case kunne nøjes med 3 kasetter, og wors case skal der bruges 44 kasetter. Og skal man sikre sig således at de kun bliver overbelastet 1 gang pr 10år så hedder det 6 kasetter kontra 77. Så du kan godt se der er kæmpe forskel på om man har sandet jord, eller leret jord. 

Prøv at grav et hul og udførd den nedsivningstest som de beskriver nederest på siden, så har du et udgangspunkt at gå efter. Men du kan nok allerede forberede dig på at der skal graves en del flere kasetter ned.

 

Taget der skal afvandes er 32 m2

Og tænker så på om de SKAL ligge så dybt når nu "grundvandet" står så højt ???
Faskiner der ligger i grundvand virker ikke. De steder på landet hvor man skal etablere nedsivningsanlæg fra toiletter, laver man nogen gange faskiner over jorden men dækket ind i et dige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
også herfra:
Din faskine er ikke engang 1m3. Det måske nok til et cykelskur.

Før du graver, skal du kende eller skønne jordens kv værdi og grundvandsstanden. Altså hvor hurtigt vandet siver ned og hvor langt ned du kan gå.

og ja det betyder meget at lave et forsæg og tænke sig lidt om.
Jeg har lige gravet en enkelt plast faskine ned til mit haveskur ca 18 m2 tagflade, jeg har lavet en sandfangsbrønd af et stykke ø 315 plastrør, jeg har ikke fået støbt bund i, selv i rimelig kraftig regnvejr, når vandet at synke i jorden i sandfanget, det kommer slet ikke over i faskinen.
Alt står i ren ler..
Vi har ca 30 cm muld derefter ca 1 meter ler, under leret er der grus...

Nå jeg må jo også se at få støbt den bund....

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis